CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak i norr, hur gör ni på vintern?  (läst 1136 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Pooltak i norr, hur gör ni på vintern?
« skrivet: augusti 17, 2023, 08:23:51:51 »
Funderar på att köpa pooltak till våren, men är lite fundersam på vinterställningen.
Normalt lämnar vi alltid vår pool helt öppen på vintern så den får frysa och så att snön får lägga sig på isen, det har fungerat bra i 20 år nu.
Frågan som jag ställer mig är hur ni som bor i norrbotten gör med era pooltak.
Låter ni dem vara kvar över poolen, eller plockar ni bort dem och lagrar dem på annan plats.
Jag vill ju inte hålla på och skotta av taket varje gång det snöar ett par dm, så det går bort för mig.
Det som skulle kunna fungera är att helt sonika dra av pooltaket och låta det vara vid sidan av, så att sektionerna så att säga bär varandra och på så sätt håller för snölasten, men det är svårt att se på bilder om sektionerna så att säga "stöttar varandra" underifrån när de är helt ihopskjutna.  <dontkn>
Vi siktar på ett lågt pooltak, helst inte mer än 80 cm högt, för att det inte ska skymma för  mycket av utsikten både när poolen är täckt, och avtäckt.
Ett annat alternativ är väl annars att lyfta bort sektionerna och ställa dem mot en vägg någonstans, så att det lägger sig så lite snö som möjligt på själva plasten, man det blir ju ett rätt stort projekt det också.

Så hur gör ni?

PS. varje år ser man någon av grannarnas växthus kapsejsa av snölasten, så att bara lämna det och inte bry sig alls tror jag knappast är möjligt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pooltak i norr, hur gör ni på vintern?
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2023, 12:19:31:31 »
Det är en spalt mellan taksektionerna så all last kommer att hamna på den största sektionen tills den har deformerats så mycket att nästa sektion får last osv. Det är ingen lösning. Gummilisten som tätar mellan taksektionerna gör det troligen svårt att placera distanser mellan sektionerna för att fördela lasten. Någonstans här på forumet finns en tråd (från Finland) som jag inte hittar som visar en lösning som jag skulle välja om jag bodde mycket längre norrut. Sektionerna parkerades under en träställning utformad som takstolar med ganska brant vinkel, dessa kläddes med någon typ av plåt. Ingen snölast hamnar därmed på pooltaket.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak i norr, hur gör ni på vintern?
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2023, 07:55:03:03 »
Mmm, man skulle ju kunna göra en "byggsats" som ställdes upp ovanför det "avskjutna" taket under vintern, det borde inte vara helt omöjligt, bara synd att vi har så otroligt lite plats på tomten för den typen av konstruktioner även om man kan plocka isär den i mindre delar över sommaren.
Nu skulle det ju i och för sig inte bli så många kvadratmeter att skotta av om man skjuter ihop delarna på hösten, lite snö tål de ju trots allt, kanske skulle räcka att skotta av 3-4 gånger/vinter även om det blir ca 1 meter snö hos oss i normalfallet.

En annan sak som skulle kunna vara möjlig vore att be en plastssvetsarfirma svetsa ihop några platta "ballonger" som passar mellan sektionerna när de är ihopskjutna, sedan pumpa upp dem så att alla fyra sektioner delar på belastningen, trycket skulle inte bli sort/cm2, så det borde väl hålla kan jag tycka?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Pooltak i norr, hur gör ni på vintern?
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2023, 14:12:25:25 »
En takstolsbyggsats tror jag blir säkrare än några uppblåsbara kuddar. Hur vet man vilket tryck man ska ha i kuddarna? Jag hade under några vintrar ett pulpettak över poolen. Detta var innan vi köpte pooltaket. Syftet var att kunna bättra på poolens plast utan att vara helt beroende av vädret på våren. Reglar på tvären över poolen var 145x45mm² 4,2 meter långa. Det var väldigt liten svikt när jag stod mitt på en regel så klenare reglar duger om lutningen på taket är stor. Jag hade ca 1 meter mellan tvärreglarna som på ena långsidan vilade mot altanen och på andra sidan var dom skruvade mot stående reglar som var 70-80 cm höga. De grova reglarna var hopfogade med vagnsskruvar, brickor och muttrar. En snedsträva behövs för stabiliteten. De delarna var lätta att demontera och stuva undan över sommaren. Den jobbiga delen var bärläkten av 45x45mm² som skruvades med träskruv tvärs de bärande reglarna. Sedan plasttak ovanpå läkten. Mycket skruv blev det men med en bra skruvdragare så var det inte så jättemycket jobb. Med korrugerat plåttak behövs nog inte mycket läkt för ett temporärt tak.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag