VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dränering och pumpbrunn  (läst 2109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NickeLenkan

Dränering och pumpbrunn
« skrivet: oktober 24, 2018, 09:07:09:09 »
Hejsan!
Första inlägget på detta fina forum :-)

Nu är poolen beställd och jag hoppas på en mild vinter så att den kan grävas ner direkt när den levereras.
Det blev en Compass Fun 74, från Spa & bad, som verkar vara en pool av bra kvalitet....eller så har jag blivit grundlurad :-)

Nu till frågan.
Min tomt ligger högt och jag har väldigt mycket småsten (storlek 1-3 cm, gammal fullstensås) och sand i marken.
Risken att grundvatten ska komma upp är liten (borrade för bergvärme och då kom vattnet först på 10 meter.
Regnar mycket det så försvinner vattnet genom marken och det är snustorrt om man gräver lite.
Kommer iallafall att lägga en dräneringslag runt poolen.
Bredvid har jag en gammal grävd brunn som är näst intill torr. Det finns lite vatten på botten. Brunnen är 4.5 meter djup.
Skulle det fungera att använda den som pumpbrunn? Dvs att man låter dräneringsslangarna gå ner i brunnen )igenom cementröret?
Behöver man fylla upp så att den blir grundare då?

Tänkte även återfylla bredvid poolen med det uppgrävda materialet.....hur ser ni på det?

Hoppas ni fattar min svajiga förklaring/fråga!!

//Nicke

Poolgiganten

Utloggad OpalFlores

SV: Dränering och pumpbrunn
« Svar #1 skrivet: november 30, 2018, 08:11:05:05 »
This site is considered to be extremely informative, but I would like to know if these data are deleted and why.

Utloggad largab

SV: Dränering och pumpbrunn
« Svar #2 skrivet: december 04, 2018, 21:25:26:26 »
Hejsan!
Första inlägget på detta fina forum :-)

Nu är poolen beställd och jag hoppas på en mild vinter så att den kan grävas ner direkt när den levereras.
Det blev en Compass Fun 74, från Spa & bad, som verkar vara en pool av bra kvalitet....eller så har jag blivit grundlurad :-)

Nu till frågan.
Min tomt ligger högt och jag har väldigt mycket småsten (storlek 1-3 cm, gammal fullstensås) och sand i marken.
Risken att grundvatten ska komma upp är liten (borrade för bergvärme och då kom vattnet först på 10 meter.
Regnar mycket det så försvinner vattnet genom marken och det är snustorrt om man gräver lite.
Kommer iallafall att lägga en dräneringslag runt poolen.
Bredvid har jag en gammal grävd brunn som är näst intill torr. Det finns lite vatten på botten. Brunnen är 4.5 meter djup.
Skulle det fungera att använda den som pumpbrunn? Dvs att man låter dräneringsslangarna gå ner i brunnen )igenom cementröret?
Behöver man fylla upp så att den blir grundare då?

Tänkte även återfylla bredvid poolen med det uppgrävda materialet.....hur ser ni på det?

Hoppas ni fattar min svajiga förklaring/fråga!!

//Nicke

Hej o välkommen !
Ja din brunn fungerar utmärkt som dräneringsbrunn. Fyll inte upp den, låt den vara som den är. Du behöver kanske inte ens en pump i den ?! Det är ju bara att kontrollera nivån ibland för att se om det stiger mot botten av poolen.
mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan