CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Duschplats  (läst 10543 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosseg

Duschplats
« skrivet: maj 30, 2008, 13:13:31:31 »
Hej!
På altanen i anslutning till min Pollytunna så ska jag montera en dusch. Min frus önskemål är att själva duschplatsen (golvet) ska kläs med mosaik. Hur kan man lösa det på en uteplats av trä?
Tacksam för hjälp
Mvh
Bosse

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Duschplats
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2008, 18:57:57:57 »
Har liknande tankar med förberett utdraget varm/kallvatten för dusch vid pool men, ja, tiden....
Finns säkert många uppslag men spontant någon form av ram att placera mosaiken i och med t.ex. ekträ eller annat riktigt vattenbeständigt ädelträ (ek har ett snyggt "åldringsförlopp" men allt är ju en smaksak) - sen hade jag sett till att lagt ramen/överkant runt om med "frigång"/mellanrum från mosaiken så vattnet kan rinna bort och inte ligger kvar på mosaikgolvet om du nu inte har ett avlopp där - i princip som på bild där golv blir med mosaik istället - sen kan man ju alltid ha "stolpen" enklare, i metall eller vad som nu passar i övigt.

Har man inget varmvatten utdraget kan kanske Sunny 40 för 2.995:- med "soltank" vara en lösning för många http://www.blocket.se/vi/16478440.htm?ca=11_s - denna från Mölnlycke Trä AB men finns säkert fler återförsäljare i vårt avlånga land.

Bara några uppslag och idéer....
Lycka till! 
« Senast ändrad: maj 30, 2008, 21:37:55:55 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Bosseg

SV: Duschplats
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2008, 11:21:15:15 »
Vatten och avlopp är framdraget. Min fundering är vad jag ska använda för underlagsmaterial till golv och ram för mosaiken så det inte ska spricka. Tänkte bygga upp som en "balja" liknande i en duchkabin.
/Bosse

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Duschplats
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2008, 20:57:16:16 »
Hade jag varit som dig så hade jag tittat närmare på dom skivorna som man idag använder när man gör våtutrymme, våtrumsskivor.
Det finns lite olika sådana men ett tips är att köpa dom som dom har på Hjem og fix.
Alla byggare jag känner (jag är själv egen företagare inom bygg) köper dom eftersom att priset är ca hälften av det som andra tar.
Kolla upp detta så löser det dina problem O0.
Mvh Stefan

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Duschplats
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2008, 10:27:24:24 »
Hur funkar detta på vintern?
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Duschplats
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2008, 13:38:00:00 »
Hade jag varit som dig så hade jag tittat närmare på dom skivorna som man idag använder när man gör våtutrymme, våtrumsskivor.
Det finns lite olika sådana men ett tips är att köpa dom som dom har på Hjem og fix.
Alla byggare jag känner (jag är själv egen företagare inom bygg) köper dom eftersom att priset är ca hälften av det som andra tar.
Kolla upp detta så löser det dina problem O0.
Mvh Stefan
Vad heter dessa skivor?
Har du någon länk?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Duschplats
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2008, 13:41:59:59 »
Hej Samses!

Stefan 1 var inne på rätt linje. Men använd Minerit fasadskiva, istället. Den är också en ren cementprodukt men med större andel cemen i, och avsedd för utomhusbruk. Träunderlaget måste vara stabilt, och inte svikta eller svaja. En normal skiva ligger på 15X2500X12000mm. och kostar ca 800kr. Den räcker därför till, så att du kan lägga ett dubbelt lager. På så sätt  blir underlaget för kaklet stabilare. Dvs.bärigheten blir bättre och skivan knäcks inte så lätt om det skulle uppstå en rörelse i underlaget.

TILLVÄGAGÅNGSÄTT

Förborra igenom bägge skivorna på en gång och skruva fast dem med syrafast rostfri trallskruv. Sen kan du lägga kakel eller klinkers direkt på underlaget utan förbehandling. Möjligtvis kan du använda lite häftprimer om du ämnar spackla upp fall. Se till att du använder friost säkra produkter av fix och fog.  PS. gäller även plattorna. Är du riktigt proffsig så spacklar du upp ett fall på skivorna ner mot golvbrunnen före kakelläggningen, så att vattnet rinner mot golvavloppet. Det är lite överkurs. Men säg bara till så ska jag instruera dig hur man går till väga.

Hälsningar Jarlen

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Duschplats
« Svar #7 skrivet: september 05, 2008, 09:16:19:19 »
Det kan bli häftigt. Kanske ett projekt för nästa sommar.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag