CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: INTEX Poolvärmare Solvärmematta  (läst 8146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PoolTess

INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« skrivet: maj 12, 2019, 15:28:48:48 »
Hej hej..
Vi har precis installerat vår nya pool..
Har en Intex 4.88*122 ca 19 000 L

Nu är vi inne på att köpa
INTEX Poolvärmare Solvärmematta

Finns det någon här som har erfarenhet av denna produkt?!

Med vänlig hälsning, Therese

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2019, 17:45:06:06 »
Leksak, bara skräp, kommer inte att ge någon märkvärdig temphöjning, det lilla den ger kommer att sjunka på natten. Bara att köpa poolvärmepump.

Utloggad Varmtibadet

SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2019, 14:29:29:29 »
Leksak, bara skräp, kommer inte att ge någon märkvärdig temphöjning, det lilla den ger kommer att sjunka på natten. Bara att köpa poolvärmepump.

Kan bara instämma, köp en poolvärmepump istället. Jag har oxå Intex men den rektangulära på 17000L. Hade ne 6kW PVP men uppgraderade mig till 8kW förra sommaren = stor skillnad. Så min rek är att du som har större pool än mig bör inte ha klenare än 6kW.

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2019, 14:42:58:58 »
Som en liten datapunkt kan jag visa en liten graf över min vattentemp idag. Strålande sol, 17000L och en matta på 4,5 kvadratmeter inkopplad.



Den gråmarkerade ytan så har jag kopplat ur pumpen och man kan ganska tydligt se (gula "brusiga" strecket, orange är yr.no temperatur) att temperaturstegringen sjunker en hel del. Nu är detta "bara" 4,5kvm och poolen i sig är cirka 15, så den är eg. för liten. Min originalplan var att ha 3 ggr så stor area på solfångaren, plus på ett tak som lutar perfekt i söderläge medans denna ligger platt på marken. Poolen är delvis skuggad av ett äppelträd också vid denna tid, annars borde poolen i sig värma vattnet mer än solfångaren rent area-mässigt, så resultatet förvånade mig lite.

Så visst sjutton gör det viss skillnad, NÄR DET ÄR SOL. Tempen kommer sjunka som en sten när det blir natt eller sämre väder, det är ju nackdelen. Notera också skillnaden i absoluta tal, det går relativt långsamt, vi pratar några grader totalt på hela dagen kanske.. och det fungerar sämre ju varmare poolvattnet är.
« Senast ändrad: maj 16, 2019, 14:49:28:28 av sandos »

Utloggad Varmtibadet

SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2019, 14:48:55:55 »
Som en liten datapunkt kan jag visa en liten graf över min vattentemp idag. Strålande sol, 17000L och en matta på 4,5 kvadratmeter inkopplad.



Den gråmarkerade ytan så har jag kopplat ur pumpen och man kan ganska tydligt se att temperaturstegringen sjunker en hel del. Nu är detta "bara" 4,5kvm och poolen i sig är cirka 15, så den är eg. för liten. Min originalplan var att ha 3 ggr så stor area på solfångaren, plus på ett tak som lutar perfekt i söderläge medans denna ligger platt på marken.

Så visst sjutton gör det viss skillnad, NÄR DET ÄR SOL. Tempen kommer sjunka som en sten när det blir natt eller sämre väder, det är ju nackdelen.


Men den INTEX Poolvärmare Solvärmematta är 1.2m2 - att förvänta sig att den ska ge någon märkbar temp-skillnad köper jag inte.
Din anläggning ger ökning från 15 grader till 18 (?) en strålande solig dag...

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2019, 14:58:18:18 »

Men den INTEX Poolvärmare Solvärmematta är 1.2m2 - att förvänta sig att den ska ge någon märkbar temp-skillnad köper jag inte.
Din anläggning ger ökning från 15 grader till 18 (?) en strålande solig dag...

Helt rätt, det är alldeles för litet! 50% av poolens area verkar vara ett rätt OK mått att rätta sig efter, har man mer är det nog inte sämre direkt. Även om en del solfångare verkar "seriekopplas" vilket sänker effektiviteten om man har flera i rad...

En annan intressant detalj i sammanhanget är att jag kör med medföljande filterpumpen på "99W" och det verkar faktiskt sprutta på rätt ok ändå.

Utloggad Stefan Nykvarnare

SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2019, 14:59:31:31 »
Hej första gången jag är på ett forum. Får jag bara ställa frågan: hur man gör ett inlägg?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2019, 16:07:07:07 »
Om du menar nytt ämne (en egen tråd) så går du till den avdelningen där du vill lägga din tråd, sedan har du en knapp uppe till höger som heter Nytt ämne. Skriv en tydlig rubrik och sedan hjälper vi till med din fråga.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2019, 01:55:18:18 »
För det första så tycker jag det är förbannat tramsigt att slänga sig med uttryck som "leksakspol"och annat nedlåtande som Kojak har för vana att göra.

- Vi har kört vår Intex Ultra ovanmark nu i 5 år och  den var 2år när jag köpte den.

Vad det beträffar solfångare så fungerar det alldeles utmärkt. Dock är de lite billigare varianterna oftast allt för små och tillför för liten effekt.
Jag byggde en själv av 300m pem-slang som fungerade alldeles utmärkt. Det finns en byggtråd på den här på forumet.
Den levererade aldrig negativ värme, dvs kylde inte även om det var molnigt. Körde den mellan 08:00- 20:00.
Detta tillsammans med bra pooltäcke.
Värmerekordet är 32°C i poolen.

Lycka till
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Kojak

SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2019, 07:02:25:25 »
Allt är väl relativt, jag håller 32grader hela säsongen och här lyckas någon nå en gång 32grader. Så väl upp till var och en att avgöra vad som är leksak eller ej...

Utloggad gurkburk

SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #10 skrivet: juni 30, 2019, 16:03:33:33 »
Jag köpte två mattor, men missade att det finns en begränsning för max liter per timme. Trycket i mattorna blir för stort så de sprängs nog när man har sandfilterpump.
Jag tog den gamla patronfilterpumpen och gjorde en egen slinga första året, men har inte orkat de senare åren. 26 grader idag utan någon tillförd värme, så jag är nöjd ändå. Har haft funderingar på göra ett nytt in och utlopp för permanent solvärmeslinga, men det blir nog aldrig av.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Kojak

SV: INTEX Poolvärmare Solvärmematta
« Svar #11 skrivet: juni 30, 2019, 21:38:25:25 »
Jag har pooltak och når närmare 30 med avslagen värme en sån här dag. Men problemet är ju inte att nå upp i temp, utan att hålla den. Så jag är övertygad om att man i alla lägen behöver en värmepump eller liknande och kan komplettera den med solvärmesystem

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag