Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mosaik i gjuten pool  (läst 30100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kegge

Mosaik i gjuten pool
« skrivet: april 21, 2006, 23:54:12:12 »
Hej !

Jag har gjuten betongplatta och väggar av skalblock (en typ av ihålig betongsten som armeras och fylls med betong) alltså massiva betongväggar.
Nu kommer min fråga: jag har tänkt att klä poolen med mosaik men jag vet inte om jag behöver behandla ytorna innan jag sätter upp mosaiken.

Tacksam för tips

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #1 skrivet: april 23, 2006, 20:02:06:06 »
Hejsan Kegge och välkommen hit. :D

Jag vet tyvärr inget om hur man behandlar innan mosaik sättning, men är tvungen att få säga att din pooltrappa är väldigt snyggt gjord.
Kommer nog att bli väldigt snyggt när det är färdigt.
Ser fram i mot en bild på det färdiga projektet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #2 skrivet: april 24, 2006, 09:17:12:12 »
 Hej Kegge :D

 Det finns ju medel i bygghandeln (olika namn för olika tillverkare, men funkar lika) som gör att du får ett hårdare grepp mellan olika skickt när man gjuter mm. Så du hittar säkert något som kan användas där du köper mosaiken. Annars så, hör med någon kakel-firma i din närhet. De måste ju veta vad som gäller och eftersom du har poolen utomhus så kan jag tänka att det behövs något sån't.

  /JPe

 

Utloggad Pelle

SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2006, 13:13:37:37 »
Hej Kegge

Hur går det får dig?
Har du kommit en bit längre nu?
Vi håller oxå på att bygga nu......det blir en gjuten med mosaik.
Förbannat snygg trappa...vill se fler bilder.

Mvh Pelle

Utloggad aromata

SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2006, 23:00:10:10 »
Jag vet någon som har mosaik i poolen (eller möjligtvis kakelplattor). Varje vinter får de problem med plattor som frusit loss. Finns kanske moderna möjligheter att lösa detta problem?

Utloggad Fiskebäck

SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2006, 13:24:28:28 »
Hej
Vill bara dela med mig min lite färgade erfarenhet av kakelpool utomhus.  Har ett hus med en gjuten betong pool och tidigare med kakel. Allt var mycket proffsigt gjort. Men redan när vi köpte huset var kaklet i dåligt skick runt vattenlinjen och hade frostsprängningar. kakel plattor satt lösa under och över vattenlinjen OK poolen var byggd runt 1980. 
När vi sakta tömde poolen (man måste ta flera dagar på sig att tömma annars kan plattorna sprätta loss av vattentrycket), så upptäckte vi till vår fasa att golvet på ställen var helt löst och många plattor runt om fick "bom" när man knackade på dom.
lyfte på en platta och såg att poolen innan var gjord i mosaik. Så poolen var redan omkaklad en gång redan sedan 1980. Det blir en omkakling vart 10:e år. Och som sagt det var inget fel på hantverket. 100000 kronor åt gången. Det blir 10.000 om året i kakel kostnad.
Jag rekommenderar å det starkaste att köra med duk. Det finns ju grymmt snygga dukar att köpa. Alla som ser vår nya duk kan svära på att det var riktig mosaik.

Vår pooltekniker fick jobba hårt att få oss att tänka om och vi var hemskt ledsna att bli av med vårt vackra kakel och marmorsarg.  Men nu är vi helnöjda med resultatet.

En annan sak att tänka på:
Om det går hål i duken så är det ingen katastrof, baljan håller emot, om betong baljan spricker håller ju duken tätt.
Om en kaklad pool spricker, som hände en i närheten, hamnar 40m3 i källaren på nolltid.
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Utloggad Johan från Linköping

SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2006, 20:29:14:14 »
Hej !

Jag har gjuten betongplatta och väggar av skalblock (en typ av ihålig betongsten som armeras och fylls med betong) alltså massiva betongväggar.
Nu kommer min fråga: jag har tänkt att klä poolen med mosaik men jag vet inte om jag behöver behandla ytorna innan jag sätter upp mosaiken.

Tacksam för tips
Hur stor är din pool?

//Johan

Utloggad aol1

SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2006, 00:39:04:04 »
Jag har också gjort stommen med skalblock, armering och betong. Insidan är putsad med armerad puts och tätskickt med Dietermanns D1 i 3 lager. Skall sätta mosaik nästa vecka.

Utloggad gurraz6

SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2006, 08:47:57:57 »
du måste lägga ett tätskikt innan du sätter mosaik för det är det skiktet som håller tätt inte mosaiken för både mosaik o kakel läcker alltid igenom lite vatten så ett tätskikt  är ett måste

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2006, 00:57:42:42 »
Hej Kegge!

Din pool är verkligen en pärla speciellt med den snygga trappan. Jag funderar också på att bygga en pool av skalblock, men hur tusan bygger jag trappan? Hur är den uppbyggd? Skulle bli riktigt glad om du ville skriva om hur du gjort den. <antman>

Hälsningar
Nisse
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan