CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brytrer solen ner cyansyran- falskt eller sant?  (läst 958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokkepool45

Brytrer solen ner cyansyran- falskt eller sant?
« skrivet: juli 05, 2023, 19:48:53:53 »
På en hemsida till en populär leverantör av bl a poolkemikalier sägs följande:
" cyanosyran fungerar som ett skydd så att kloret inte bryts ner. UV strålarna bryter också ner cyanosyra så den hålls på en lagom nivå. " Sant eller falskt?
Kan det stämma. Såvitt jag läst är det enda sättet att få ned cyansyranivån att byta ut vattnet eller spä ut det.Eller??

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brytrer solen ner cyansyran- falskt eller sant?
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2023, 08:02:37:37 »
CYA ska inte brytas ned av solen så vitt jag har förstått.
Däremot så ersätts ju delar av vattnet när man backspolar, och de flesta sänker ju nivån i poolen över vintern, så då fylls ju nytt vatten på under våren, och CYA-halten minskar.
Det tog många år för mig att förstå varför vårt vatten, 2-3 år efter vattenbyte var så svårt att få riktigt klart, senare har jag lärt mig att det nog berodde på att vi hade hög CYA (har aldrig mätt den nivån tidigare).
Vi sänker aldrig nivån i vår pool på hösten, och backpolar bara när trycket blir högt, kanske 5-6 gånger/år - så vårt vatten ersätts inte så fort utan CYA kunde ackumuleras över tid, det i sin tur gjorde att kloret tappade sin effekt, och vi hade troligen ständigt en viss mängd alger/bakterier i vattnet som gjorde att det var svårt att få det riktigt klart.
Nu kör vi med nästan omätbar nivå CYA, det går lite mer klor, men vattnet är verkligen klart och fint även 4-5 år efter att detta faktum gick upp för mig.
Jag kör chockklor med CYA, men veckopuckar utan. (4 puckar i veckan behövs för att hålla klorhalten över 1.0 i 33 grader varmt vatten.)
Kanske skulle klara mig med hälften om jag höjde halten till 50 ppm CYA, men jag vet inte om det är värt det, och då måste jag ju köra med kanske 2-3 ppm klor istället för 1 ppm för att hålla vattnet fräscht.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag