CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bastu + pool - längre användingstid?  (läst 8249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolmuppen

Bastu + pool - längre användingstid?
« skrivet: mars 05, 2007, 13:24:51:51 »
Okej man kan inte bygga allt på en och samma gång (eller?) men hur många här har bastu i närheten av poolen? Funderar som så att man har kanske längre användingstid på året om man installerar en bastu i poolens närhet. Typ lite kallbad variant men det kanske inte är någon som gör det? Och den bastun kanske inte blir så mycket använd om den står ute...
vad tror ni?

Poolgiganten

Utloggad nippon

SV: Bastu + pool - längre användingstid?
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2007, 19:13:34:34 »
Hej Poolmuppen

De jag känner  som har bastu i anslutning till poolen, säger att de har större användning av den
och tar gärna kallbad vår och höst.
Ska också inflika att de har Finskt ursprung...

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Bastu + pool - längre användingstid?
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2007, 23:25:17:17 »
Jag har en bastu i huset som jag använder minst en gång i veckan. Poolen har jag inte förren i juli så då vet jag om bastu/poolbad är en hitt. Jag kan tänka mig hur gott det kan vara att på hösten vintern hoppa i och kyla ner sig i månskenet.

Om bastun hade stått vid poolen där ute så hade nog bastubadandet blivit mindre. Så jag tar hellre några steg ut i kylan när jag är uppvärmd än tvärt om.

Om 7 veckor så hoppas jag på att vårt projekt kan börja.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bastu + pool - längre användingstid?
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2007, 06:38:36:36 »
Vi har bastu och pool, men jag måste säga att det är väldigt sällan vi badar bastu och badar i poolen.
Det finns flera anledningar till det:

1. Vi har ca 30-31 grader varmt i poolen, man behöver inte vara varm för att det skall vara skönt att hoppa i.
2. Vi kör poolen fram till i mitten av September, den kyls av rätt snabbt sedan vi stannat av den, sedan chockklorerar vi och lämnar den att frysa igen, om man skulle vilja ha den för svalkande kallbad skulle man i princip vara tvungen att fortsätta köra både klorering, reningsverk och lite värme för att få vattenkvaliten att hålla sig på en bra nivå.
3. Vi använder bastun ca 2-4 ggr/månad vintertid, men sommartid väldigt sällan, det finns liksom inget sug när man ändå "varmbadar" i poolen var och varannan dag.

Om du tänkt ha 26-28 grader i poolen tror jag dock att det skulle kunna vara skönt med ett värmande bastubad både före och efter poolbadet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Annelizon1

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Poolbygge pågår
    • Visa profil
SV: Bastu + pool - längre användingstid?
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2007, 19:31:56:56 »
Vi har bastu i huset som vi använder regelbundet höst-vinter-vår. Höst och vår ofta i kombination med bastu - det är jättehärligt!! Vi öppnade poolen 1 maj och har ännu inte dragit på värmen i poolen, utan låter solen värma upp först (16 grader nu), då är bastu ett perfekt komplement.
Murad 4x8 m med roman trappa på kortsidan. Jordvärme.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bastu + pool - längre användingstid?
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2007, 20:58:12:12 »
Hej,

Planerar bastubygge i anslutning till poolen. Till detta skall läggas att i motsats till Richard bor vi i Skåneland och därmed är det i princip isfritt utan tillsatsvärme. Vi tror att bastun komemr att njutas under den kalla delen av året och att vi då komemr att hoppa i poolen och svalka oss. Gångna vintern har åtminstone jag badat i havet efter bastu nästan varje vecka och är biten av det hela. Vad som sen händer när detta kanske finns i trädgården får vi se.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Bastu + pool - längre användingstid?
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2007, 22:52:49:49 »
Hejsan

En lite fråga till Rickard

Hur mår din poolduk när du har 30-31 grader i poolen.
Pratade i dag med tekniker på svpf och dom avrådde mig skarp att inte ha över 30c

Men ingen blir ju gladare en jag om den håller för lite mer. :P  ( dom sa att det kan blir veck  i den )

Mvh:
Johan

Utloggad Fia

SV: Bastu + pool - längre användingstid?
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2007, 23:32:48:48 »
Jag har fått veck på sidorna av för varmt vatten, inte många, med några. Jag tror att man måste vara väldigt noga med att sträcka poolduken vid linerläggningen. När vattnet är runt/över 30 grader så blir ju duken mjukare o expanderar. Vi skulle behöva efter sträcka vår duk.
Men jag kommer att fortsätta att ha 28/30 i den i alla fall!! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Bastu + pool - längre användingstid?
« Svar #8 skrivet: maj 05, 2007, 06:16:20:20 »
Har inga problem med veck i min pool med 30 -32 grader i vattnet. Har inte märkt någon påverkan överhuvudtaget på duken pga värme.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bastu + pool - längre användingstid?
« Svar #9 skrivet: maj 05, 2007, 12:33:45:45 »
För maximal livslängd skall man nog undvika att ha mer än 28 grader, det är i alla fall vad jag hört, men vi har bestämt oss för att ta den kostnad det innebär att byta poolliner i förtid för att kunna ha så varmt vi vill.
Vi har veck på linern, men de beror inte på värmen (tror jag) utan på att ungarna har trampat efter poolväggarna för att hålla sig ovan vattnet...

Lite veck blir det även efter varje vinter p.g.a. isen, men de vecken brukar gå att "stryka" bort med handen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag