Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 69294 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dloow

Tjälldén pool 4x8 Västerås
« skrivet: februari 10, 2017, 14:23:29:29 »
Nu ska det mycket till för att våra poolplaner ska gå i kras. Så jag startar en byggtråd redan nu. Innan något ens blivit beställt.  :D Jag är så sugen.  ::)
Före-foton kommer att bli, men redan så finns lite spännande 3D-CAD-bilder som jag gärna bjuder på. Trallens exakta form är inte spikad men som det ser ut just nu är poolens placering bestämd.
Någon undrar säkert vad den stora cylindern är. Svaret är att det är en stor stenbumling som förra ägaren lyfte dit. (Den är faktiskt rätt snygg). För övrigt så är det två friggebodar och ett vedställ som syns som rätblock längst tomtgränserna. I den mindre boden ska tekniken stå är tanken.

Planen är alltså en 4x8 Tjälldén. Den ska beställas inom en väldigt snar framtid. Och tanken är att den ska vara färdig mot sommaren. Så snart min vän med markanläggningsfirma kommer hem från sin semester så ska vi planera in grävning.

Den som redan nu ser något allvarligt får gärna hojta! Något som jag själv funderade på var om det är ok att ha breddavlopp i den bortre änden av poolen när teknikrummet blir på motsatta sidan. Men jag vill inte dra taket in mot trädgården. Där vill jag ha trappan.
Mycket är redan planerat... så bara komma med frågor och varningar.

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2017, 15:18:18:18 »
Det blir finfint!
Smart val med pooltak O0
Det kanske bara är på ritningen, men ser ut som att du tänker ha lägsta sektionen över trappan.
Vi har högsta, bl.a. för att det blir lättare att gå i när det är mulet/kyligt och man vill bada med taket på. Tror det blir lättare att stänga/öppna med.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2017, 15:55:57:57 »
Det blir finfint!
Smart val med pooltak O0
Det kanske bara är på ritningen, men ser ut som att du tänker ha lägsta sektionen över trappan.
Vi har högsta, bl.a. för att det blir lättare att gå i när det är mulet/kyligt och man vill bada med taket på. Tror det blir lättare att stänga/öppna med.

Lägsta sektionen över trappen.
Jag vill ha de låga sektionerna framför huset/glasverandan. Då dessa är 85-90 cm och skymmer utsikten från huset mindre jämfört med 1m som högsta sektionen är. Det är i alla fall 10-15cm lägre.
Jag räknar inte med att bada under taket. Jag har valt ett så lågt tak som möjligt (utan att det blir alltför dyrt), så min ambition är att inte bada under det. Men det stämmer som du säger. Dörren hade varit bäst att ha vid trappen. Men jag tycker nog att det är viktigare att prioritera sikten. Jag ska tänka på det ett varv till i alla fall.

Utloggad kg21

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #3 skrivet: februari 10, 2017, 16:11:11:11 »
Låter bra. Bara du tänkt igenom innan. Kan ju vara bökigt att ändra i efterand.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #4 skrivet: februari 10, 2017, 16:15:40:40 »
Låter bra. Bara du tänkt igenom innan. Kan ju vara bökigt att ändra i efterand.

Därför jag skapar tråden redan nu. Så jag kan få in lite grundläggande råd och tips innan det är för sent. Tack. (Jag har missat din byggtråd. Blir till att läsa igenom)

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #5 skrivet: februari 10, 2017, 17:46:11:11 »
 O0 Kör hårt så kan du bada till sommaren....fundera en gång till på det kg21 säger om pooltakets dörr i anslutning till trappa. Under vår o höst badar vi säkert 50-60% av gångerna under tak, så jag tror du kommer ångra det....om det nu inte går att få dörr på den lägsta sektionen. Väljer du dessutom ett lågt tak, så kommer du inte störa dig på taket.
Lycka till....
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #6 skrivet: februari 10, 2017, 19:26:29:29 »
O0 Kör hårt så kan du bada till sommaren....fundera en gång till på det kg21 säger om pooltakets dörr i anslutning till trappa. Under vår o höst badar vi säkert 50-60% av gångerna under tak, så jag tror du kommer ångra det....om det nu inte går att få dörr på den lägsta sektionen. Väljer du dessutom ett lågt tak, så kommer du inte störa dig på taket.
Lycka till....

Jag ska ta en liten funderare men det känns som att jag måste välja. Jag kan inte få båda, och då kommer nog sikten prioriteras. Men sen betyder det ju inte att man inte kan kliva ner i poolen bara för att man inte har trappan vid dörren? Det kommer ju bli tämligen enkelt ändå. Tänker jag.

Jag hade helst haft ännu lägre tak men hittar inget till ett bra pris. Taket i modellen är ett 1m högt kanalplast från Poolteam för 62k.

Utloggad man99024

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2017, 19:51:24:24 »
Har under 2016 bygg en delvis nedgrävd Tjällden 4x8, i Västerås. Skulle vara helt nedgrävd men råkade stöta på berghällen som gud glömde och fick bordlägga den helt nedgrävda varianten.. :(
 
Är inte helt färdig med trall och tomt men poolen är premiärbadad och taket är på (1 meter högt) och av samma sort som du planerat köpa. Ta en sväng förbi så kan du se hur det ser ut, vettja!
 

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #8 skrivet: februari 10, 2017, 20:20:48:48 »
Jag ska ta en liten funderare men det känns som att jag måste välja. Jag kan inte få båda, och då kommer nog sikten prioriteras. Men sen betyder det ju inte att man inte kan kliva ner i poolen bara för att man inte har trappan vid dörren? Det kommer ju bli tämligen enkelt ändå. Tänker jag.
Visst i kommer du ju....ofta kanske man vill glida ner i vattnet.....men det är ju givetvis olika....men hur ska du komma upp?
Hur mycket skiljer det mellan högdel och lågdel egentligen .....troligen ca 20 cm.

Jag hade helst haft ännu lägre tak men hittar inget till ett bra pris. Taket i modellen är ett 1m högt kanalplast från Poolteam för 62k.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2017, 09:33:00:00 »
Bilder på tomten. Kanske inte så spännande just nu men det kommer att bli kul att se och jämföra när allt är klart. Jag har smsat lite med markanläggaren och han sa att de skulle kunna starta omedelbart om så var önskemål. Jag är livrädd. Lite till att fundera och göra men igångstarten kommer gå fort efter beslut.
« Senast ändrad: februari 11, 2017, 09:51:59:59 av dloow »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan