Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av pool och hjälp till terrassbygge  (läst 9836 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #10 skrivet: januari 04, 2016, 14:09:30:30 »
Ja "dykbar" är ju en fråga om definition - det finns ju cirkusartister som dyker från 15 m höjd ner i en 60 cm djup pool... Men 2.40 m brukar anges som minimum för att med rimlig säkerhet kunna dyka från en liten trampolin. Ett djup på 2.70 m brukar ofta rekommenderas och är väl minimum i offentliga anläggningar. Visst, från kanten går det att dyka i små pooler, men det är klart inget att rekommendera. Om man slinter lite vid uthoppet kan det gå riktigt galet. Jag var med vid ett poolparty en gång där en gäst efter att ha druckit en del försökte dyka i en pool med 1.7 m djup. Han gick ordentligt i botten och fick hämtas av ambulans för snabb färd till akuten. Som tur var var nacken inte bruten, men det kunde ju ha gått hur illa som helst. Skall man dyka får man ha ordentliga marginaler. Mycket svåra skador uppstår lätt även vid en måttlig bottenkontakt.

Innan vi ändrade våra planer till en (lite mindre) inomhuspool så var planen att bygga en större med djupdel utomhus. Djupet var då planerat till 2.4 m., med en botten som grundade av något inemot kanterna. Att bygga på det viset var inte (ekonomiskt) realistiskt när vi valde inomhuspool, så då föll djupdelen bort.

Trampolin? Var kom det ifrån? Eller är det tiometers-tornet vi pratar om? TS har inte pratat om trampolin och inte jag heller. Det tycker jag ställer helt andra krav på djup än att dyka från kanten.

I ett närliggande badhus har man en speciell pool där man har trampolin. Den är väldigt djup, långt mer än 2,5m. Vet inte exakt hur djup men så djup att jag får anstränga mig för att komma till botten utan hjälpmedel. Vore den bara 2,5m djup skulle jag nog slå i botten de flesta gångerna jag hoppade.

Att bara hoppa från kanten är något helt annat. Det går givetvis att slå huvudet i botten när vattendjupet är 150cm men det är också oerhört enkelt att låta bli. Jag tycker du grovt överdriver problematiken med detta, och delvis diskuterar du något helt annat. Min erfarenhet är att små barn som dyker inte kommer ner till botten även om dom försöker. Lite äldre barn och vuxna kommer enkelt ner till botten men har heller inga som helst problem att låta bli. Vi har springförbud runt poolen (för alla utom mig!) vilket betyder att alla som dyker står på kanten. Farten ner i vattnet blir låg (ytterligare ett skäl till att de flesta inte ens når botten).

Jag ser också betydligt större risker med en djup pool än att dyka i en grundare. Vid 1,5m djup kommer alla ner till botten och kan fiska upp någon som ligger där. Vid 2,5m är det betydligt färre som fixar det och djupare än så blir bara läskigt.

Så, sorry, men jag håller inte med om något av det du säger. Med tramplin vill jag har djupare pool än 2,4m och längre till väggarna, och vid dyk från kanten så tycker jag du överdriver problemen grovt. Tur att vi inte måste vara överens!



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #11 skrivet: januari 04, 2016, 16:44:26:26 »
Ja var och en får ju ha sin egen uppfattning om säkerhet. Lagar och regler för sådant här finns bara för offentliga anläggningar. Men enligt amerikanska regler (Dep. of health) är dykning med huvudet före förbjudet i bassänger grundare än 8 ft. (ca 2.44 m). Amerikanska Röda Korset rekommenderar minst 9 ft. (ca 2.75 m) även vid dykning från poolkant. I en offentlig pool för dykning är djupet som du skriver mycket större, men det beror ju på att man då nästan alltid har också en 3 m svikt och inte sällan ett hopptorn. Med sådana hjälpmedel så förslår ju inte 2.4 m eller 2.7 m. Men för en liten trampolin av villapoolstyp skall 2.4 m räcka. Villapoolstrampoliner har inte alls de studsegenskaper som finns på sviktar för tävlingsbruk. Vi hade det måttet i vår tidigare pool och där har jag provat de flesta dykvinklar som går utan att komma ens i farlig närhet av botten. Det stämmer också att du måste ha gott avstånd till väggen - av det skälet är det meningslöst att bygga djupdel i pooler som är mindre än ca 12x6 m. Dyka från trampolin blir farligt ändå - du slår kanske inte i botten men väl i väggen.

Vad det gäller drunkningsrisken så finns den oavsett vattendjup. Barn kan drunkna i 30 cm vatten och simkunnighet och övervakning är enda botemedlet där. De flesta drunkningar i privatpooler sker dock inte när poolen används - de sker när ingen är i poolen och ett barn på något sätt hittar dit. Små barn skall aldrig tillåtas att bada på egen hand. Först när de är så stora att de är fullt simkunniga till den grad att de även klarar av att livrädda om det behövs kan de få tillgång till poolen, utan vuxenövervakning, och rakt aldrig ensamma. Och den som övervakar skall inte bestå av t.ex. en person som p.g.a. ålder eller bristande simkunnighet inte klarar av att livrädda en som råkar få problem.

Med trampolin är 2.7 m eller mer att rekommendera, men 2.4 m får man väl se som ett minimum. Men som sagt, det får vara en pool som är stor nog också. Att dyka från kanten ger ju lägre fart, men inte om man springer. Det där med "springförbud för alla utom mig" undrar jag om det fungerar... med våra barn skulle det nog inte gå. Ser de oss göra något är det otroligt svårt att motivera varför de inte kan göra det... ;)  Typ cyklar mamma eller pappa utan hjälm är det svårt att tala om för barnen hur farligt detta är. Gäller "flytväst på" så får allt vi vuxna göra så också.

Sammanfattningsvis: bygger jag en pool vill jag helst ha runt 1.35-1,40 m i den djupare delen (eller hela poolen om man har plan botten) eller ändå bättre en djupdel med en liten trampolin och med minst 2.4 m djup. Djup runt 1.8 m blir lite mitt-emellan. Man kan inte stå på botten och inte heller dyka från trampolin, så det djupet skulle jag nog undvika.

Mycket beror ju också på hur man använder sin pool. Vill man ha mycket barnlek i poolen så vore kanske djup under 1 m bra, men de flesta tröttnar snart på en sådan pool. Vill man motionssimma bör djupet vara stort nog så man inte oavsiktligt slår i botten t.ex. vid vändning. Har man poolparty och kanske står och pratar i poolen, kanske även dansar, så bör den ha lagom stådjup. Och för de som verkligen vill träna dykning och simhopp så krävs det ju klart djupare och större pooler. Vi har haft olika pooler under åren, från enkel budget-ovanmarkare till poolen med djupdel och nu sedan en visserligen lite mindre pool men i stället inomhus. I Californien var vår förra pool perfekt, men i svenskt klimat värdesätter jag möjligheten till året-runt-bad mera än det sköna i att ha en stor och djup pool.

Sedan finns det ju en underhållsaspekt också, särskilt utomhus. En riktigt djup pool blir lite jobbigare att bottensuga, man ser inte saker på botten lika bra etc. Men man kan ju skaffa en robot som gör jobbet.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #12 skrivet: januari 04, 2016, 18:54:13:13 »
 Hej och tack för alla svar så långt!
Ja det är helt riktigt. När vi har vattennivået där det ska vara är det typ 120 cm djupt. Det lilla går att dyka i från kanten utan problem, men man får fort magen i botten:-) Dvs jag skulle gärna haft 140-145 cm djupt optimalt sett. Jag har läst massor i det sista (och inte minst @MathiasS spännde tråd) och blir bara mer och mer osäkert på vad jag bör välja.

Alternativen som jag ser så långt:

1. Stålplatta - Nej tack
2. LECA - ?
3. Thermo - ?
4. PP, PPP eller glasfiber - Ja, men dom kostar ju 200.000 här i Norge, om man inte vill importera skummade Litauen kar. http://www.pools.no/produkter/svommebasseng?utm_source=Delta&utm_medium=CPM&utm_campaign=Bassengspesialisten-RT-WT. Sjukt snabbt bygge iallafall.

Jag la ca 75.000 kr för pool och terass för 10 år sedan. Priserna har stigit, och andra typer av pooler kostar ju mer helt klart.

Sen är det detta med terassen. 20cm betong för att kunna ha det svävande låter väldigt mycket. Jag ser och ingen möjlighet för att ha fyllmassa runt hela poolen för att kunna gjuta uppå det (pluss att det kommer att ligga och trycka på poolen när den ev är tom..

Jag har tänkt mycket på detta med Litex/Conboard plattor. Liggande på en kraftig träkonstruktion. Det väger ju minimalt och kostar inte SÅ mycket. Vad tror ni om de? Kraftigaste är väl på 50mm. Bara klinka direkt på den sen.

Nej, nu babblar jag bara, men har alltför många frågetecken så långt..
Mvh
Hosse

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #13 skrivet: januari 04, 2016, 23:27:39:39 »
Hej ursäkta att jag lägger mig i men jag reagera på detta med dyk diskussionen.
Vi råkade ut för redan 1:a säsongen 05 en kompis midsommar barn badade före
far fått lite innanför västen (till barnen) vi 3 st vuxna ska hoppa i han var snabbast
byta om i poolen upp för trappan drar ett varv springer7-8 m vikt ca 80 kg, tänkt
göra kanonkula på barn enl han själv, ändrar sig när han är i luften dyker rakt ner
i botten folkpool standarddjup 1,35 ca, kommer upp bara en blir vittne till detta
för det gick fort vi ser honom komma upp till kanten han som förstenad, som tur är
(visar det sig) för det gjorde djävulskt ont han tar sig upp går spikrakt o stelt till stol
sätter sig. Vi får larma ambulans (midsommarafton) har aldrig känt så lång väntan
på någon. Senare på natten efter röntgen på sjukhus får vi reda på 2mm nerv allt som var helt
brutet på båda sidor. Den killen hade änglar på sin sida 3 månader med ställning helt
återställd idag. Vem kunde förutse att detta skulle ske, bäste kompisen då ångrade jag
mitt poolbygge enormt det kan jag säga. Så man ska nog vara lite ödmjuk med detta
med säkerhet och tro att inget kan hända.
Sorry Hosse att jag skriver här men kunde inte låta bli har inget med ditt nya bygge att göra
som om du gör det säkert blir ngt kul att se fram emot.
Lycka till.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #14 skrivet: januari 05, 2016, 13:16:19:19 »
Rojo: Ingen fara:-)
Nu är det inte snack om några Mollbergare i poolen, utan mer ett fall ut i vattnet från kanten. Mycket lugnt och diagonalt. Tror det är farligare att läsa en roman än att falla ut nykter i vattnet på detta sättet. När detta är sagt så har inte vuxna lov att dyka där berusad och barn/ungdommar har inte lov att dyka alls.
Mvh
Hosse

Utloggad Erica

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #15 skrivet: januari 06, 2016, 17:14:47:47 »
Inget ont om Mollbergare, men de får ju utföras i en bassäng som är lämplig för detta. I en riktig simhoppsanläggning kan du aldrig slå i botten, ens om hoppet går aldrig så galet. Största risken är att i stället efter upphoppet komma snett så att du träffar svikten på nedvägen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #16 skrivet: januari 09, 2016, 10:43:24:24 »
Ja var och en får ju ha sin egen uppfattning om säkerhet. Lagar och regler för sådant här finns bara för offentliga anläggningar. Men enligt amerikanska regler (Dep. of health) är dykning med huvudet före förbjudet i bassänger grundare än 8 ft. (ca 2.44 m). Amerikanska Röda Korset rekommenderar minst 9 ft. (ca 2.75 m) även vid dykning från poolkant. I en offentlig pool för dykning är djupet som du skriver mycket större, men det beror ju på att man då nästan alltid har också en 3 m svikt och inte sällan ett hopptorn.

Ursäkta att jag drar upp en OT fråga i den här tråden, men det går lättare att följa då. Tydligen är de svenska reglerna inte samma för jag kollade idag när jag var och badade. Tävlingsbassäng, med såna här startblock så är det 180 djupt. 90% av alla som ställer sig på en sån dyker i, långt ifrån alla för att simma så fort som möjligt.

I andra bassängen är halva 125-145 för att sedan dyka brant ner till 385 där hopptornet tidigare fanns, numer finns bara 3 meters svikter.
I 125 änden finns inga skyltar om dykförbud, men det är olämpligt anser även jag. Funderade på att gå och fråga badvakten om han skulle säga till någon om de dök i grundaste änden, men gjorde aldrig det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #17 skrivet: januari 09, 2016, 19:03:41:41 »
Men i den grunda ändan finns väl inga startpallar ? Det var väl troligtvis en 25 m bassäng ? 1.8 m gäller som minimidjup i Sverige där som det finns startpallar. Sedan gäller, i vart fall i de flesta amerikanska bad, en regel om att startpall endast får användas av tävlingssimmare eller om det handlar om nybörjare under direkt uppsyn och kontroll av en kvalificerad tränare. De är inte avsedda för "allmänhetens dykning". Någon gång blir givetvis första idykningen för alla, men då är det upp till tränaren att inte ge klarsignal om du står fel eller liknande. Den dykteknik som man har vid start på bana har ingenting gemensamt med folk som hoppar i privata pooler eller vid partyn o.s.v. Vid en tävlingsstart går du ju inte alls djupt. När amatörer dyker, och speciellt vid fester och liknande, kan de ju landa precis hur som helst. I de flesta delstater i USA är det lagkrav på skyltar med dykförbud i pooler med för litet djup (i offentliga pooler). I privata pooler tror jag inte det finns något lagkrav, men du kan säkert bli stämd på stora belopp om det händer något och du inte gjort vad som förväntas av dig med tanke på säkerheten.

3.85 m anses idag som för grunt för höga hopp från 10 m. Det är väl därför de tagit bort tornet i simhallen du besökte. 4.5 m meter är idag minimikravet, 5.0 m rekommenderas, detta enligt internationella regler för tävlingar. För 3 m svikt är motsvarande siffror 3.7 m minimum och 3.8 rekommenderat så hallen du besökte har ju uppfyllt sina måttkrav vad det gäller djup. Sedan finns det massor av andra krav, avstånd mellan sviktar, avstånd mellan svikt och hopptorn o.s.v.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #18 skrivet: januari 09, 2016, 23:15:21:21 »
Ska inte spamma den här tråden mer, men helt klart har du inte varit på något bad när det är "allmänhetens". Det både hoppas och dyks hej vilt från alla kanter i bassängen. Fast i just det här badet är det inte något plask och lek i de här två då det även finns ett äventyrsbad.

Och nej, det var inte startpallar där det var 125. Möjligt att jag var otydlig, det var två olika bassänger jag kollade på. En tävlingsbassäng där det är 180 överallt, sedan en annan som i huvudsak är hoppbassäng. Men när det inte är hoppaktiviteter används den för motionssim. Samma med tävlingsbassängen, den används för motionssim när simklubben inte har aktiviteter.

Helt klart har du funnit anledningen till varför hopptornet tagits bort.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Val av pool och hjälp till terrassbygge
« Svar #19 skrivet: januari 10, 2016, 00:43:26:26 »
I huddingehallen är det cirka 1,35 i den ände där startpallarna sitter.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan