Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopoolbygge 3,5x7m  (läst 1662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morsbo

Thermopoolbygge 3,5x7m
« skrivet: juli 22, 2019, 12:31:01:01 »
Ska bygga min andra pool nu då min förra var en träpoolstomme från Poolbyggarna så hade jag tänkt att köra en thermopool nu istället då vi har byggt nytt hus.
Innan vi byggde huset så fick vi spränga över 800kbm fast berg så då förberedde/sprängde vi för pool, skitsmart tänkte vi men nu i somras när vi grävde ur så var det för klen tilltaget på djupet så det var bara att ta hit sprängaren igen...
All dränering är invägd och pumpbrunnen är på plats, vi bor ju på Uppsalas största stenkista men när vi grävde ur så stod det vatten som täckte hela botten. Så dräneringen kommer att få jobba. Skall bara padda makadamet sen är det dags för poolbygget att starta O0

Har tänkt att köra Jackons poolsystem och göra allt själv men jag har oxå jämfört med olika offerter från rena poolfirmor men en sak som jag inte har tänkt på alls är när jag läste offerten från Poolstore, där stod det att man skulle borra 20mm hål i plattan i alla 4 hörn för kondens?
Har ni andra gjort lika på era thermopooler?
När man tänker på det så javisst det låter ju rimligt men samtidigt tänker jag om det verkligen behövs?
Undrar oxå om ni har gjutit in armeringsjärnen som går från plattan upp i kantblocken eller har ni borrat i plattan efteråt och kört ner järnen i efterhand?

Grymt forum detta och sköna poolare för övrigt! O0

Bifogar en bild på när frugan sliter  <love>

Poolgiganten

Utloggad Fox32

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 3
  • Vill bygga Thermopool 4x8
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge 3,5x7m
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2019, 00:30:04:04 »
Intressant att följa någon som precis gett sig på ett liknande projekt som jag själv tänkt starta till våren nästa år.

Köper du Jackon elementen löst och bygger efter egen ritning/huvud eller har du köpt ett kit med hörn/ändbitar etc?
Om du köpt löst, bygger du då efter standardmått för att kunna köra en prefab liner, eller platssvetsad?
Gaveltrappa?

Har pratat med tre personer som alla byggt "thermo pooler" med egen montering och alla valde att borra ner järnen på korrekt plats efter att ha lagt ut första varvet med block. En av dem hade gjort en vot med en regel i plattan för att få en ytterligare låsningseffekt vid gjutningen av väggarna, men det verkar sjukt overkill kan jag tycka..

Lycka till med bygget och uppdatera gärna med mycket bilder! =))

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Thermopoolbygge 3,5x7m
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2019, 10:07:21:21 »
Borrade järnen i efterhand, annars blir det svårt att få dessa att passa i blocken:
 

Ja, ett hål i varje hörn borrades sen för eventuellt kondensvatten.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad TommyC

SV: Thermopoolbygge 3,5x7m
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2019, 10:43:30:30 »
Det är inte bara för kondens som hålen behövs. Jag är ganska säker på att de flesta pooler kommer att få någon läcka. Det kan ta 5 eller 10 år eller kanske t o m 15 år men läcka kommer det säkert att göra. Då är hålen bra att ha. En vanlig orsak till läckage är undermåliga gummipackningar till armaturer. Packningar av låg kvalité blir hårda och tappar spänst med tiden. Läckaget är till en början så litet att det inte märks. Pooler tappar ju alltid vatten via avdunstning. Överväg att limma armaturerna med något bra silikon eller Tec7 så kan den orsaken till läckage kanske undvikas. Stavhoppning i linerpooler är inte heller bra som någon här kan intyga.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Thermopoolbygge 3,5x7m
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2019, 10:43:40:40 »
Gjöt in järnen, använde läkt för att hålla dom på plats. Har bara gjort det en gång men då gick det bra....!

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Thermopoolbygge 3,5x7m
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2019, 10:44:08:08 »
Stavhopp avrådes!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan