Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?  (läst 1236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smoksnes

Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« skrivet: juni 29, 2023, 11:20:58:58 »
Hej,
Ny medlem och ny poolägare. Meddela gärna om jag postar på fel ställe.

Jag har precis köpt och fyllt en Bestway rund 3,66m ovanmark-pool (10.000 liter). Jag fyllde den med kommunalt vatten, men tillsatte klor och justerade pH drygt två dagar senare. Nu lyckas jag inte få varken klor eller pH att stämma.
Skulle verkligen uppskatta hjälp.

Jag mätte med sticka från Swim & Fun startpaket och bedömde då att pH var för lågt. Jag tillsatte pH-plus, men noterar då att man endast får tillsätta 25g per tillfälle. 8g höjer 1000 liter 0,1 punkter enligt beskrivningen. Så om jag har ett väldigt lågt pH och vill höja det från tex 6,6 till 7,2 så räknar jag så här;

Gram per punkt x antal liter x antal punkter.
8g x 10 x 6 = 420g.

Om jag tolkar beskrivningen rätt så måste jag alltså fylla på med 25g 17 gånger och varje gång vänta ca 20 minuter för att det ska blanda ut sig? Gör ni andra så?

Sen klorade jag enligt instruktionen med startklor och har också en flytande dispenser som åker runt med 4x25g i sig. Pumpen står på nästan dygnet runt. Men nu 24h efter chock-klorning tycks stickan ändå visa att jag inte har något klor.

Jag bifogar bild på mätsticka. Vad bedömer ni att jag har för pH och klornivå?


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2023, 12:45:08:08 »
Fortsätter du följa o justera efter vad dessa stickor säger kommer du att bli tokig , det är leksaker o skräp , jag har aldrig under 40 år fått dessa stickor att bli tillförlitliga och vissa samma som tester av bättre kvalitet , köp den typen där du tillsätter tabletter i en dosa

Utloggad TommyC

SV: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2023, 14:54:21:21 »
Det finns olika kvalitéer på stickor. De två förpackningar Aquachek som jag för länge sedan köpte från Folkpool fungerade bra i flera år efter utgångsdatum. Efter att ha mätt i många år så insåg jag att med vår lilla badbelastning och bra kommunalt vatten så finns det inget behov av att mäta. Jag lägger i en ny klorpuck med 7-10 dagars intervall. Sedan flera år har jag inte gjort den inledande chockkloreringen som alla rekommenderar. Det är dumt att använda 600 gram klor till ingen nytta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2023, 15:44:57:57 »
Jo jag gick i den tron också ett tag att mina stickor funkade, det tror man tills man jämför med något mer tillförlitligt . NU tror jag iofs att de stickorna från folkpool håller en högre klass

Att inte göra en uppstart på våren med en chock är för mig helt otänkbart , då finns det bakterier i vattnet som jag vil ha bort snabbt och säkert , det ligger mögliga blad o växtdelar , det kan ligga sniglar, maskar, o andra insekter , inte sällan en lite skogsmus , men var o en gör som den vill och att jag inte efter en intensiv semester med barnbarnen i poolen , en del i blöjålder inte skulle köra en chock ... nä tack

Utloggad TommyC

SV: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2023, 21:15:35:35 »
Jo det beror såklart på vilket startläge man har. Jag startar med nytt kommunalt vatten i väl rengjord pool, då finns det inget behov av chockklor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2023, 21:59:59:59 »
Fyller du upp hela poolen med nytt vatten varje vår??

Utloggad TommyC

SV: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2023, 22:19:09:09 »
Ja, den har alltid tömts inför varje vinter. Vi har ju lite speciella och ovanliga problem med gelcoat/topcoat spricker p g a förmodade ruttna trädelar i stommen som det är plastat mot. Utanför trädelarna är det mur av armerad betonghålsten på tre sidor och bara trä på en kortsida. Sprickorna i plasten lagar jag varje vår innan poolen fylls. Vi närmar oss tidpunkten då poolen ska renoveras. Det är först när jag sågar upp bottnen som jag kommer att kunna bekräfta orsaken till sprickorna. Plastreparationerna brukar ta under 10 timmar per säsong så därför har jag inte gjort någon genomgripande renovering tidigare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2023, 08:16:56:56 »
Jag använder dessa från InstaTest, de fungerar för mig i alla fall.
https://spabadsbutiken.se/spakemi/teststickor-insta-test-4-gul-ph-klor-alka-cya/?gad=1&gclid=CjwKCAjw44mlBhAQEiwAqP3eVr-BPTHdvd7lfemUK52FzpmtXtU3y85l_SL3xdZ86dfYx8QYq1_wlBoCB1MQAvD_BwE

Klor brukar även de sämsta stickorna visa rätt på, så om den visar 0 så har du nog noll.
Troligen har du hunnit börja få tillväxt i vattnet om du väntat 2 dagar med att klorera.

Jag chockklorerar alltid vid uppstart, även med kommunalt vatten i SPA-badet t.ex.
Det finns mer humus och bakterier än man tror i kommunalt vatten, ett bra poolvatten är mycket renare än kommunalt vatten.
Sen kanske det kan skilja mellan olika kommuner, och hur långt ifrån reningsverket man bor, men att generellt avråda från att klorera kommunalt vatten bara för att man just fyllt tror jag är ett misstag.
Däremot kanske man kan ta en lite mindre dos och hålla koll på värdet så det inte blir skyhögt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2023, 11:17:12:12 »
Jo, det generella rådet att chockklorera vid uppstart ger ju stora marginaler och minimal risk för problem. Nu har jag klarat mig ett antal år utan chockklorering men det skulle jag inte dra några generella slutsatser av. När poolen är nyfylld så är vattnet först svagt grönt. Den gröna nyansen kommer av humus vilket någon här klargjorde för ganska många år sedan efter att ha pratat med någon kunnig på det lokala vattenverket.

Dagen efter att jag har lagt i min första veckoklorpuck så är vattnet lika blått som efter en chockklorering. Det nyss fyllda vattnet höll 15 grader. Dagen efter var det redan uppe i 19 grader trots att värmepumpen inte hade startats. Med pooltak och soligt väder gör värmepumpen inte så stor nytta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Felaktigt mättest eller felaktig pH och klor?
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2023, 11:26:36:36 »
Jo men du sätter ju fokus bara på alger o grönt. O anser att om det är blått vatten är allt ok och ingen chock behövs. Mitt vatten är aldrig grönt .jag chockar för att säkerställa att det jag aldrig mäter är död. Bakterier

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag