VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med kritning  (läst 20147 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kajo

Problem med kritning
« skrivet: juli 01, 2004, 11:41:15:15 »
Hej!

Först måste jag säga att jag är imponerad och mycket glad för att det finns denna typ av diskussionsforum. För ett par veckor sedan upptäckte jag www.varmepumpsforum.com som jag har haft mycket glädje av. Jag har nyligen blivit husägare från att ha bott i lägenhet och har mycket att lära.

Till huset hör en glasfiberpool i måtten 7x3 meter från tidigt 70-tal. Utrustningen har löpande bytts ut och nytt filter och pump installerades slutet 90-tal, fabrikat Pahlens.

Nu till mitt problem. Färgen i poolen kritar sig. Man blir blå om man nuddar golv och väggar. Jag har ringt runt till flera poolfirmor men ingen tycks ha något svar på vad man ska göra. Alcro har en poolfärg som ska användas på betong. De säger att den inte ska krita men kan man lita på det. Den förre ägaren av huset sa att han målat med en poolfärg från Finland som inte skulle krita, men det gör den. Hörde även att det skulle finnas en latexfärg som ett företag i Varberg tillverkar som skulle kunna fungera.
Finns det någon därute som har erfarenhet av poolfärg och tips på vad man ska göra för att komma från kritningen?  

Poolgiganten

Utloggad badanka

Re:Problem med kritning
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2004, 18:06:41:41 »
Vad härligt! En till med glasfiberpool!
Jag har en gammal 70-talsinstallation själv - men det där fenomenet med kritning har jag inte märkt nånting av. (ännu...)


Utloggad Kajo

Re:Problem med kritning
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2004, 18:27:28:28 »
Har du målat poolen nyligen? Om ja, vilken färg använde du? Jag pratade med min granne som har en betongpool som han målar med jämna intervall. Han hade tidigare haft problem med kritning. Senast anlitade han en målare som hade använt en finsk färg som han tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Målaren hade dock sagt att han inte kunde lämna några garantier för att färgen skulle sitta kvar. Nu var det ca tre år sedan och färgen tycks hålla.

Ska göra ett försök att måla om den men det får bli till nästa säsong. Jag har löst problemet tillfälligt genom att använda badskor och gå upp och ner via badstegen.  ;-)

Varför slutade man att tillverka glasfiberpooler?

Utloggad badanka

Re:Problem med kritning
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2004, 17:25:32:32 »
Jag tror inte min pool någonsin blivit målad.... den var väl fint blå en gång i tiden - nu är den blekt ljusblå och ser lite sliten ut, men funkar fint och som sagt - ingen kritning.


Utloggad Beppo

Re:Problem med kritning
« Svar #4 skrivet: april 18, 2005, 15:58:27:27 »
Hej!
Även jag lider av detta problem i min glasfiberpool. Har gjort detta sedan jag köpte huset 2003. Den tidigare ägaren hade då nyligen köpt all poolutrustning ny, och renoverat själva poolen, bla då målat om den. Problemet är ju då att poolvägarna kritar, och vattnet blir grumligt av detta om man borstar väggarna. Låter man poolen vara ngn dag sjunker detta till botten och det är inga problem att suga ut det, men det kritar hela tiden om färgen. Jag har under två års tid försökt hitta en lösning på problemet, men har ej funnit ngt!!!!! Det enda man kan göra är tydligen att slipa bort all färg och måla om  >:( = Både dyrt och framförallt jobbigt, och tidskrävande!
Jag undrar om det kommer att krita för all framtid, och varför går det inte att försegla färgen medelst lack eller dyl?

Tack på förhand för alla tänkbara tips!
Viskan spa Lindö

Utloggad Fia

Re:Problem med kritning
« Svar #5 skrivet: april 18, 2005, 19:16:07:07 »
Har ni kollat med någon poolfabrikant som säljer glasfiber pooler? Ex. www.spaobad.com eller www.poolkungen.se. De kanske vet vad ni ska använda.
M.V.H Fia
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Beppo

Re:Problem med kritning
« Svar #6 skrivet: april 18, 2005, 20:21:00:00 »
Tack för tipset. Jag ska kolla dett vid ngt tillfälle. Det märkliga är att jag pratat med mängder av folk, både i poolbranchen och färgbranchen och ingen verkar veta vad som ska göras, utan de ställer sig ungefär så här:" du får nog leva med det, det går nog inte att ordna"?!?!?!? Det måste ju gå, glasfibern kan ju inte vara förstörd för alltid?!?!? Men hur??
Viskan spa Lindö

Utloggad Pool Doktorn

Re:Problem med kritning
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2005, 21:49:56:56 »
Kolla med nån som säljer färger till båtar, dom är ju gjorda av glasfiber och ligger i vattnet hela tiden:

Utloggad GiZZmo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Vårgårda
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Re:Problem med kritning
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2005, 18:10:05:05 »
becker har färg till pool vet ej fall den är bra

http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=Search#

Utloggad Beppo

Re:Problem med kritning
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2005, 06:48:13:13 »
den färgen är visserligen till betong, men tack ändå.

Båtfärg kunde man inte riktigt garantera att den inte kritade....
Viskan spa Lindö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan