VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av värmepump  (läst 1138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jomo

Val av värmepump
« skrivet: juni 04, 2019, 12:23:55:55 »
Hej,

Står i val o kval vilken VP som ska inhandlas. Poolen är en stålpool "ECO Premium", 4x8 m. från poolkungen.

Förutsättningar:
- Markpool (motfylld till ca 50%), Stockholm
- Isolerad betongplatta
- 4x8 m
- Kommer täckas med Walugard eller motsvarande RoyalTec från Poolkungen. (pooltak får inte plats)
- Jag vill ha 28-29 grader i poolen från mitten maj till slutet september.

Gaveltrappa, så vattenvolymen ligger på drygt 40 m3 när jag räknar att det är vatten upp till 1,40 m.

De VP:ar jag tittar på är:
- G&J:s X20, som de själva säger ska vara lämplig för 35 - 55 m3
- Ecoheat IX7, där Poolkungen säger att max storlek är 50 m3.

Eller, något annat tips?! Poolkungens Ecoheat är ju rätt mycket dyrare än G&J, jag som trodde G&J var "premiumgrejor"..?

Tacksam för tips, råd och dåd!

Mvh,
Johan




Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Val av värmepump
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2019, 09:40:01:01 »
Hej

Vi har en 8x4 pool utan soltäcke men med poolskydd typ kraftig presenning vi har 30 grader i poolen i år från juni (tack vare det dåliga vädret, drog inte igång VPn) och kör med följande pump.

https://www.poolteam.se/product/poolvarmepump-poolteam-lx12hp-3-fas-upp-till-60m3/ 12KW 3-fas allt för att jämna ut mellan faserna om det är någon annan kraftig förbrukare som skulle användas.

Sen när det kommer till premium eller inte. vår pump kostade knappt 15k,  inne på tredje året nu. Brorsan har samma märke fast runt 5kW och den är över fem år. så vad man användeer pengarna åt är valbart.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan