CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Välja värmepump  (läst 3932 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr_ok

Välja värmepump
« skrivet: december 13, 2015, 10:46:34:34 »
Hej, har köpt mig en pool (JF storpool 7,6x4,5) som ska grävas ner till våren. Kommer gräva ner hela poolen (med stödmur) och isolera sidor och under.
Nu vet jag inte vilken värmepump jag ska välja.
Funderar mellan: Hydro-pro7, hydro-pro10 eller azuro bp-85.
Just nu lutar det åt azuro men hittar inga omdömen om dom. Vad säger ni?

Mvh
O.Gustavsson

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Välja värmepump
« Svar #1 skrivet: december 13, 2015, 16:03:27:27 »
Ladda ner manualen till den VP du funderar på och läs på. Vi har sett en del mindre roliga exempel på automatiska översättningar som är helt obegripliga.

Välj en VP som det är enkelt att få service på när den går sönder.

Titta hos Gullberg & Jansson för bra exempel på manualer och serviceställen på deras VP.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Välja värmepump
« Svar #2 skrivet: december 13, 2015, 18:39:58:58 »
Jag har kört med en Azuro BP 85 nu i 8 år helt utan problem, det enda som hänt är att jag tappat nåt streck i displayen, men det påverkar ju inte funktionen.

Kör den på 29 gr från mitten av maj till början av Oktober.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad MackeNo1

SV: Välja värmepump
« Svar #3 skrivet: december 30, 2015, 23:40:00:00 »
Hej

Jag är i en liknande situation och hoppas att det är ok att jag använder mig av din tråd? Känns onödigt att starta en till... har en 4x8m pool som skulle behöva en värmepump för att kunna ligga på 28-29 grader under perioden Maj-September.

Har tittat på Hydro-Pro 13 som säljs för 12 665:- nu, ska kosta 21 000:- ord.pris enligt rubinpool men det låter inte troligt. Någon som vet vad den brukar kosta under säsong och om det är en bra och tyst pump?

Alternativ skulle kunna vara Gullberg&Jansson GJPASRW-20 för 17 995:- eller GJPASRW-20P för 14 395:-. Har läst mycket gott om Gullberg&Jansson, men detta är billig pumpar för att vara dom och frågan är om det bara är "brandade" billiga pumpar av samma typ som Hydro-Pro och Brilix?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Välja värmepump
« Svar #4 skrivet: december 31, 2015, 09:18:41:41 »
Jag hjälpte min farbror köpa o installera en Hydropro 13 för 3 år sedan, den har fungerat bra, men kräver rätt stor säkring (1-fasmaskin).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MackeNo1

SV: Välja värmepump
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2016, 00:11:39:39 »
Tack för svaret! Är dålig på el så jag vet inte riktigt mina förutsättningar på den plats där jag tänkt sätta värmepumpen. Men misstänker att jag kommer att få dra en egen kabel tvärs igenom hela huset för att få kräm till värmepumpen.

Så Hydro-Pro 13 kan vara ett vettigt alternativ, Hydro-pro 10 uppges klara 45kubik men det är väl dumt att lägga sig precis på gränsen antar jag?

Någon som hört något om Gullberg&Janssons pumpar? Brandade "billighetspumpar" eller bra grejer?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Välja värmepump
« Svar #6 skrivet: januari 03, 2016, 16:03:32:32 »
De har importerat och sålt pumpar länge, så de är nog bland de bättre, ingen kan sälja skräp i flera år utan att försvinna från marknaden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Välja värmepump
« Svar #7 skrivet: januari 04, 2016, 23:00:23:23 »
Hej! Om du får den för det priset så skulle jag köpa jag
betalade över 14000 för 2 år sen.
Den funkar bra den går på enfas men det har inte varit ngt problem hitills
hade en annan på 9,6kwh innan. Den mjukstartar Ljudnivå tja beror på var du placerar
den kanske inte intill poolen det hörs när den är igång jag har den 35 meter från poolområde
med ett hus emellan. Skulle inte vilja ha någon vp intill poolende låter oavsett
Men jag är nöjd för övrigt.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Välja värmepump
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2016, 15:12:42:42 »


Hej, har köpt mig en pool (JF storpool 7,6x4,5) som ska grävas ner till våren. Kommer gräva ner hela poolen (med stödmur) och isolera sidor och under.
Nu vet jag inte vilken värmepump jag ska välja.
Funderar mellan: Hydro-pro7, hydro-pro10 eller azuro bp-85.
Just nu lutar det åt azuro men hittar inga omdömen om dom. Vad säger ni?

Mvh
O.Gustavsson

En liten film som visar en annorlunda uppvärmning av pool

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag