Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn  (läst 9004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse W

Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« skrivet: augusti 07, 2019, 16:09:39:39 »
Hej på er, kollat alla trådar i forumet om läckage men hittar inget som riktigt passar.
Vi är helt nya poolägare och har slitet hårt sedan början av April.

Poolen fylld, området återfyllt och stensatt runt omkring!

Optimist ! Javisst!!

Trodde först det var avdunstning men nu är det svalare och mindre badande så pooltaket är på ändå försvinner det vatten för fort.

Poolen är 8x4
Thermopool
Inga bubblor i inloppen. Är det en garanti för att det inte läcker i breddavloppet?

Antog tryggsidan och har nu lyft upp stenen över inloppen och grävt på båda sidor.

Torrt! Så vitt jag kan se i varje fall.

Har inga mer skarvar på trycksidan....

Har testat kabelgenomföringarna i lamphusen med karamellfärg och det sugs ingenstans utan flyter ut lugnt o fint.

Nu har jag ångest :-\

Lasse

T

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2019, 16:21:35:35 »
Jag skulle nog vänta till hösten och låta det rinna ur tills det inte sjunker längre, det brukar ge lite ledtrådar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Lasse W

SV: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2019, 16:57:26:26 »
Ett tillägg☺️Stängde av cirkulationen i natt och då verkar det hålla.....så på trycksidan kan man tro?

Om det läcker mellan liner och vägg kan man känna det?

Har använt karamellfärg för att testa läckage i lamhusets genomföringar då cirkulationen varit avstängd. Är det tillförlitligt?

Utloggad MathiasS

SV: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2019, 20:39:39:39 »
Jag kunde inte se en rätt stor läcka med karamellfärg, så min erfarenhet är att det är svårt. Andra vet jag har lyckats bättre.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2019, 20:41:46:46 »
Ja om det slutar med avstängd cirkulation har du ju en ledtråd till.

Det rinner inget i avloppet från centralventilen?

.....och du hade kollat alla kopplingar på trycksidan....då är det bara inloppens genomföring kvar?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Lasse W

SV: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2019, 22:37:12:12 »
God kväll, om vi inte har någon tendens till luft i utloppen kan de då försvinna ut vatten på sugsidan?

Hade en trasig plugg på pumpen då vi starta upp och det droppade knappt synligt och då fick vi tydlig luft i utloppen. Då vi bytte den försvann luften.

Det kommer inget i avloppet från centralventilen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2019, 23:28:42:42 »
Enligt min logik (som kanske inte stämmer) så borde en läcka på sugsidan betyda att den suger luft när den är igång och du får luftbubblor i utloppen. Under den tiden borde den inte läcka, då den suger in luft konstant. Vatten borde bara försvinna när den står still.

Om man har en läcka på trycksidan borde det inte komma in luft, förutom möjligen när den står still och luftbubblor borde bara komma vid start. Om den läcker på trycksidan så trycks det bara ut vatten. Jag skulle leta där. Flera som haft sättningar och det har brutits vid inloppen och det läcker där, bl.a. Mathias.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2019, 08:53:54:54 »
Man får ju även ett rätt högt tryck just vid inloppen, de riktade hålen är ju avsevärt mindre än rören som kommer från pumpen, så det ger ett tryckfall i själva kopplingen i poolväggen, det skulle kunna läcka i någon packning vid inloppen.
När pumpen står still får du inte samma tryck på pumpsidan av inloppen, och läckaget avtar eller stannar då helt av.
Det är en teori i alla fall, och rätt enkelt att kolla dessutom?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2019, 09:13:42:42 »
Hittar du inget så får du titta noggrannare på om det verkligen inte försvinner vatten när cirkulationen är avstängd. Vårt pooltak har längsgående profiler på insidan som delar varje taksektion i fyra olika ytor. Kondens på de två ytorna närmast takets mitt rinner tillbaka i poolen när det träffar de längsgående profilerna. kondens på de två ytorna närmast rälsen rinner ner på rälsen och försvinner ut. Kondensen ökar när nätterna blir kallare. Upp till en centimeter vatten per vecka kan försvinna på det viset här.

Nu har du ju nya armaturer och därmed nya gummipackningar. När packningarna åldras och tappar spänst uppstår små läckage som ökar med tiden. Trist men bra att känna till. Kan du ha misslyckats lite med packningarna när armaturen till lampan monterades? De packningarna är ju stora och en vanlig källa till läckage men det är ju främst när packningarna åldrats. Vi hade en läcka vid lampan som jag inte lyckades verifiera med karamellfärg men du har tydligen bättre handlag med den.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Lasse W

SV: Vår nya pool läcker ca 1 cm per dygn
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2019, 11:43:22:22 »
God förmiddag och tack för alla tips.
Har tagit tjuren vid hornen och lyft plattorna och grävt ner till kopplingarna på båda inloppen. Kan säga att det var ångestladdat!!!🤮

Det var kruttorrt på T korset och båda genomföringarna. Har kollar och dubbelkollat!

Så jag är 100% säker på att där är tätt.

Återfyllde och lade tillbaka graniten i morse.☀️
Känns genast bättre.

Nu stängde vi av pumpen och så får det stå ett par dagar så ska vi se om det stoppar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan