VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Smålandspoolen  (läst 12663 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #20 skrivet: september 30, 2017, 19:24:48:48 »
Äntligen återfyllt. Nu börjar jobbet med trädäck, tak och det sista innan man kan fylla på vatten. Inga konstigheter egentligen bara att jobba på. Valde att bygga taket innan jag fyllde på med vatten. På väggar och tak har jag lagt en utjämnade duk mellan linern och väggen.

Poolgiganten

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #21 skrivet: oktober 01, 2017, 22:44:03:03 »
Linersättning. Jag valde en liner som heter Persia Sand. Egentligen inga konstigheter att sätta linern efter att ha läst fram och tillbaka på forumet hur man går tillväga. Med lite fix så blev jag hyfsat nöjd.

« Senast ändrad: oktober 01, 2017, 22:49:19:19 av justus »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Smålandspoolen
« Svar #22 skrivet: oktober 02, 2017, 12:19:01:01 »
Svetsade du själv?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #23 skrivet: oktober 02, 2017, 21:25:45:45 »
Svetsade du själv?

Jag köpte en måttbeställd liner. Valde också snap in list så allt var ganska enkelt.

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #24 skrivet: oktober 02, 2017, 21:51:41:41 »
Nu börjar man se slutet. Byggtid mellan april och augusti, premiärbad i mitten av juli.
En annan lär dom är att hälften av tiden går åt till att bygga pool andra hälften till trädäck och allt runt i kring. Hade inte räknat med att allt runt i kring skulle ta så mycket tid.

Nästa inlägg handlar om vad kostade kalaset, går den att bygga under 100000 sek?

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #25 skrivet: oktober 08, 2017, 21:35:15:15 »
Går konstruktionen att bygga runt 100000 sek ?
Jag skulle svara ja på den frågan, lyckades jag?

- Nej, därför att jag valde inte enbart det billigaste utan det jag ville ha. Med mina val kostade det hela runt 140000 sek.

Vad kan man då gör för att komma närmare 100000 sek.
1. Välj en billigare pooltäckning, jag valde klarglas tak från Gullberg och Jansson. Finns billigare alternativ, här finns minst 15000 att spara.
2. Ta bort gaveltrappen och kör med stege. Även om min lösning är grymt billig så kostar den nog 10000 sek extra, ökning beror mest på att linern blir dyrare.
3. Välj en billigare pump, har en pump som kan köra i olika hastigheter. Även om den är inköpt i Tyskland så finns det billigare alternativ.
4. Bygg poolen exakt efter standardmått då kan man köpa en standardliner, det blir billigare än special beställd.

Alla min inköp är näthandlade i Europa/Sverige under höst vinter kanske det blev billigare.

Detta får bli det sista inlägget om bygget. Om det är någon som undrar något så svara jag på frågor.

« Senast ändrad: oktober 08, 2017, 22:53:13:13 av justus »

Utloggad Cybertron

SV: Smålandspoolen
« Svar #26 skrivet: oktober 09, 2017, 06:35:19:19 »
Jag måste säga att jag är imponerad! Jag hade från början tänkt bygga en egen träpool, men då jag hade lite problem med att få fram vattenfast plywood där jag bor så skippade jag det till slut.

Häftigt att du byggde med trall, tanken har slagit mig men trott att det aldrig skulle gå...

Hur gjorde du i hörnen ? Vad använde du för att stadga i hörnen (fästanordning så att de klarar trycket av vattnet?) eller är det bara långa skruv.

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #27 skrivet: oktober 09, 2017, 23:01:34:34 »
Hur gjorde du i hörnen ? Vad använde du för att stadga i hörnen (fästanordning så att de klarar trycket av vattnet?) eller är det bara långa skruv.

I hörnen tog jag i lite extra, med en extra omgång reglar och några beslag. Trä går ju att bygga väldigt starkt och jag valde dessutom 120x45 i hörnen för att få upp styrkan ytterliggare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Smålandspoolen
« Svar #28 skrivet: oktober 10, 2017, 08:03:48:48 »
Tror inte det blir någon nämnvärd belastning på hörnen, samma fenomen som gör att linern inte trycks ut mot hörnen i en linerpool gör att kraften som verkar mot just hörnen blir låg.
Svårt hitta objektiv fakta som stödjer detta, men så har jag i alla fall fattat att det fungerar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Cybertron

SV: Smålandspoolen
« Svar #29 skrivet: oktober 10, 2017, 08:12:20:20 »
Tror inte det blir någon nämnvärd belastning på hörnen, samma fenomen som gör att linern inte trycks ut mot hörnen i en linerpool gör att kraften som verkar mot just hörnen blir låg.
Svårt hitta objektiv fakta som stödjer detta, men så har jag i alla fall fattat att det fungerar.

Förstår hur du tänker, men är det inte därför ex. Folkpool bygger ”ovalt” istället för fyrkantigt, och är det inte även därför JF (och liknande pooler) inte finns i ”fyrkantigt” format?

eller är det hela kortsidan som får mer belastning ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag