CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump problem  (läst 14076 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2016, 07:02:07:07 »
Kolla att den går åt rätt håll när den pumpar dåligt. Ta t.ex. ett strips och stoppa in lite försiktigt mot fläkten så ser du ju åt vilket håll den snurrar.

Det andra har jag ingen erfarenhet om så där vågar jag inte gissa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2016, 11:14:41:41 »
Ja, om startkondensatorn har pajat. Då startar den slumpvis åt ena eller andra hållet.

Har startkondensatorn gått sönder så startar motorn i 99 fall av 100 inte alls, den bara brummar. Det blir inget moment som kan vrida den runt. Om man däremot drar runt den åt ett visst håll så kan den ibland starta i den riktning som man dragit den.

Det kan ju också vara fel på pumpen, t.ex. trasig axeltätning så att den drar in luft vid motoraxeln eller utslitet/defekt pumphjul. Kolla vad som händer när du stannar pumpen. Kommer det ut vatten vid motoraxeln så är tätningen trasig.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2016, 10:50:11:11 »
Nu har jag pratat med supporten hos pahlen, enligt dom är det för stort avstånd som är problemet, pumpen orkar inte alltid köra igång  :-\

Jag gissar att jag får prova att gå upp till 63mm slang på sugsidan och se om det löser problemet? Nåt annat enkelt mankan göra för att få bättre sprutt?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Pump problem
« Svar #13 skrivet: juni 18, 2016, 11:49:19:19 »
Har du kollat så att det inte kommit skräp in i pumphuset/impellern?
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #14 skrivet: juni 18, 2016, 11:55:32:32 »
När jag pratat med pahlen så har dom haft örnkoll, så jag vill inte gärna ifrågasätta det även om det låter lite märkligt.

Vad har du för pump och slang, sandfilter,  avstånd till poolen osv? Lite bilder?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #15 skrivet: juni 19, 2016, 18:37:05:05 »
Pahlen 1fas 0,55kw
Har 50mm pvc slang Mellan pump o pool, ca  20m sug, 15m trycksida pumpen står ca 2m under vattenytan så den har lite sughjälp. Har två 90 graders böjar som sitter nära varandra på sugsidan. 100 kg sandfilter, uvc, luft vp.

Hur mycket stoppar böjarna egentligen?

Vad tror ni? Byta slang till 63mm och hålla tummarna att det räcker?

Utloggad MathiasS

SV: Pump problem
« Svar #16 skrivet: juni 19, 2016, 19:22:07:07 »
Jag tycker detta låter konstigt.

Du beskriver att pumpen inte går upp i varv om jag förstår dig rätt. Jag känner mig rätt säker på att min 550w pum skulle starta som vanligt även om jag stängde ventilen mot poolen.


Du har dubbelt så långa rör som jag, i övrigt lika. Jag tror felet är något annat än för långa rör.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Pump problem
« Svar #17 skrivet: juni 19, 2016, 19:26:54:54 »
För långa rör kan omöjligt förhindra att pumpen går upp i varv. En centrifugalpump drar ju MINDRE effekt om flödet stryps (t.ex. p.g.a. extremt lång ledning) och då borde den varva upp utan problem. Om pumpen inte varvar upp korrekt så är det något annat fel, kärvande lager, trasig elmotor, spänningsfall på elsidan eller något sådant.

Utloggad aromata

SV: Pump problem
« Svar #18 skrivet: juni 19, 2016, 19:34:18:18 »
Jag har Pahlen3 fas 0,55kw, 50 mm PEM, pumpen kanske 20 över vattenytan och ca 25 m slang på sugsidan. Det fungerar bra. Tror inte att det hjälper om du ökar till 63 mm.

Utloggad Plums

SV: Pump problem
« Svar #19 skrivet: juni 21, 2016, 00:20:39:39 »
För långa rör kan omöjligt förhindra att pumpen går upp i varv. En centrifugalpump drar ju MINDRE effekt om flödet stryps (t.ex. p.g.a. extremt lång ledning) och då borde den varva upp utan problem. Om pumpen inte varvar upp korrekt så är det något annat fel, kärvande lager, trasig elmotor, spänningsfall på elsidan eller något sådant.

Det går lätt att dra runt pumphjulet. Hur kan man identifiera om det är elfel på motorn enklast?

Hur som helst är det konstigt att den går igång för fullt när jag stryper inlopp eller utlopp de gånger den går på lågt varv. Det tycker jag tyder på att det kanske inte är ett elfel?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag