Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquacil och alger vid täckning  (läst 3796 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Baquacil och alger vid täckning
« skrivet: maj 30, 2011, 21:38:22:22 »
Hej

Nu är det andra gången som jag har problem med mitt vatten, i  slutet på förra säsongen så var det mjökigt/dimmigt.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4964.0

Denna gången så lyfte jag på presseningen förra helgen och upptäckte då alger på botten. Dammsugade upp dessa o sedan blev vattnet en grön soppa. Kollade pH som var 7.2, hällde i 3liter baquacil shock o 2dl algecide o körde filtret 24/7 i några dagar. 2st flockkuddar, borstning, dammsugning, backspolning mm så var vattnet klart igen, hällde i 2liter baquacil shock o 2dl algecide igen för att ta död på kvarvarande alger.

Men jag börjar funderar ifall presseningen kanske skapar problemet för mig. Tidigare så hade jag soltäcke, men det gick sönder förra året, och då hade jag aldrig sådana här problem. Alltid klart vatten o kunde tom stänga av cirkulationen en vecka på sommaren när vi var iväg på semestern. Kanske är det så att det blir för tätt med presseningen o den inte för lufta sig ordentligt <dontkn>

Är det fler med presseningar som har liknande problem? Annars så är det min dosering så helt enkelt måste justeras...

Bifogar i några bilder på hur det såg ut o även min pressening (bytt mot stroppar i år bara)

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Mats P

SV: Baquacil och alger vid täckning
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2011, 09:52:17:17 »
Hade oxå problem med mjölkigt vatten, jag tycker du har förlite kemikalier jag doserar 1 liter chock/5 kubik vatten och 1 dl check/ 10 kubik vatten. Miamipool har en länk som jag kör efter och efter det så har jag inte haft några problem. >rulla<

http://www.miamipool.se/UserFiles/File/pdf/Baq%20Poolguide%20SE.pdf

//Mats
Pool från J&F Fritid 6,10X3,6X1,32 använder Baquasil nyinköpt Brilix THP 100 till säsongen 2011. Bor i Kalmar

Utloggad Magdalena

SV: Baquacil och alger vid täckning
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2011, 23:11:38:38 »
Mats - blev lite fundersam över de nya rekomendationerna... hur brukar du göra? Häller du i check veckovis och shock månadsvis?
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad Mats P

SV: Baquacil och alger vid täckning
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2011, 14:02:53:53 »
Hej lite sent svar men ja jag doserar enligt miami pool check 1 gång i veckan och chock 1 gång i månaden ( 1 lter/5 kubik vatten) har även kört en flock rulle mellan chock behandlingarna och har inte haft några problem alls i sommar kanon vatten med en temp på 27 grader. >rulla< <sol>

//Mats
Pool från J&F Fritid 6,10X3,6X1,32 använder Baquasil nyinköpt Brilix THP 100 till säsongen 2011. Bor i Kalmar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag