Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp en newbie. "Grönt" vatten (brunnsvatten) efter chocklorering.  (läst 3274 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joa

Första lilla plaskpoolen installerad. Känner mig rätt nollad trots en hel del läsande.
6500 liter med liten filterpump som kör ca 1200 liter per timme.
Brunnsvatten. Har sandfilter till dricksvattnet pga av främst humus och järn.
Fyllde poolen på ca 8 timmar.
Antar att filtret inte riktigt hann med eftersom vattnet har en grönbrun ton.
Skickade i 50 gram klor upplöst i vatten direkt i vattnet enligt rekommendation på burken för chocklor (Biltema).
Behövde inte pH justera innan då det enligt teststickan låg på ca 7.2 eller strax däröver.
Nu har det gått 4-5 timmar.
pH ligger väl på 7.4-ish (tycker det är svårt att se på stickan...) men  kloret ser lågt ut väl?
Står att man skall kolla på stickan efter 10 sekunder i luften . Tycker pH ökar om man låter det gå mer än 10 sekunder men så kanske det blir. Annars kanske jag ligger lite högt på pH. Efter 10 sekunder ser det ut som på bilden.

Vad kan jag förvänta mig skall hända med det jag gjort och när?
Bör jag göra något annorlunda?
Help  <dontkn>
« Senast ändrad: juni 26, 2020, 16:39:23:23 av Joa »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
JAg brukar läsa av rätt snabbt, tycker det "rinner ut" rätt mycket färg om man väntar för länge.
Kloret har rätt säkert förbrukats av det nya vattnet, finns mycket humus och sånt som det skall käka upp.
Brukar ofta gå från grönt till brunt vatten (Det som lever dör och blir brunt, sen tar filtret så småningom hand om det bruna) när du tillsatt tillräckligt mycket klor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Joa

SV: Hjälp en newbie. "Grönt" vatten (brunnsvatten) efter chocklorering.
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2020, 19:07:26:26 »
JAg brukar läsa av rätt snabbt, tycker det "rinner ut" rätt mycket färg om man väntar för länge.
Kloret har rätt säkert förbrukats av det nya vattnet, finns mycket humus och sånt som det skall käka upp.
Brukar ofta gå från grönt till brunt vatten (Det som lever dör och blir brunt, sen tar filtret så småningom hand om det bruna) när du tillsatt tillräckligt mycket klor.
Tror du kloret jag tillsatte räcker eller behöver jag chocka igen?
Stickan visar ju väldigt lågt tycker jag...eller...?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Det är vanligt att man måste chocka både 2 och 3 gånger, speciellt om man fyller med brunnsvatten som normalt är mycket skitigare än kommunvatten som gått igenom reningsverk och flockning redan.
Du bör komma upp i minst 5 ppm klor på stickan, gärna 10 ppm för att vara säker på att kloret tar död på alla bakterier, alger och virus.
Det gröna är normalt alger.
När de dör blir vattnet brunt, då vet du att du klorerat tillräckligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Joa

SV: Hjälp en newbie. "Grönt" vatten (brunnsvatten) efter chocklorering.
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2020, 16:10:26:26 »
Det är vanligt att man måste chocka både 2 och 3 gånger, speciellt om man fyller med brunnsvatten som normalt är mycket skitigare än kommunvatten som gått igenom reningsverk och flockning redan.
Du bör komma upp i minst 5 ppm klor på stickan, gärna 10 ppm för att vara säker på att kloret tar död på alla bakterier, alger och virus.
Det gröna är normalt alger.
När de dör blir vattnet brunt, då vet du att du klorerat tillräckligt.
Får köra en omgång till ikväll då. Betydligt klarare i morse och filtret var alldeles brunt efter natten. Gjorde rent det tre gånger igår...
Hade nog inte skadat med ett större. Lite leksaksvarning över det man fick med.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Så länge det är grönt tror jag att du klorerat för lite.
Jag är dock ingen expert, så ta det jag skriver med en liten nypa salt.
Eller klor.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp en newbie. "Grönt" vatten (brunnsvatten) efter chocklorering.
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2020, 22:55:44:44 »
Hej,
Du har köpt chokklor på biltema. Det är samma klor som används i spabad. Chokklor på Danska betyder snabbklor=spaklor. Alltså chockklor är inte chokklor.

Men just nu är detta inte ditt problem.

Tro inte du har alger i din brunn. De behöver ljus för att föröka sig. 8h kanske är lite kort tid för att ge alger? Klor med kopparjoner kan ibland ge en grön färg på vattnet beroende på pH. Humus ger en brun ton. Har man järn i vattnet blir vattnet brunt med klor. Detta tills järnet är borta.

Angående stickor är tiden avgörande för rätt avläsning. Olika stickor har olika tidsangivelser i vattnet. Man tittar från vänster till höger. Anledningen är att de till vänster visar fel om man väntar för länge. 10 sekunder är mycket lång tid för avläsning av stickor. Vilket betyder att dina avläsningar visar fel. Första färgen mest, andra färgen sen…osv.

Ett sandfilter klarar av att filtrera ditt vatten. Med en enkel filterpatron kommer du att få jobba mycket med ditt vatten.
« Senast ändrad: juni 28, 2020, 08:28:11:11 av Roger. »

Utloggad Joa

SV: Hjälp en newbie. "Grönt" vatten (brunnsvatten) efter chocklorering.
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2020, 13:27:16:16 »
Hej,
Du har köpt chokklor på biltema. Det är samma klor som används i spabad. Chokklor på Danska betyder snabbklor=spaklor. Alltså chockklor är inte chokklor.

Men just nu är detta inte ditt problem.

Tro inte du har alger i din brunn. De behöver ljus för att föröka sig. 8h kanske är lite kort tid för att ge alger? Klor med kopparjoner kan ibland ge en grön färg på vattnet beroende på pH. Humus ger en brun ton. Har man järn i vattnet blir vattnet brunt med klor. Detta tills järnet är borta.

Angående stickor är tiden avgörande för rätt avläsning. Olika stickor har olika tidsangivelser i vattnet. Man tittar från vänster till höger. Anledningen är att de till vänster visar fel om man väntar för länge. 10 sekunder är mycket lång tid för avläsning av stickor. Vilket betyder att dina avläsningar visar fel. Första färgen mest, andra färgen sen…osv.

Ett sandfilter klarar av att filtrera ditt vatten. Med en enkel filterpatron kommer du att få jobba mycket med ditt vatten.

Precis, det är inte alger. Isåfall skulle jag ju dricka alger dagligen eftersom det är vårt dricksvatten (även om det som gick i poolen nog inte hann filtereras genom vårt filtersystem ordentligt)

Biltemas klor i länken nedan här så det antar jag är "vanligt" klor. Skickade i 50 gram till i min pöl på 6500 liter enligt instruktionen för chocklorering.  Läste av ca 5 på klorskalan efter en timme ungefär. Idag ligger det klart lägre. Runt 1-1.5 tycker jag det ser ut som.
Utseendet på vattnet detsamma ungefär.

https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/klortabletter-2000022208?gclid=CjwKCAjw_-D3BRBIEiwAjVMy7MvuzBkvE28qq0neLLKDbyL8TbL_0trLvymHvWQiqXhzLGVBusAZuhoCKcsQAvD_BwE

Filtret byter/rengör jag säkert 4-5 gånger per dag. Helt brunt. Så det är nog hyggligt underdimensionerat för vårt brunnsvatten.

Vill ju helt klart få till det här då jag inte vill bli avskräckt att gå på en riktig pool nästa år....
 

Utloggad MathiasS

Jag tror faktiskt att grönsticket man ser är kombinationen av gult (humus) och det blåa i poolen. Har ju samma fenomen här med kommunalt vatten och jag har aldrig riktigt fattat varför humus blir grönt i poolen. När jag orkar ska jag verifiera detta genom att tappa upp ett badkar och lägga i en bit liner.

Vidare tror jag att du behöver fundera på vad du filtrerar med. Fastnar verkligen partiklarna i filtret? Den typ av pool du har brukar åtföljas av insatsfilter som fungerar rätt dåligt. Kanske kan du skaffa ett mindre sandfilter och en pump billigt på blocket?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Joa

SV: Hjälp en newbie. "Grönt" vatten (brunnsvatten) efter chocklorering.
« Svar #9 skrivet: juni 28, 2020, 16:37:12:12 »
Jag tror faktiskt att grönsticket man ser är kombinationen av gult (humus) och det blåa i poolen. Har ju samma fenomen här med kommunalt vatten och jag har aldrig riktigt fattat varför humus blir grönt i poolen. När jag orkar ska jag verifiera detta genom att tappa upp ett badkar och lägga i en bit liner.

Vidare tror jag att du behöver fundera på vad du filtrerar med. Fastnar verkligen partiklarna i filtret? Den typ av pool du har brukar åtföljas av insatsfilter som fungerar rätt dåligt. Kanske kan du skaffa ett mindre sandfilter och en pump billigt på blocket?

Det låter rimligt. Humusen alltså.

Så här ser filter ut efter 3 timmar.
Vet inte om det syns på vattnet i filterkoppen, men det flyter runt som små partiklar i det. Som en badplats i nån sjö där det virvlar runt bottenslam och annat...typ...

Antar att man känns på linern om det senare utvecklas alger? Kan tänka mig att det blir halt och lite kladdigt. Med grönt (gult...) vatten från start kanske det blir svårt att tidigt upptäcka det.

Får nog leta efter ett sandfilter.
Råder det bot på problemet tro?


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan