VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Presenning till vettigt pris  (läst 9942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobias

Presenning till vettigt pris
« skrivet: maj 18, 2008, 20:37:15:15 »
Hej !

Funderade på att skaffa vinterkudde och ha presenning över.

Känns lite underligt att presenningar ska behöva kosta massor av tusenlappar, bara för att de ska vara till pool.

Jag ska ha poolen igång mitten av maj till slutet av augusti i skåne, så isoleringen är inte helt avgörande (har även luft/vattenpump som värmer ganska så billigt)

Någon som provat denna presenning från Harald Nyborg, och har erfarenheter av den ?
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=3820&Grp=&n=30100&KundeID=



Poolgiganten

Utloggad Tobias

SV: Presenning till vettigt pris
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2008, 20:40:11:11 »
glömde även att skriva att jag har bubbelplast som isolerar lite också.

Alltså presenningen ska vara stark, men behöver nödvändigtvis inte isolera superbra

Utloggad aromata

SV: Presenning till vettigt pris
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2008, 21:35:23:23 »
För vinterförvaring bör du nog ha en färgad presenning för att minska risken för algbildning i vattnet. Kanske hjälper färgen till med att smälta ev snö och is. En färgad presenning värmer mest på ytan och det är precis där du får snö och is. Färgade och billiga presenningar finns på många ställen (t.ex. Hornbach).

En genomskinlig presenning värmer mer på djupet. Jag har precis gjort en egen "rollschutz" med denna Harald Nyborgs presenning och tunna aluminiumrör. Presenningen ska vara UV-resistent. Den är ganska tätt armerad och känns stabil tycker jag. Men jag vet inte hur den ser ut efter en sommar. Men den är ju inte dyrare än att det kan vara värt ett försök.

Ser nu att Harald Nyborg har en grön presenning 6 x 10 meter för 148 kr. Som hittat!

« Senast ändrad: maj 18, 2008, 21:45:58:58 av aromata »

Utloggad Tobias

SV: Presenning till vettigt pris
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2008, 21:02:44:44 »
Aromata, du som provat denna armerade presenning från HaraldNyborg, hur ser den ut runtom, finns det öljetter runtom så att man kan fästa på typ minst 10 ställen på varje sida ?
Eller finns det bara öljetter i varje hörn ?

Utloggad aromata

SV: Presenning till vettigt pris
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2008, 22:47:16:16 »
Öljetter (metall) finns på ca 1 meters avstånd från varandra runt alla fyra sidorna.
Alla kanterna är dubbelvikta och dessutom finns det en extra förstärkningstråd längs vecket.
Hörnen är förstärkta med hård plast som öljetterna sitter i.

Utloggad Phyxius

SV: Presenning till vettigt pris
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2008, 08:23:44:44 »
Hur rejäl känns denna presenning? Kan en 100-kilos karl falla på denna presenning utan att den går sönder? Tänkte om man kunde använda den som fallsäkert skydd.
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad aromata

SV: Presenning till vettigt pris
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2008, 08:33:56:56 »
Den känns ganska stabil som ny, speciellt med armeringen. Men efter några månader i solen blir den kanske skör, vem vet?

Som fallskydd skulle jag nog använda en presenning med dokumenterad styrka.

Utloggad Phyxius

SV: Presenning till vettigt pris
« Svar #7 skrivet: maj 21, 2008, 08:36:36:36 »
Tackar för svaret! Då blir det nog att gå på en mer rejäl presenning.  O0
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Varmtibadet

SV: Presenning till vettigt pris
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2017, 09:19:27:27 »
För vinterförvaring bör du nog ha en färgad presenning för att minska risken för algbildning i vattnet. Kanske hjälper färgen till med att smälta ev snö och is. En färgad presenning värmer mest på ytan och det är precis där du får snö och is. Färgade och billiga presenningar finns på många ställen (t.ex. Hornbach).

En genomskinlig presenning värmer mer på djupet. Jag har precis gjort en egen "rollschutz" med denna Harald Nyborgs presenning och tunna aluminiumrör. Presenningen ska vara UV-resistent. Den är ganska tätt armerad och känns stabil tycker jag. Men jag vet inte hur den ser ut efter en sommar. Men den är ju inte dyrare än att det kan vara värt ett försök.

Ser nu att Harald Nyborg har en grön presenning 6 x 10 meter för 148 kr. Som hittat!

Gammal tråd jag vet... men ser att Aromata är aktiv på forumet :)
Aromata: Du gjorde en egen "ribbcover" om jag förstod det rätt. Blev det bra med val av presenning, höll den länge eller blev den skör som du var lite ängslig över?

Tacksam för feedback då jag är i dessa tankar nu.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan