VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pumpen krånglar - felsökning  (läst 8060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_malmo

Pumpen krånglar - felsökning
« skrivet: april 02, 2017, 14:21:29:29 »
Hej

Min pump slutade nyss fungera korrekt. Tidigare idag körde jag dammsugare via breddavloppet utan problem, men efter att jag stängt av den för att backspola så brummar den bara utan att starta ordentligt. Det ser ut som att det nu läcker lite vatten. Har något i pumpen gått sönder tror ni? Den får ju ström (det hörs), men det låter som att den kämpar och att något "låst sig".

I värsta fall måste jag ju montera bort hela pumpen och det kan nog vara lite av ett projekt.

Tacksam för hjälp.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pumpen krånglar - felsökning
« Svar #1 skrivet: april 02, 2017, 14:31:35:35 »
Du kanske har sugit in något främmande föremål i pumpen som hindrar impellern från att rotera?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Pumpen krånglar - felsökning
« Svar #2 skrivet: april 02, 2017, 19:51:15:15 »
ar du en en- eller trefas pump ? Om det är en enfaspump är det troligtvis något mekaniskt hinder, typ insuget skräp, så att den inte orkar gå runt. Enfas pumpar orkar inte starta om det finns lite för mycket motstånd vid starten. Om du har en trefas pump kanske den går på två faser, t.ex. beroende på en trasig/utlöst säkring. Då kommer den bara att brumma och sedan löser motorskyddet ut (förutsatt att du har ett sådant förstås, annars bränner ju motorn i stället).

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Pumpen krånglar - felsökning
« Svar #3 skrivet: april 02, 2017, 20:02:17:17 »
Hej

jag plockade isär den och kollade att inget låg i vägen. Dock så kunde jag inte plocka sönder den i beståndsdelar.

Den läckte som sagt lite innan jag plockade sönder den, men nu gör den inte det längre, efter att jag kopplat samman allt igen.

Den brummar fortfarande dock.

Så här ser transformator och modell på poolpump ut. Misstänker att det är tvåfas (haha...jag är lite efterbliven vad gäller el) :)


Utloggad Fredrik_malmo

SV: Pumpen krånglar - felsökning
« Svar #4 skrivet: april 02, 2017, 20:06:24:24 »
Eller vänta nu....betyder detta att det är trefas  :-X

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Pumpen krånglar - felsökning
« Svar #5 skrivet: april 02, 2017, 20:09:20:20 »
Jag verkar vara helt ute och cyklar. Detta är för belysning eller? Hur tusan vet jag om det är två eller trefas till pumpen?

Det är denna pumpen jag har. https://www.vidaxl.se/e/8718475861270/poolpump-elektrisk-800w-bla

Utloggad TommyC

SV: Pumpen krånglar - felsökning
« Svar #6 skrivet: april 02, 2017, 21:50:27:27 »
Följ kabeln. En säkring = en fas.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Pumpen krånglar - felsökning
« Svar #7 skrivet: april 03, 2017, 08:13:48:48 »
I husets skåp är samtliga säkringar aktiva och inte brutna. Det jag funderade på var om kanske en transformator eller pumpen i sig hade en sekundär säkring som gått.

Utloggad MathiasS

SV: Pumpen krånglar - felsökning
« Svar #8 skrivet: april 03, 2017, 09:19:51:51 »
det där är en enfaspump.

Släng den och köp denna istället, verkar vara ungefär samma storlek men pahlenpumpen har väl ljusår bättre kvalitet.

https://www.blocket.se/goteborg/Poolpump___FYND_71910616.htm?ca=11&w=3
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Pumpen krånglar - felsökning
« Svar #9 skrivet: april 03, 2017, 12:36:10:10 »
det där är en enfaspump.

Släng den och köp denna istället, verkar vara ungefär samma storlek men pahlenpumpen har väl ljusår bättre kvalitet.

https://www.blocket.se/goteborg/Poolpump___FYND_71910616.htm?ca=11&w=3

Hej. Länken fungerade inte. Kan du skriva vilken modell det är?

Tydligen klarar systemet bara av 800w. Det hade varit fint om jag sluppit dra nya rör för att passa ingångarna på pumpen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan