VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Är poolen värd att satsa på?  (läst 7847 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreaswi

Är poolen värd att satsa på?
« skrivet: december 14, 2010, 19:22:09:09 »
Hej,

För ganska precis 1 år sedan köpte jag och min sambo ett hus. Med huset följde en markpool, 8x4  & 1,40m djup (ca 45m3). Sommaren 2010 renoverade vi en hel del och poolpumpen brann dessutom. Pumpen lindades om och sedan fungerade den bra hela sommaren. Värmesystemet till poolen är inte det bästa, 9KW doppvärmare som även den gått sönder. Det innebar att det inte blev mycket badande den sommaren.

Nu sitter man här och funderar på hur man skall göra till nästa sommar. Klart är dock att skall man ha någon nytta av poolen så måste ett nytt värmesystem införskaffas. Nu till min frågeställning, är poolen värd att satsa på? Jag är helt novis när det gäller pooler så jag behöver råd. Vi hade under högsommaren ca 19-20 grader varmt i vattnet (uppvärmt av solen). Poolpumpen är som sagt nyrenoverad och fungerar bra. Det är en automatisk poolguard som fungerar bra. Linern ser fin ut. Jag har bytt ut en större del av pooldäcket i somras. När jag bytte det så kunde jag se poolens "uppbyggnad" och det ser ut som lekablock. Vad som finns mellan poolen och blocken vet jag inte, men jag hoppas på nån form av isolering.

Det jag funderar på är över livstiden på en sådan här pool och om det är värt att satsa 15-20 000:- på ett nytt värmesystem. Det jag har intresserat mig för är en Brilix THP120 som jag fått en offert på 15 500:- inkl frakt.

Hoppas någon orkat läsa igenom detta och komma med några råd, kanske rent av säga hur poolen är uppbyggd eller vilket märke det är. (om det är något)

Jag lägger till några bilder så får ni iaf en uppfattning om hur det ser ut.

Poolgiganten

Utloggad Mr2T

SV: Är poolen värd att satsa på?
« Svar #1 skrivet: december 14, 2010, 19:56:01:01 »
Hej där.

Jag tycker absolut att det är värt att satsa på. Med tanke på att den en gång i tiden säkert kostade +- 100 000:- att anlägga poolen.
Att riva bort den och återfylla hålet är en kostnad det också, om du väljer det alternativet. Din pool är byggd av lecablock som är "för evigt", istället för en plåtstomme som kan rosta sönder och "kräver" tilläggsisolering. Jag misstänker att lecablocken är tillräckligt med isolering i sig själva då lecakulorna innehåller mycket luft, som isolerar väl.

Det ska vara om botten är gjord av betong och saknar isolering som det kan försvinna värme, men till syvene & sist så är det faktiskt uppåt som den mesta värmen försvinner, en försumbar del försvinner neråt och åt sidorna om allt är som det borde med ditt bygge.

Det enda som jag kan se negativt är att det kan vara linern som föråldras eller som det kan gå hål på, men då får man sätta i en ny, kanske i en ny spännande färg. Ingen ko på isen där heller helt enkelt.

Vem vill inte ha en pool? Det är både dyrt och tidskrävande att anlägga och det skänker en exklusivare känsla åt trädgårdsmiljön. Får du bara igång "värmeriet" så att ni har en behaglig badtemperatur så misstänker jag att ni kommer att stormtrivas.

Själv värmer jag med vaccumrör-solfångare.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Fia

SV: Är poolen värd att satsa på?
« Svar #2 skrivet: december 14, 2010, 20:15:18:18 »
Hej o välkommen andreaswi!

Helt klart värt att satsa på!! Med lekablocks stomme så håller den ju. Den klart största kostnaden är ju redan tagen, inköp o byggandet av den.
tror inte att ni kommer inte att ångra er. ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Är poolen värd att satsa på?
« Svar #3 skrivet: december 14, 2010, 20:59:18:18 »
19-20 grader då badar man inte mycket.
Satsa på en värmepump och brassa på med 29-30 grader, Då skall du se att den annvänds  <love>
Själv kör jag från 1maj till slutet på september och det kostar bara några tusenlappar.
Med en sådan fin pool som ni har är det synd om den inte annvänds.
Du kommer inte att ångra dig. O0
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Är poolen värd att satsa på?
« Svar #4 skrivet: december 14, 2010, 21:29:03:03 »
Håller med de övriga i allt som sagts och vill även tillägga att det ser riktigt bra ut det man kan se på bilderna.
Om det är något större fel på konstruktionen borde du märkt något under den gångna säsongen. Det skall mycket till om du skulle få problem iom att det är liner i den.
Som jag ser det har ni allt redan! Pool, däck tom överdrag. Det är bara att komplettera/bygga till, tills det att ni blir nöjda och sedan bada järnet O0
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad andreaswi

SV: Är poolen värd att satsa på?
« Svar #5 skrivet: december 14, 2010, 22:22:58:58 »
Kul med lite gensvar! Positiv dessutom! Att linern åldras är jag medveten om, och om ett byte om x antal år måste göras får man ta det då. Inget under den gångna sommaren tyder på att det skulle vara något fel heller, men eftersom jag är ganska okunnig så undrar man ju lite hur länge en pool håller.

Nu känns beslutet lättare att ta! Tack för det! Har som sagt tittat lite på en Brilix pump, är det någon som har någon erfarenhet kanske? Hört något bra eller dåligt med den?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Är poolen värd att satsa på?
« Svar #6 skrivet: december 15, 2010, 08:29:48:48 »
Köp värmepump!!!
Du kommer inte att ångra dig!

Jag har en Brilix THP55 (den minsta) och är väldigt nöjd. Den är super-enkel att installera och behöver inget underhåll...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad andreaswi

SV: Är poolen värd att satsa på?
« Svar #7 skrivet: december 15, 2010, 18:07:44:44 »
Köp värmepump!!!
Du kommer inte att ångra dig!

Jag har en Brilix THP55 (den minsta) och är väldigt nöjd. Den är super-enkel att installera och behöver inget underhåll...

Mvh,
Anders

Lutar just nu åt det hållet! Följer det med något installationspaket när man köper pumpen eller får man köpa slang och kopplingar själv? Låter som på dig att man kan göra jobbet själv, man behöver inte anlita ackrediterad firma för att koppla in den? Jag tänker på försäkringar och osv om något skulle gå sönder vid installation.

Blir det nu att jag köper en värmepump kommer jag att behöva göra om, alternativt bygga nytt poolhus som skall rymma pump, sandfilter och då ev. den blivande värmepump. Är det någon som har någon smart lösning på det? Ritning på eget bygge? Kanske det går att köpa något? Lite hjälp där med andra ord!

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Är poolen värd att satsa på?
« Svar #8 skrivet: december 15, 2010, 18:12:06:06 »
Det enda du behöver är en stick-propp eller el-dosa att koppla in den i och slangar. Värmepumpen måste stå utomhus!
Om du bygger något pumprum så ställ VP:n utanför och dra in el-sladd och rör genom väggen. Brilix VP har automatisk styrning av pumpen också så man kan låta den stänga av pumpen vid ev. tryck-fall (=läckage).

Rörkopplingarna på Brilix är av "klämtyp" så du kan använda HT-rör, flexislang eller PEM slang. Bara att sticka in rören (50 mm) i VP:n och dra åt klämkopplingarna.

//Anders

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad andreaswi

SV: Är poolen värd att satsa på?
« Svar #9 skrivet: december 15, 2010, 19:41:22:22 »
Det enda du behöver är en stick-propp eller el-dosa att koppla in den i och slangar. Värmepumpen måste stå utomhus!
Om du bygger något pumprum så ställ VP:n utanför och dra in el-sladd och rör genom väggen. Brilix VP har automatisk styrning av pumpen också så man kan låta den stänga av pumpen vid ev. tryck-fall (=läckage).

Rörkopplingarna på Brilix är av "klämtyp" så du kan använda HT-rör, flexislang eller PEM slang. Bara att sticka in rören (50 mm) i VP:n och dra åt klämkopplingarna.

//Anders

Låter enkelt och smidigt.

Är det någon som handlat något från Pool & Spa butiken i Lund? Det är därifrån jag fått en offert. Jag är lite sugen på att slå till, men det är ju lite osäkert när man inte har en aning om företaget är pålitligt. (Ber om ursäkt om man inte får nämna företagsnamn i trådar här på poolforumet)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan