VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av saltklorinator till ovanmarkspool  (läst 2273 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnH

Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« skrivet: juli 27, 2021, 23:00:05:05 »
Hejsan,

Som total novis i poolvärlden, skulle jag behöva hjälp med några frågor. Jag har sökt lite i forumet men tycker inte jag blev så mycket klokare gällande just detta…

Jag ska inför nästa säsong köpa en rund ovanmarkspool 450x122 cm, bl.a. för att barnen ska kunna lära sig simma. Om 4-5 år är tanken att den ska ersättas med en Thermopool Dura 8x4 m dvs 46 m3.

Med 110 cm vattendjup sägs den ha 15.233 liter vattenkapacitet (tycker det borde bli mer – runt 17m3, men det dras väl av något). En sandfilterpump på 3.785 liter/h och en värmepump med filterkapacitet 2006 liter/h medföljer.

Vi är lite känsliga för klor och tänker därför skaffa en saltklorinator, som jag vet att också skapar klor av saltet men jag har fått intrycket att upplevelse/besvär av kloret minskar.

Jag tycker Intex Krystal Clear Ozone 26666 56.800L verkar bra, men den är ju överdimensionerad och kräver en pump mellan 5.678-15.140 liter/h.
Vad händer om man kör den tillsammans med medföljande pump 3.785 liter/h och värmepump 2.006 liter/h?

Måste jag för att kunna köra "Ozone", byta till en större pump t.ex. Intex Sandfilterpump 26646 7.949 liter/h? Hur påverkar då värmepumpens 2006 liter/h systemet?

Min mor har en 7-8 år gammal Intex Krystal Clear CS7220 (genomströmningshastighet 2.650–15.140 liter/h) som bara gick 2 säsonger och sedan ställdes undan. Den saknar iofs ozon men borde teoretiskt fungera bra med medföljande pump/värmepump?

Hur stor skillnad är det på ”Ozone” och övriga Krystal Clear när det gäller effektivitet och ”upplevt” klor?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2021, 23:33:08:08 »
Hej, har inte koll på alla märken och produkter.

Men om produkten kallas ozon är det inte samma sak som saltvatten/klorinator.
En klorinator löser inte problemet med känslighet mot klor.


MVH
Roger

Utloggad JohnH

SV: Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2021, 23:39:22:22 »
Hej, har inte koll på alla märken och produkter.

Men om produkten kallas ozon är det inte samma sak som saltvatten/klorinator.
En klorinator löser inte problemet med känslighet mot klor.


MVH
Roger

Hej Roger,

Som jag förstått det så minskar man mängden klor med 80% med saltklorinator och mängden kloraminer minskar, vilka irriterar känsliga.

Så här står det om den:

"Krystal Clear Ozone saltvattensystem / saltvattenpump gör att underhållet blir mycket mindre och enklare. Ett mycket effektivt system för att bada mer och jobba mindre för att upprätthålla den kemiska balansen i din pool.

Detta saltvattensystem passar pooler upp till 56.800 liter pools

Saltvattenstekniken är en unik tvåstegsteknik för att rengöra poolvattnet. När vattnet passerar genom en “elektrolyscell” skapas en naturlig mängd klor från mängden salt som läggs till vattnet. Resultatet är mjukt, friskt och rent vatten utan lukt från de normala klorkemikalierna.

Kombinerat med Intex ozonteknik elimineras bakterier upp till 3000 gånger snabbare än klor. Det gör ozonsystemet effektivt och säkert."
« Senast ändrad: juli 28, 2021, 00:01:17:17 av JohnH »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2021, 00:34:57:57 »
Hej,

Det leverantörerna beskriver är inte helt sant.

Salt och klorinator kommer generera i mer bundet klor. Ofta inget problem med detta. Kan vara jag som är orsaken till missvisande råd? Har tidigare skrivit om att bundet klor inte brukar vara ett problem om man har klorinator.

Men det är inte jag som ska vägleda branschen? Men visst är det kul att läsa producenters vägledning?

Vilket betyder att jag inte håller med informationen du gav.

Men var inte orolig av det jag skriver. Tror att en klorinator är det bästa alternativet.

MVH
Roger

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2021, 09:08:17:17 »
Håller med Roger,

Man kan som sagt inte lita blint på allt som en tillverkare säger. ”Red Bull ger dig vingar” om jag får lov att raljera.
För att genera tips på vad du borde ha kan det vara bra att förstå din/er överkänslighet. Som ex kan jag vittna om egna problem vid bad i publika anläggningar. Besökare där slarvar med hygienen så den som driver stället måste överkompensera med extra mycket kem. Det är dessutom så att när kloret reagerat med bakterier och annat som det luktar och stör mig. Detta kan man hantera med ännu mer klor.
Jag har också haft problem med andras badtunnor. Här är mängden vatten per person väldigt låg vilket ger samma problem som i badhuset, mycket bakterier per liter vatten..
I min pool finns ingen lukt och allt är rent. Jag skulle säga att den viktigaste nyckeln till det är att de som badar är rena när de hoppar i. Om man tillför minimalt med skräp blir det också minimalt med arbete.
Samma tanke gäller också när man pratar uppvärmning, ju mindre värme som läcker ut, desto mindre energi behöver tillföras.

Det brukar framstå som att poolägande är komplicerat, men det är faktiskt inte det alls. Det kan vara mycket enkelt.
Håll den isolerad och taket stängt när ingen badar. Minska tillförseln av smuts = ta en dusch innan bad, samt barn ska gå på toaletten innan.
Håll hårt på detta så slipper du alla problem med överkänslighet och största andelen av de problem som trådarna i forumet handlar om bortsett från byggnadstekniska.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad JohnH

SV: Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2021, 10:25:30:30 »
Hej,

Det leverantörerna beskriver är inte helt sant.

Salt och klorinator kommer generera i mer bundet klor. Ofta inget problem med detta. Kan vara jag som är orsaken till missvisande råd? Har tidigare skrivit om att bundet klor inte brukar vara ett problem om man har klorinator.

Men det är inte jag som ska vägleda branschen? Men visst är det kul att läsa producenters vägledning?

Vilket betyder att jag inte håller med informationen du gav.

Men var inte orolig av det jag skriver. Tror att en klorinator är det bästa alternativet.

MVH
Roger

Producenternas vägledning är... speciell! :)
Men Du är nog oskyldig ;) då det verkar vara översatt från engelska - Intex/USA.

Efter att ha sökt lite verkar Intex i sin Krystal Clear Ozone, ha kombinerat en saltklorinator med en ozongenerator. (O2 delas och binds till andra O2 vilket ger O3 - ozon. Ozonet tar hand om bakterier och annat i slangar, pump osv och ozonet förbrukas innan det når poolen.)

Men frågorna gällande kapacitet undrar jag över:

Om jag väljer Intex Krystal Clear Ozone kräver den en pump mellan 5.678-15.140 liter/h.
Vad händer om jag kör den tillsammans med medföljande pump 3.785 liter/h och värmepump 2.006 liter/h?
Om jag skaffar en större pump t.ex. Intex Sandfilterpump 26646 7.949 liter/h, hur påverkar då värmepumpens 2006 liter/h systemet? Blir värmepumpen en "flaskhals"?

Utloggad JohnH

SV: Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2021, 10:36:07:07 »
Håller med Roger,

Man kan som sagt inte lita blint på allt som en tillverkare säger. ”Red Bull ger dig vingar” om jag får lov att raljera.
För att genera tips på vad du borde ha kan det vara bra att förstå din/er överkänslighet. Som ex kan jag vittna om egna problem vid bad i publika anläggningar. Besökare där slarvar med hygienen så den som driver stället måste överkompensera med extra mycket kem. Det är dessutom så att när kloret reagerat med bakterier och annat som det luktar och stör mig. Detta kan man hantera med ännu mer klor.
Jag har också haft problem med andras badtunnor. Här är mängden vatten per person väldigt låg vilket ger samma problem som i badhuset, mycket bakterier per liter vatten..
I min pool finns ingen lukt och allt är rent. Jag skulle säga att den viktigaste nyckeln till det är att de som badar är rena när de hoppar i. Om man tillför minimalt med skräp blir det också minimalt med arbete.
Samma tanke gäller också när man pratar uppvärmning, ju mindre värme som läcker ut, desto mindre energi behöver tillföras.

Det brukar framstå som att poolägande är komplicerat, men det är faktiskt inte det alls. Det kan vara mycket enkelt.
Håll den isolerad och taket stängt när ingen badar. Minska tillförseln av smuts = ta en dusch innan bad, samt barn ska gå på toaletten innan.
Håll hårt på detta så slipper du alla problem med överkänslighet och största andelen av de problem som trådarna i forumet handlar om bortsett från byggnadstekniska.

Tack för svar!

Överkänsligheten mot klor är det främst jag som står för - kliande hud, röda ögon och "konstig känsla" i näsa. Eftersom barnen är små finns risken att de tar efter mina allergier. För min del har jag reagerat efter besök i badhus, hotell-, företags- och privatpooler med klor som rening. Kan naturligtvis vara så att alla ställena haft smutsiga badgäster och höga halter klor.

Men jag vill iaf försöka minimera mängder klor/kloraminer så mycket som möjligt för att minska risken för överkänslighet.
Poolen kommer ju främst att vara för barnen och det finns väl risk för att bl.a. solskydd kommer att hamna i poolen när de hoppar upp och ner i vattnet, även om de sköljer av sig i en dusch innan.

Men frågorna gällande kapacitet undrar jag över:

Om jag väljer Intex Krystal Clear Ozone kräver den en pump mellan 5.678-15.140 liter/h.
Vad händer om jag kör den tillsammans med medföljande pump 3.785 liter/h och värmepump 2.006 liter/h?
Om jag skaffar en större pump t.ex. Intex Sandfilterpump 26646 7.949 liter/h, hur påverkar då värmepumpens 2006 liter/h systemet? Blir värmepumpen en "flaskhals"?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2021, 16:03:53:53 »
Flödet över VP kan du alltid reglera ner mha en bypass.
I regel brukar man välja sandfilter efter poolstorlek, sedan väljer du en pump som ska kunna lyfta sandbädden vid backspolning. VP efterrätt effektbehov och slutligen allt annat efter utrustningen du valt.
Jag har ingen erfarenhet av just ozon men jag placerar snabbt in det i samma fack som UV-rening. Dvs min uppfattning är att det är onödigt i en privatpool. Fast jag vet att jag är fördomsfull om dessa saker men det spar samtidigt tid 😉
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« Svar #8 skrivet: juli 29, 2021, 23:21:42:42 »
Hej,

Gör ett tillägg till Leonards inlägg som var bra.

Det är en mycket liten del av allt poolvatten som passerar reningsanläggningen. Gissar på en tredjedel? Stämmer med mina tidigare mätningar med varmt vatten.

Så oavsett teknik eller metod så behövs desinfektion i hela poolen. Inte ens klor klarar det helt själv. Tänk om en tredjedel passerar reningsanläggningen? hur mycket vatten renas?


För att det ska bli bättre behöver du både skimmer och bottencirkulation.

MVH
Roger


Utloggad Amica

SV: Val av saltklorinator till ovanmarkspool
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2021, 20:09:50:50 »
Passar på att i sammanhanget påpeka att jag har en salthaltsmätare till salu här på forumet!
Jag är inte intresserad av att få tillbaks de pengar jag la ut helt i onödan för den utan kan tänka mig att priset får motsvara fraktkostnaden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan