Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur mycket kör man reningsverket?  (läst 5113 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #20 skrivet: augusti 06, 2019, 20:17:46:46 »
@MathiasS
Som sagt, det var ett summerat intryck efter att jag snabbläst tråden. Nu är inte jag någon expert på området. Men min BVP har en frekvensstyrd kompressor, 3fas. Den är kopplad på JFB. Den här aldrig löst ut.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #21 skrivet: augusti 07, 2019, 08:36:14:14 »
....och jag har en frekvensstyrning till min trefas poolvattenpump (som inte är inkopplad nu) som inte genererar några övertoner som triggar en jfb men det betyder inte att man kan ta vilken annan styrning som helst och tro att det fungerar.

Frågsr man ett knippe elektriker så kommer dom svara att det kan fungera men det brukar inte göra det.

Vad gäller din vp så är den antaglingen kopplad bakom en jfb för anläggningsskydd som tillåter en felström på 300mA eller inte bakom jfb alls. Normalt lägger man inte den typen av förbrukare bakom en jfb för personskydd 30mA vilket är vad som är relevant ipoolsammanhang.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #22 skrivet: augusti 07, 2019, 09:07:07:07 »
Jag kör min från 7:30 - 20:00 i halvtimmesintervall förutom mitt på dagen då den går tre timmar i sträck. När man badar har jag en knapp för timer på väggen (batterilöst trådlös) som aktiverar tretimmars körning. Hittills har det fungerat bra. Någon gång när jag bygger ny bod med nytt maskinrum för poolen kommer jag att göra om. Då ska automatiken monteras som jag har liggande för flytande klor/syra. Vad det blir för pump då vet jag inte, men troligtvis någonting som kör långsammare för att ha den igång 24/7.

Värmepumpen jag har startar och stoppar på sin inbyggda flödesvakt. Den är inställd på 30 grader eller om det är 31, vet inte riktigt. Tempmätarna har ballat ur och visar lite konstigt på den. Vatten in 30 grader, ut 29 grader men det är varmare vatten som kommer ut än in. Lite svårt att ställa in rätt flöde men jag kör ventilerna lika som jag har gjort sedan jag driftsatte den 2011.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #23 skrivet: augusti 07, 2019, 11:29:09:09 »
Som sagt det var MITT summerade intryck. Som också sagt, jag är inte expert utan förlitar mig till anekdotisk evidens som ständigt berikas. Du har en poäng i att jfb till poolen inte tillåter lika höga felströmmar.

Men får man verkligen sälja produkter i Sverige till konsumenter som inte kan kopplas in på ett fungerande sätt utan att bryta mot gällande regelverk? Det är det jag tycker är konstigt. Om jag skulle ha en poolbutik kan jag väl ändå inte stå och ropa. "Hej! kom och köp! Vi har pumpar, men om du ska använda den gör du din pool till en potentiell dödsfälla. Kom och köp!".
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad MathiasS

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #24 skrivet: augusti 07, 2019, 15:33:08:08 »
Som sagt det var MITT summerade intryck. Som också sagt, jag är inte expert utan förlitar mig till anekdotisk evidens som ständigt berikas. Du har en poäng i att jfb till poolen inte tillåter lika höga felströmmar.

Men får man verkligen sälja produkter i Sverige till konsumenter som inte kan kopplas in på ett fungerande sätt utan att bryta mot gällande regelverk? Det är det jag tycker är konstigt. Om jag skulle ha en poolbutik kan jag väl ändå inte stå och ropa. "Hej! kom och köp! Vi har pumpar, men om du ska använda den gör du din pool till en potentiell dödsfälla. Kom och köp!".

Jag försöker ju förklara att de pumpar med hastighetsstyrning som säljs är enfaspumpar och att dessa kan styras bakom 30mA jfb. Det är trefasstyrning som är besvärligt och några sådana pumpar hittar du ej heller i poolaffären. Ok?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad psau

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #25 skrivet: augusti 07, 2019, 16:24:17:17 »
Har testat denna och den funkar toppen även om man har jfb:

https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulation-och-anslutning/poolcentraler-separata/cleverpool-frekvensstyrning-for-3-fas-poolpump.html

Numera kör jag dock en liten enfas pump även den med frekvensstyrning, stora pumpen används bara vid lek och backspolning.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Barbalax

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #26 skrivet: augusti 21, 2019, 14:55:00:00 »
Intressant...

Jag har en 50 m3 pool och om jag skall omsätta allt vatten 4 ggr per dygn skulle jag behöva pumpa 200 m3 per dygn (dvs 8 m3 per timme)

Men om jag kör min Hayward pump på max så ger den 3 m3 per timme?

Har poolfirman sålt en underdimensionerad anläggning till mej? Eller betyder 3000 på pumpdisplayen något annat än 3000 liter/timme?

Utloggad psau

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #27 skrivet: augusti 21, 2019, 15:17:06:06 »
Troligtvis så det du läser av på en display är varvtalet, 3 m3 per timme låter annars som en riktigt klen pump.
Kolla specen på pumpen eller fråga där du köpte den.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Barbalax

SV: Hur mycket kör man reningsverket?
« Svar #28 skrivet: augusti 22, 2019, 12:07:30:30 »
Du har helt rätt. 3000 är varvtalet på pumpen och inte vattenvolymen.. >rulla<

3000 rpm motsvarar ungefär 30 m3 i timmen i manualen!
Det är nog lite overkill att köra på den hastigheten, iaf hela tiden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan