VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Intex Saltklorinator  (läst 3891 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad makime

Intex Saltklorinator
« skrivet: juni 17, 2017, 12:25:42:42 »
Hej!

Tänkte sätta upp en pool på ca 8 kubik till min dotter som är 5år och fick tag på en begagnad saltklorinator från Intex (8220) som är i nyskick men som kom utan teststickor.

Frågan är nu. Hur orolig ska man vara över kopparhalten i vattnet?
Vet någon var man kan köpa koppar mätstickor?

Och ska man gå på drifttiden enligt instruktionen eller har någon en bättre erfarenhet?

Vad är viktigast att tänka på?

Tack på förhand!

//Maki

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Intex Saltklorinator
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2017, 12:49:44:44 »
Har du koppar p g a egen brunn? Det finns en del skrivet här om olika klorinatorer så du kan prova att söka. Jag har ingen klorinator själv men har läst om många som är nöjda med Intex klorinator.

Mätstickor finns hos alla som säljer pooler och tillbehör och flera andra butiker som t ex Woody. Mät pH och justera vid behov. Stickorna mäter totalt klor (=klorhalt i ppm) och fritt klor. Skillnaden däremellan är bundet klor. Man ska hålla halten bundet klor på max hälften av halten fritt klor. Vissa behöver justera alkalinitet medan andra kan strunta i det. För låg alkalinitet visar sig på att pH-värdet är instabilt.

Läs mer här: https://www.folkpool.se/wp-content/uploads/2014/03/Folkpool_poolvardsguiden.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad makime

SV: Intex Saltklorinator
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2017, 17:23:57:57 »
Tjena Tommy!
Tack för ditt svar!

Nej har ingen brunn men den har koppar jonisering som förser vattnet med kopparjoner för att ta kål på alger osv.

Har kollat runt och hittar ingen pool butik som säljer stickor just för att kolla koppar nivåerna :/

Hade varit kul o veta om andra som har samma mackapär mäter sin koppar och hur ofta?

Mvh Maki



Utloggad TommyC

SV: Intex Saltklorinator
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2017, 20:11:43:43 »
Hej Maki, ursäkta, jag läste för slarvigt och missuppfattade frågan. Vet inget om koppar i poolvatten.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Intex Saltklorinator
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2017, 17:08:11:11 »
Man ska väl kunna se om värdena är bra på lys dioderna på klorinatorn?
Och hur ofta pumpen skall gå beror lite på hur bra vatten du vill ha. Ju mer ju bättre :P Nej men intex pumparna som följer med brukar ju vara klena, men du hade ju köpt en begagnad och dom där är väl till för dom större poolerna, och tippar på att pumpen som jag tänker att du har, pumpar 6 kubik i timmen? Enligt uppgift, så verkligheten kanske är 5 kubik. Så räcker nog med max 12 h dygn då.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Mickelin

SV: Intex Saltklorinator
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2017, 22:23:07:07 »
Äldre Intex-klorinatorer hade kopparelektroder, det har de slutat med nu. Om din har det bör du koppla ur dem, de har ingen funktion för klorreningen. Bara att lossa anslutningarna till kopparplatttorna. Koppar vill man INTE ha i poolvattnet.

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex Saltklorinator
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2017, 15:33:34:34 »
Äldre Intex-klorinatorer hade kopparelektroder, det har de slutat med nu. Om din har det bör du koppla ur dem, de har ingen funktion för klorreningen. Bara att lossa anslutningarna till kopparplatttorna. Koppar vill man INTE ha i poolvattnet.

Hej

Är du säker på detta med att man kan koppa ur koppar-elektroden? Ge gärna mer info.
Jag tror jag har den varianten...

Utloggad Mickelin

SV: Intex Saltklorinator
« Svar #7 skrivet: juli 19, 2017, 20:38:48:48 »
Ja, det finns ingen anledning att ha kopparelektroderna inkopplade. De har ingen funktion när det gäller klorproduktionen. Den nyare modellen utan kopparelektroder heter 8220 ECO, kom 2014 tror jag.

Läs mer här:
https://www.troublefreepool.com/threads/55776-How-to-remove-copper-bars-in-Intex-SWG

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex Saltklorinator
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2017, 08:48:00:00 »
Ja, det finns ingen anledning att ha kopparelektroderna inkopplade. De har ingen funktion när det gäller klorproduktionen. Den nyare modellen utan kopparelektroder heter 8220 ECO, kom 2014 tror jag.

Läs mer här:
https://www.troublefreepool.com/threads/55776-How-to-remove-copper-bars-in-Intex-SWG

Detta var helt nytt för mig, jag har haft denna klorinator (med koppar) i 4-5år.
Kopplade bort strömmen till kopparelektroderna i förrgår och ja vattnet ser ju fortsatt bra ut. Skall plocka bort elektroderna helt nu i helgen.

För att få kopparfritt vatten måste jag byta ut vattnet eller kommer kopparn att avdunsta / försvinna?

Utloggad Mickelin

SV: Intex Saltklorinator
« Svar #9 skrivet: juli 22, 2017, 14:02:28:28 »
Kopparn är nog kvar tills du byter vatten tyvärr. Kanske det finns något sätt att fälla ut koppar så att det går att suga/filterar bort.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan