Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå  (läst 7397 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2019, 08:00:04:04 »

Allra bäst är det nog att använda flytande klor, det är snabbverkande och effektivt, men lite svårt att få fatt på, och ännu svårare att lagra utan att det tappar effekt.

Lagringen är inte så svår. Om man sparar en tom dunk och sedan varje gång man köpt en dunk häller över en del i den tomma kan man lätt späda ut den med vatten. Har du spätt ut den med ca 1/3 vatten så blir sedan dess sönderfall vid lagring mycket långsamt.

Vad det gäller att få tag på den (natriumhypoklorit) så finns det ju två vägar: kemikaliegrossist (brukar dock bara sälja till företag) eller sådana poolfirmor som säljer till offentliga pooler. Sådana kloreras ju nästan alltid med flytande klor - jag tror inte du hittar något badhus som kör med klorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2019, 22:00:07:07 »
Lagring och "få tag på" har jag kommit på hur man gör, men att veta hur mycket man ska dosera flytande för att det ska motsvara "chock", det har jag inte knäckt ännu. Vilken koncentration motsvarar en normal chockklorering egentligen?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #12 skrivet: maj 28, 2019, 01:33:19:19 »
Lagring och "få tag på" har jag kommit på hur man gör, men att veta hur mycket man ska dosera flytande för att det ska motsvara "chock", det har jag inte knäckt ännu. Vilken koncentration motsvarar en normal chockklorering egentligen?

Vid vår första uppstart chockade vi vattnet med ca 2 l natriumhypoklorit (pool ca 40 m3), vilket helt klart var tillräckligt, kanske snudd på överdosering.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #13 skrivet: maj 28, 2019, 07:09:49:49 »
När jag körde med Natriumhypoklorit så doserade jag ca 6 dl varje kväll, det gav i princip omedelbart klornivåer på 10 ppm mätt med sticka.
Morgonen därpå var poolen mer eller mindre klorfri enligt stickan.
Då natriumhypoklorit reagerar så snabbt både med organiskt material och luften så är "livslängden" kort när man doserar som jag gjorde, så vet man med sig att man har mycket organiskt material (t.ex. grön pool) så får man ta i mer än så, jag hjälpte en gång en kompis med helt grön pool (såg ej botten) och där gick det nog nästan 5 liter innan den var klar och fin.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2019, 08:43:45:45 »
Som referens - 2liter 10% i 40kubik ger 5 ppm klorhalt om noll från början.

Det är just detta som är lite klurigt. Teoretiskt kanske man vill ha lite mer än så vid chock (?) men frågan är också hur länge man måste upprätthålla den nivån. Kanske räcker det inte med en dosering som med granulat.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #15 skrivet: maj 28, 2019, 08:47:13:13 »
Som referens - 2liter 10% i 40kubik ger 5 ppm klorhalt om noll från början.

Det är just detta som är lite klurigt. Teoretiskt kanske man vill ha lite mer än så vid chock (?) men frågan är också hur länge man måste upprätthålla den nivån. Kanske räcker det inte med en dosering som med granulat.

Dum fråga för en som inte lärt sig så mycket än. Men finns det inte chockklor utan cya att chock klora med istället för att använda natriumhypoklorit istället? Jag kör ju själv inte med automatik än så behöver ju inte fundera på det bara en nyfiken undran för att lära mig mer.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erica

SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #16 skrivet: maj 28, 2019, 11:03:44:44 »
Som referens - 2liter 10% i 40kubik ger 5 ppm klorhalt om noll från början.

Det är just detta som är lite klurigt. Teoretiskt kanske man vill ha lite mer än så vid chock (?) men frågan är också hur länge man måste upprätthålla den nivån. Kanske räcker det inte med en dosering som med granulat.

Hade vattnet varit grönt innan hade det nog krävts lite mera eftersom algerna skulle ha förbrukat åtskilligt med klor. Nu hade vi klart vatten, dock järnhaltigt eftersom vi har egen brunn. De 2 litrarna fällde ut en massa oxiderat järn i vattnet som blev brun-grönt. Men när vi filtrerat bort detta så fick vi ingen ytterligare järnoxidation, varför vi betraktade chockningen som lyckad - den hade gjort vårt vatten "poolklart". Efter denna uppstart klorerade vi bara till normala klornivåer medan vi justerade in och körde igång automatiken.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #17 skrivet: maj 28, 2019, 14:46:49:49 »
Kalciumhypoklorit är granulat. Sedan finns det diklorisocyanurat som granulat. Båda används för att göra chockklorering.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #18 skrivet: maj 29, 2019, 00:12:25:25 »
Kalciumhypoklorit är granulat. Sedan finns det diklorisocyanurat som granulat. Båda används för att göra chockklorering.

Kalciumhypokloriten är ofarlig vad det gäller risk för klorblockering - innehåller ingen cyanursyra. Det organiska kloret däremot (t.ex. diklorisocyanurat) kommer att driva upp cyanursyravärdet, vilket på sikt kan ge problem. Det finns nämligen inget motmedel för att få ned cya-värdet, man blir tvungen att byta vatten om det blir för högt. Klorblockering innebär att det finns klor i tillräcklig mängd i poolvattnet, men att det inte har någon desinficerande verkan längre.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vatten i poolen. Hur länge kan det stå
« Svar #19 skrivet: maj 29, 2019, 08:08:39:39 »
Då kvarstår ju egentligen frågan varför man ska krångla med att chockklora med flytande och ha svårt att hitta doseringen på det när man kan klora med granulat?
eller är det bara för att man vill testa för att få det att funka av ren nyfikenhet? jag tänker, varför krångla till det?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag