VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Julong pump läcker  (läst 18315 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Julong pump läcker
« skrivet: augusti 08, 2009, 20:21:08:08 »
Jag har problem med att min pump från JoF läcker vatten under. Det är inte bara kondens, utan den står o droppar rejält. Är det någon som har samma problem som jag <dontkn>

Det bildas så mycket vatten att det rinner ut på garaget golvet så det droppar från porten när man öppnar garaget.

Pumpen heter Julong modell FCP-750S
0.75KW, 4.6A
230V/50Hz
250 l/min
2850 r/min
H max 12m
S max 8m

Som ni ser nedan så har det gått åt en massa pumpar.

Pump 1:
Stod o brummade orkade inte dra runt vid start utan hjälp via fläkten efter vintervilan, vid en senare obduktion visade det sig att lagret att flyttat sig på motorn o det var därför det var trögt. Ringde JoF o fick en ny pump.

Pump 2:
Läckage under motor, läckaget blir bara värre o värre.  Ringde JoF o fick en ny pump.

Pump 3:
Fungerade perfekt i ca 1mån, sedan sprack ju mitt filrer o pumpen fick sig en törn pga för lite vatten. Läckte lite i början när jag startade. Provade att låta den gå ett par veckor för att se ifall den självtätande med det gjorde den inte. Skämdes nästan för att ringa till JoF igen o be om en ny pump, men hade ju inget annat val.

Pump 4:
Ny pump installerad, efter ca 2 veckor så börjar även den läcka. Har inte ringt JoF än...

Delade på en pump för att se ifall det gick åtgärda genom att smörja upp lagret med vaselin, funkade inte. Någon som vet hur ett sådan lager fungerar <dontkn>

Den funkar i alla fall som fontän ;D

/ronson


Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Julong pump läcker
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2009, 20:40:23:23 »
julong är en sk alibaba produkt (Kinesiska "kvalitetsprodukter" som säljs i bulk via alibaba B2B siten).

Skulle råda dig om du vill sova gott skaffa en riktig poolpump med tillgängliga reservdelar mm.


Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Julong pump läcker
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2009, 21:30:07:07 »
Är mycket väl medveten om vad det är för pump o tillverkare, se tidigare trådar...

Men frågan var ifall de var andra som hade samma problem o ifall någon vet hur ett sådant lager fungerar.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Stor Spike

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Hyltebruk/Halland
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Julong pump läcker
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2009, 21:12:16:16 »
Min pump läckte likadant,monterade isär och fyllde med ett vattenfast fett som är godkänt för livsmedelindustri bakom pumphjul.Tror iof sig att man kan ta vilket fett somhelst då det inte ska komma i kontakt med poolvattnet.

Fyllde hela utrymmet där fjädern sitter,efter det har det inte läckt.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Julong pump läcker
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2009, 22:46:26:26 »
Tackar för informationen stor spike O0

Har idag plockat isär den mekaniska tätningen o rengjort alla ytor. Smörjt in alla ytor med vaselin, förutom själv tätningsytan som skall vattensmörjas, dvs vattnet utgör tätningen. Den blev betydling tätare nu. Bara några droppar på 2h. Hade inget vattenfast eller silikonfett hemma, så din information bekfräftar också mina egna tankar just nu.

Hittade inga repor eller någonting på varken tätning, lagerhus, axel etc. Med det är väl en kombination av dåliga toleranser o dåligt montage som utgör grundproblemet.

Blir att göra om samma procedur imorgon med vattenfast fett o hoppas på det bästa :)

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Julong pump läcker
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2009, 20:17:20:20 »
Min pump läcker inte än,,,,,däremot så vill den inte starat alltid. Står bara och brummar.
Det är ju inte så bra. Strömmen stiger ganska rejält, risk att man skadar lindningen och ev.
kan det leda till riktig varmgång med ev, en brand tillföljd.
Funderar på att byta pump i vinter.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad ericsson

SV: Julong pump läcker
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2011, 14:06:25:25 »
Nu har jag drabbats av samma problem. Jag fick svar från J&F som också skickade en ny tätning. Frågan jag har just nu är om impellern lossas medsols eller motsols. Dvs om det är normalgäng eller ej. Min pump har fungerat perfekt i nästan 4 säsonger så helt kass är det ju inte. Tyvärr är servicetelefonen stängd just nu.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Julong pump läcker
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2011, 10:56:31:31 »
Har för mig motsols, dvs normal högergänga. Kan inte minnas att det var något konstigt i alla fall o då borde det vara rätt.

Bra att de skickar med en ny mekanisk tätning.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad TommyC

SV: Julong pump läcker
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2011, 13:03:19:19 »
mrcaspian, om din pump har en enfas asynkronmotor och det inte är lagret som kärvar eller något annat mekaniskt motstånd så är det ganska troligt att det är motorkondensatorn som gett upp. Vi diskuterade det nyss här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7020.msg51556
En ny kondensator kostar i storleksordningen 100 kr.
/Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad filbrun

SV: Julong pump läcker
« Svar #9 skrivet: januari 08, 2015, 11:13:59:59 »
Hej! Jättegammal tråd..
Har också en julong pump som lagret sjunger i (antar jag). Jag undrar hur ni får bort det där vita skovelhjulet (impellern?) Vill inte förstöra den.. Skulle den gängas? Min sitter stenhårt.
Tacksam för svar!

MVH Filip

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan