VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i systemet, blir smått galen snart...  (läst 35623 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #70 skrivet: maj 03, 2018, 21:45:34:34 »
Väcker upp en gammal tråd, dags att köra igång nu igen.
Psykbrytet kommer närmre och närmre...
Följande har hänt; Jag har bytt pumpen till en helt ny (likvärdig hp och flöde) då jag till slut antog att det var pumpen som läckte. Men det är fortfarande bubblor och ett jävulusiskt återslag i breddavloppet när man stänger systemet. Det är luft som står uppe i sandfiltret och slår tillbaka genom pumpen och vidare på sugsidan.

Saken är den att systemet kan gå i ca 5-10 minuter helt fritt från bubblor. Dock fyller inte pumpen vatten ända upp i locket (genomskinligt) trots att det går bubbelfritt. Dvs systemet kan vara tätt bevisligen.
Sedan händer nåt och vips så är det kolsyrat vatten igen och därifrån blir det aldrig bra igen, bara värre och värre.
Stänger jag då av pumpen så slår det tillbaka i breddavloppet. Trots detta finns massor av luft kvar i systemet. Har en luftning vid manometern och det pyser rejält och länge när man luftar ur.

Finns det något annat än ett rent läckage som kan skapa luftbubblor i vattnet?
Har en 90-gradare precis innan inloppet till pumpen, kan detta påverka? (lite långsökt kanske...)

Har även obseverat att när jag kör backspolning/renspolning fyller pumpen vatten ända upp i locket och det står ingen luft i systemet och slår inte tillbaka. När jag har renspolat kan jag stanna pumpem, vrida om till filtrering och allt startar fint. Går ca 5-10 minuter sen är det luftbubblor igen. Mycket skumt, ka det ha med sandfiltret att göra...?

Alla svar beaktas med stort intresse!




Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #71 skrivet: maj 03, 2018, 22:34:01:01 »
Ibland måste man ju se för att förstå. Ingen garanti dock. Var i landet bor du någonstans?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #72 skrivet: maj 04, 2018, 07:45:34:34 »
Väcker upp en gammal tråd, dags att köra igång nu igen.
Psykbrytet kommer närmre och närmre...
Följande har hänt; Jag har bytt pumpen till en helt ny (likvärdig hp och flöde) då jag till slut antog att det var pumpen som läckte. Men det är fortfarande bubblor och ett jävulusiskt återslag i breddavloppet när man stänger systemet. Det är luft som står uppe i sandfiltret och slår tillbaka genom pumpen och vidare på sugsidan.

Saken är den att systemet kan gå i ca 5-10 minuter helt fritt från bubblor. Dock fyller inte pumpen vatten ända upp i locket (genomskinligt) trots att det går bubbelfritt. Dvs systemet kan vara tätt bevisligen.
Sedan händer nåt och vips så är det kolsyrat vatten igen och därifrån blir det aldrig bra igen, bara värre och värre.
Stänger jag då av pumpen så slår det tillbaka i breddavloppet. Trots detta finns massor av luft kvar i systemet. Har en luftning vid manometern och det pyser rejält och länge när man luftar ur.

Finns det något annat än ett rent läckage som kan skapa luftbubblor i vattnet?
Har en 90-gradare precis innan inloppet till pumpen, kan detta påverka? (lite långsökt kanske...)

Har även obseverat att när jag kör backspolning/renspolning fyller pumpen vatten ända upp i locket och det står ingen luft i systemet och slår inte tillbaka. När jag har renspolat kan jag stanna pumpem, vrida om till filtrering och allt startar fint. Går ca 5-10 minuter sen är det luftbubblor igen. Mycket skumt, ka det ha med sandfiltret att göra...?

Alla svar beaktas med stort intresse!

Proppa bredd- och inlopp och komprimera systemet! Håller sig tryck och i så fall hur länge?

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Poolbutik

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #73 skrivet: maj 04, 2018, 09:23:07:07 »
Sett många pooler där pumpen är för kraftig för skimmerstorleken och /eller för liten sugslangsdimension, likaså pooler med aningen för lite vatten.
Resulterar i virvel i skimmern som då suger med sig luft ibland.

Utloggad Dimitris76

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #74 skrivet: maj 04, 2018, 10:29:40:40 »
Sett många pooler där pumpen är för kraftig för skimmerstorleken och /eller för liten sugslangsdimension, likaså pooler med aningen för lite vatten.
Resulterar i virvel i skimmern som då suger med sig luft ibland.

Det låter mycket trovärdigt och det kan förklara varför luftproblemet uppstår med några (5-10 mins) latens.

När man först startar cirkulationen finns det fortfarande luft i pumphuset (luft under locket) och den suger inte i full fart. När pumpen är "primmed" dvs luften har evakuerats efter några minuter , då suger den med maxad effekt och ny luft "inhaleras" via breddavloppet...

Skulle du kunna varvstyra din pumpmotor för att testa om problemet försvinner?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #75 skrivet: maj 04, 2018, 13:27:29:29 »
Eller fylla vatten så att det är till överkant på bräddavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #76 skrivet: maj 04, 2018, 15:39:18:18 »
Eller bara köra utan luckan till bräddavloppet ett tag

Utloggad Aqua11

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #77 skrivet: maj 05, 2018, 21:39:10:10 »
Tack för alla svar.
Virvel i bräddavloppet har jag inte och det är mycket vatten i poolen nu, typ 80% av bräddavlopsöppningen.
Ska prova en grej imorgon, att lägga i en mellanbit på sugsidan (ca 50cm). Rent spontant, blir det inte en jäkla virvel i 90 graders-böjen precis innan pumpen? Pumpen står under vattenytan och det måste ju vara en jäkla fart på vattnet ned i böjen. Är jag ute och cyklar kanske, men om det blir mycket interferens i strömmingen, kan inte syre fällas ut från vattnet då? Vad tror ni?

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #78 skrivet: maj 05, 2018, 22:22:07:07 »
Du kan inte göra om så du bara har slang från ventilen ner till pumpen o slopa båda vinklarna?
Ser ut som du har gott om plats.

Utloggad MathiasS

SV: Luft i systemet, blir smått galen snart...
« Svar #79 skrivet: maj 05, 2018, 23:51:59:59 »
Näe, 90gradarn är inte problemet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag