CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix XHPFDP 100  (läst 1767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrNoodles

Brilix XHPFDP 100
« skrivet: maj 31, 2019, 11:48:24:24 »
Hej!

Jag har en snart 3år gammal Brilix XHPFDP 100 från Rubinpool.
Nu verkar den slutat bygga tryck på kylmediesidan.

Finns det några sätt att själv verifiera felet?

Enligt en tidigare tråd var det ett relä som bråkade, min pump ser inte lika ut, och jag ser inget relä som inte sitter monterat på kortet.

Detta händer när jag startar den:

*Pumpen startar - fläkten börjar snurra.
*Efter ca 10s klickar det.
*Efter ytterligare nån sekund klickar det till igen och kompressorn går igång  (tror jag, den börjar brumma iaf, och blir varm) - i normala fall brukar manometern röra sig upp från 150 till ca. 300psi men nu står den kvar på 150psi.

Det är ca 13 grader i skuggan om det nu har nån inverkan.

Tacksam för råd.

/Fredrik

Poolgiganten

Utloggad mrNoodles

SV: Brilix XHPFDP 100
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2019, 16:04:55:55 »
Nu när jag kommer hem efter att handlat och kollat på kollegans likadana pump och provar slå på våran så hoppar den igång!!

Det enda som ändrats är utetemperaturen...?

Samt att den stått strömlös i någon timme.

Utloggad mrNoodles

SV: Brilix XHPFDP 100
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2019, 12:17:16:16 »
Och nu på morgonen beter den sig lika som innna... går och brummar, men inget tryck.

Har slagit av timer1 som tidigare var aktiv av misstag men ingen skillnad i beteende.

Utloggad mrNoodles

SV: Brilix XHPFDP 100
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2019, 10:56:56:56 »
Idag, sol och lite varmare, 13-15grader ute.

Då hoppar den igång..  ??? <hmm>

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Brilix XHPFDP 100
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2019, 12:06:36:36 »
Kan det vara 4-vägs ventilen som kräver, den vänder ju cykeln vid avfrostning, kanske fastnar den i detta läge?

Var i kretsen sitter tryckmätaren? Innan eller efter 4-vägsventilen?

Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad mrNoodles

SV: Brilix XHPFDP 100
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2020, 10:35:47:47 »
Kan det vara 4-vägs ventilen som kräver, den vänder ju cykeln vid avfrostning, kanske fastnar den i detta läge?

Var i kretsen sitter tryckmätaren? Innan eller efter 4-vägsventilen?

Martin
Sent svar, vill minnas pumpen tuffade på under sommaren som var...

För någon vecka sedan var det åter dags att starta poolen, samma beteende då, kompressor går men bygger inget tryck.
Gissar på att manometern sitter efter 4vägs ventilen? Men bara gissning som sagt..

Läst man kan motionera 4vägsventilen, med 15V?, hur har ni gjort som motionerat och ev fått liv i ventilerna gjort?
Är 4vägs ventilen bytbar, av kyltekniker?

Ringer Länsförsäkringar imorgon och anmäler den som trasig så får vi se, finns väl ingen som servar Brilix, alls?

Och 10000:- frågan som uppstår, vad ska man titta på istället?
27m3 JF fritid, södra Dalarna. Delvis nergrävd.  :-\

Utloggad TommyC

SV: Brilix XHPFDP 100
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2020, 11:14:38:38 »
Jag skulle ringa försäljaren och fråga hur jag får service på pumpen. Samma fråga bör man ställa före köp. Titta hos Gullberg & Jansson där de har en lista över servicepartners. Man kan ju höra med någon lokal serviceverkstad för värmepumpar eller vitvaror. Troligen kan dom reparera förutsatt att det går att få fram reservdelar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad mrNoodles

SV: Brilix XHPFDP 100
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2020, 11:37:44:44 »
Jag skulle ringa försäljaren och fråga hur jag får service på pumpen. Samma fråga bör man ställa före köp. Titta hos Gullberg & Jansson där de har en lista över servicepartners. Man kan ju höra med någon lokal serviceverkstad för värmepumpar eller vitvaror. Troligen kan dom reparera förutsatt att det går att få fram reservdelar.
Ja, jag tror jag går bet där om, när den krånglade förra året pratades det om att skicka VPn till Rubinpool, vilket så klart inte är ett alternativ.
Man får bita i det sura äpplet och lära sig av misstagen.

Ska även kolla med lokal kylfirma vad dom tror.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag