CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Koppla bort värmepump  (läst 1654 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KalleH

  • Gäst
KalleH
Koppla bort värmepump
« skrivet: september 04, 2019, 22:07:23:23 »
Hej! Har köpt ett hus med en gammal pool. Vi ska dränera runt huset och behöver därför koppla ur värmepumpen till poolen som står längs husväggen. Jag har inte koll på det här men det känns som att man kanske inte bara ska skruva loss slangarna om det är freon där(?).
Behöver jag ringa ut en firma som kopplar ur den ?

Poolgiganten

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Koppla bort värmepump
« Svar #1 skrivet: september 05, 2019, 01:05:19:19 »
Det stämmer att du inte bara ska skruva bort anslutningarna då det är köldmedium i rören och utedelen, du kan dels få frysskador samt att det är ganska olagligt.

Nu ser det ut att vara rätt långa rör så är ni lite försiktiga så kanske det räcker för att gräva om ni bara viker ut den från väggen.
Var försiktig med rören så ni inte böjer dom för snävt så dom viker sig då det är kopparrör

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Koppla bort värmepump
« Svar #2 skrivet: september 05, 2019, 09:04:49:49 »
Jag skulle nog bara försöka hänga upp den lite högre med hjälp av några spännband eller liknande, ju mindre du rör i den där urusla installationen desto större chans att maskinen fungerar ytterligare några år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Koppla bort värmepump
« Svar #3 skrivet: september 05, 2019, 09:52:41:41 »
Ja risken för att växtlighet trasslar sig in i maskinen är överhängande och göra rent baksidan från allt skräp som sugs in ser inte helt lätt ut då den ser ut att stå väldigt nära väggen.


Kalleh

  • Gäst
Kalleh
SV: Koppla bort värmepump
« Svar #4 skrivet: september 05, 2019, 12:35:21:21 »
Ok..  som jag misstänkte alltså. Då får jag nog ringa ut någon som tar ner den. Bilden är lite missvisande.. det är en altan bakom pumpen som också ska rivas så det kommer inte finnas något att hänga upp den i.


Det stämmer att du inte bara ska skruva bort anslutningarna då det är köldmedium i rören och utedelen, du kan dels få frysskador samt att det är ganska olagligt.

Nu ser det ut att vara rätt långa rör så är ni lite försiktiga så kanske det räcker för att gräva om ni bara viker ut den från väggen.
Var försiktig med rören så ni inte böjer dom för snävt så dom viker sig då det är kopparrör

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag