CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dagens Vi i villa  (läst 3505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zaphod

Dagens Vi i villa
« skrivet: april 19, 2011, 23:31:48:48 »
Vi i villa trillade ner i brevlådan idag och till min glädje var det ett "poolspecial" <love> Där finns även en Q&A med flera återförsäljare, men det som fick mina ögon att tåras var när Lars Beckman, som representerar Nordiska Kvalitetspooler, fick frågan "Hur mycket måste poolen skötas". Hans svar var då; "En glasfiberpool är mycket enklare att sköta eftersom pH-värdet inte förändras lika mycket som hos andra pooltyper" Hur >:D tänkte han där? Mig veterligen har inte poolmatriatet någon större inverkan på vattenkvaliteten. Är det bara jag, eller låter det inte lite <hmm>

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Dagens Vi i villa
« Svar #1 skrivet: april 20, 2011, 00:07:21:21 »
Låter som ett totalt ovetenskapligt försäljaruttalande. Själva materialet kan ju inte påverka pH, om inte materialet löses upp i vattnet på något sätt. Det gör säkert inte glasfiber men OM så vore fallet skulle det ju vara katastrofalt på sikt. Grundkravet på vilket poolmaterial som helst måste ju vara att det inte påverkas av vattnet ! För övrigt är väl det där med att hålla vettigt pH inte något stort problem med några pooltyper. Oavsett vad man har för system så lär man sig det rätt snart och tidsåtgången är ju klart mindre än för t.ex. bottendammsugning.

Utloggad Steffe

SV: Dagens Vi i villa
« Svar #2 skrivet: april 20, 2011, 00:09:44:44 »
Reagerade också på detta. Han kan inte blivit felciterad? Han kanske menar att en glasfiberpool inte påverkas av felaktigt pH på samma sätt som t ex liner. Själv har jag liner med glasfibertrappa och är väldigt noggrann med mitt pH då jag vet att det kan påverka både liner samt glasfibertrappan.

Var väl lite andra konstigheter som smygit sig med i tidningen också. Saltgenerator och UV som "klorfria" alternativ. En saltgenerator producerar klor samt en UV-anläggning används endast för att minska förbruknngen av klor, dvs. den klarar inte av att sköta hela desinficeringen själv.  

Utloggad Zaphod

SV: Dagens Vi i villa
« Svar #3 skrivet: april 20, 2011, 00:30:54:54 »
Jag har nu skickat ett mail till Nordiska Kvalitetspooler, där jag undrar var LB har hittat denna information. Återkommer, när/om jag får svar <dontkn>

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Dagens Vi i villa
« Svar #4 skrivet: april 20, 2011, 06:43:57:57 »
Jag har nu skickat ett mail till Nordiska Kvalitetspooler, där jag undrar var LB har hittat denna information. Återkommer, när/om jag får svar <dontkn>

//
Lars
Blir intressant att se vilket svar som inkommer för det lät mycket märkligt - ni i tråden och många som läste artiklen måste ha undrat, likadant jag.....var fick han det ifrån....?? <hmm>

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Dagens Vi i villa
« Svar #5 skrivet: april 20, 2011, 19:58:05:05 »
numera kan man ju måla med en 3 komponentsfärg när det gäller glasfiberpooler
(ph+,ph- samt alkalitetförbättrande färg)
Ungefär som på en båt O0
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Zaphod

SV: Dagens Vi i villa
« Svar #6 skrivet: april 29, 2011, 11:47:06:06 »
Har ännu inte fått något svar, så jag skickade en påstötning. Hör jag inget de närmaste dagarna blir man väl tvungen att dra följande slutsats: LB´s uttalande var bara BS.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Zaphod

SV: Dagens Vi i villa
« Svar #7 skrivet: maj 01, 2011, 23:28:37:37 »
Hade en intressant pratstund med min lokala poolhandlare, där jag berättade om LB´s uttalande. Han sa att det inte var det första underliga uttalandet som kom ifrån LB. Då jag inte fått något svar, kan jag bara förutsätta att uttalandet var taget ur luften.

Jag tog även kontakt med min farsgubbe, som är kemiingenjör och har jobbat som teknisk säljare i 40 år och ställde samma fråga till honom, svaret var som vi alla vet Nej, det finns ingen extra positiv påverkan på vattenkvaliteten i en glasfiberpool. Enligt honom är det endast betongpooler som ev. kan påverka vattnet och då genom urlakning av betongen, detta kommer då att medföra ett något högre pH, men inte i någon större grad.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag