VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: AC eller DC  (läst 1634 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermopool

AC eller DC
« skrivet: augusti 19, 2019, 21:10:29:29 »
Ska montera en flödesvakt (Pahlens plastvariant) mellan pump och filter för att stoppa pumpen och UV-lampan om flödet upphör. Den ska kopplas ihop med bl.a. varsin tidrelä och kontaktor till pump och UV. All styrning ska matas med lågspänning 12v eller 24v.
Ska jag köra med 12v eller 24v?
AC eller DC?

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: AC eller DC
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2019, 10:58:40:40 »
Valet kan bero på vilka komponenter/leverantörer som du tänker välja. Jag körde med Hagers elprylar och då fanns det stöd för det mesta men jag valde 12V DC. Flödesvakten är ju specad för 230V AC men det har du säkert redan sett.
Jag har korta (<5m) kabellängder och kör med FK 1,5 mm2  för att undvika ev. spänningsfall.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11848.0;all
« Senast ändrad: augusti 20, 2019, 11:04:16:16 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Thermopool

SV: AC eller DC
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2019, 13:11:21:21 »
Ska använda kopplingsur och tidrelä från Eltako.
https://www.selga.se/sel/Produktkatalog/Installationsmaterial-%2811-15%2C-17%2C-18%29/13---N%C3%A4rvaro--och-r%C3%B6relsedetektorer-och-kopplingsur/Kopplingsur/Dygnsur/KOPPLINGSUR-2KANAL-1%2B1NO-16A/p/1339685
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Industri%2C-automation-%2831-40%2C-45%29/40---Rel%C3%A4er-och-Omvandlare/Rel%C3%A4/Tidrel%C3%A4/TIDREL%C3%84-D-18F-1VXL-UC-10A-DIN/p/4082130
Kontaktorer har jag inte bestämt än, beror på vilken manöverspänning jag väljer.
Tänker göra ungefär som du gjorde men jag funderar på att ta manöverspänning och driftspänning från transformatorn, 12v eller 24v till 1st timer, 2st tidrelä och 2st kontaktorer, kontaktorerna får driftspänning 220-250v.
Timer och tidrelä fungerar med 12v eller 24v ,AC eller DC på manöverspänning och driftspänning.
Jag ska använda en flödesvakt till pump och UV, pumpen ska ha tidrelä som låter den gå ca 4-5 sekunder, därefter tvångsstyrs den av flödesvakten. UV ska ha tidrelä med fördröjd tillslag på ca 5 minuter för att inte gå på under backspolning.
Allt ska kopplas ihop i centralen men har inte räknat på hur många meter kabel det går åt, flödesvakten behöver ca 2 m till centralen.

Utloggad Thermopool

SV: AC eller DC
« Svar #3 skrivet: september 01, 2019, 15:18:25:25 »
Efter lite funderande har jag bestämt mig för att köra med 12V DC bara till flödesvakten, allt annat får 230V. Då behöver jag inte fundera på ev. spänningsfall mm.
Tidrelä till pumpen ska vara inställd på 5 sekunder för att pumpen ska hinna bygga upp ett tryck så att flödesvakten kan ta över matning av styrspänning till kontaktorn via ett arbetsrelä.
Tidrelä till UV-C ska vara inställd på fördröjd tillslag på 5 minuter för att inte gå på under backspolning.
Kontaktorn till UV-C kunde jag skippat, tidrelät hade räckt för att mata UV-C men i framtiden kanske det blir större laster på det uttaget så det får bli en kontaktor där med.
Prylarna är beställda och borde dyka upp nästa vecka, ser ni några fel i principschemat eller har ni några bra tips innan jag börjar montera allt så hojta till.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan