VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur mycket makadam o stenmjöl?  (läst 3988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carola75

Hur mycket makadam o stenmjöl?
« skrivet: maj 30, 2017, 16:45:37:37 »
Jag håller på med grunden till min pool som är 5x3m. Djup 1,22m. När jag läser alla inlägg, så står det olika, så jag blir lite förvirrad   ??? På en del inlägg står det att det räcker med 10cm makadam o 5cm med stenmjöl. På ett annat inlägg står det att Makadamen ska vara 15-20cm o stenmjölet 10-15cm. Poolen ska inte grävas ner, utan det är en ovan marks pool.  Marken är inte lerig, där jag har grävt ur, utan jord o sand. Självklart kommer det vara markduk under o det kommer paddas :) Sen undrar jag om måtten som står är före paddning? När det står att makadamen ska vara tex 10cm. Eller är det efter jag har kört paddan?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hur mycket makadam o stenmjöl?
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2017, 19:02:09:09 »
Du får ju fundera på varför du lägger ner mak och stenmjöl.

Vill du att makadamen ska ha någon sorts dränerande effekt så är det 15-20cm som gäller.
Stenmjölet använder man för avjämning så hur mycket du ska ha styrs ju av hur krokigt underlaget är. Sedan vill man kanske ha lite extra för att vara säker på att sten inte kryper upp från lagret under.

Jag ser inte någon större poäng med att lägga tjockt med mak och sedan padda det eftersom du redan har jordmassor under som rör på sig. Isådant fall verkar det ju rimligare att gräva ur och lägga i mak och sedan jämna av med stenmjöl. Vill man inte gräva ur kan man ju lika gärna lägga stenmjöl direkt som avjämning och underlag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan