Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: bleking av liner  (läst 4200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad intu

bleking av liner
« skrivet: augusti 09, 2008, 12:44:29:29 »
Hei
Vi har vært skikkelig uheldig med vårt "helt ferske" baseng. Klorflyteren har lagt seg stille over trappen og bleket det øverste trinnet og litt nedover   :'(. Har noe opplev eller hørt om det samme? Er det noe vi kan gjøre for at det skal bli penere? Forhandleren hadde ikke noe særlig å si når jeg forklarte problemet. Har fulgt bruksanvisning og vært nøye med dosering. Det har ikke stått noe sted at vi måtte binde fast klorflyteren eller på annen måte forhindre at den kom bort til trappen.

Håper virkelig noen har gode råd til oss.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: bleking av liner
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2008, 15:01:38:38 »
Har du inget breddavlopp (skimmer) du kan lägga klorpunken i? Då slipper du ju använda den flytande.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: bleking av liner
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2008, 15:16:02:02 »
hej
prova med poolrengöringsmedel samt köp Rickards speciella poolsvamp.Vad har du för färg på trappsteget.
mvh carlos <sol>
 
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad intu

SV: bleking av liner
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2008, 17:11:51:51 »
Hei  :)
Vi har standard fransk blå farge på lineren. Har prøvd å gni hardt med en vanlig svamp, men så ingen endring. Ser ut som om kloren har bleket gjennom  :'(

Utloggad Fia

SV: bleking av liner
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2008, 17:36:53:53 »
En blekning kan man aldrig skura bort, tyvärr, den får du nog lära dig att leva med.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: bleking av liner
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2008, 17:38:17:17 »
tror inte den bleker igenom linern.
har du provat med speciellt rengöringsmedel vet inte om det finns något medel som återger färgen.
Han som sålt poolen vad säger han?
Han som sålt klorinatorn har ju knappast nåt intresse av detta för den ska ju segla runt i poolen.
Om man har en sådan klorinator så kan man knappast täcka poolen för då sitter ju den på samma plats.
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad intu

SV: bleking av liner
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2008, 09:30:37:37 »
Forhandleren sa ikke noe særlig. Skulle snakke med en som kom hjem fra ferie neste uke.
Vi tenker at vi kan lime en ny bit liner over det skadede trinnet og ned over mot trinn nr. 2 når vi har tappet ned basenget til høsten. Mener at det minste forhandler kan gjøre, er å sende liner og lim gratis.
Skal sende en skriftlig klage, så får vi se hva som skjer  <dontkn>.

Det er uansett utrolig ergelig at det skjedde - 11-12 dager etter vi var ferdig med å fylle opp.

I alle fall - takk for at dere svarer  <sol>

Utloggad Jarlen

SV: bleking av liner
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2008, 12:57:01:01 »
Jag håller med Fia En blekning får man tyvärr leva med. Jag har en rund pool, och i mitten på vår gamla liner var det vita fläckar. Man måste vara ytterst försiktig när man chockklorar. Man bör lösa upp kloren i ljummet vatten. Jag har sett på anvisningar att de rekommenderar att man slår kloret rätt i poolen efter det att man löst upp det. Jag slår alltid i upplöst klor direkt i skimmern för att undvika anhopningar av klor som kan missfärga linern. Jag talade med någon för länge sedan som sa att kloren stannade i sanden då. Men det har jag aldrig märkt av. Speciellt vid trappor och och andra ställen där vattencirkulationen är dålig är särskilt utsatta för risk att blekas. Ni kan inte få bort blekningen, men ni kan se till att inte förvärra den.

Mvh Jarlen


Utloggad SingingSailor

SV: bleking av liner
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2008, 11:50:01:01 »
Jag håller med om att en klordoserare som ligger still vid kanten av poolen kan bleka linern. Använder man veckoklorpuckar så kan den t.om. orsaka rostangrepp på metalldetaljer i närheten.

Hoppas det blir fint efter lagning med ny liner!

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan