CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt vatten  (läst 1637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats64

Grumligt vatten
« skrivet: maj 20, 2018, 09:33:44:44 »
Har förmodligen gjort något dumt....
Vanligtvis när jag startar poolen på våren, brukar det räcka med en chockklorering och sedan flockningssticks i breddavloppet. Det brukar därefter ta ett par dagar för vattnet att bli kristallklart.
I år fanns inga flockningssticks hos "min" handlare, så jag köpte flytande klarningsmedel och slog detta direkt i breddavloppet.
Visst, vattnet blev klart om jag därefter slog av pumpen, då allt flockat material lade sig på botten.
Problemet är nu att så fort jag försöker dammsuga upp detta, så rör jag samtidigt upp en massa som dammsugaren inte får upp och så är allt grumligt igen....
Har hållit på att försöka filtrera i dagar, dammsugit om o om igen, men detta tycks vara ett evighetsjobb, då det inte blir bra.
Skall jag behöva tömma hela poolen på 70 m3 och fylla på nytt vatten eller finns det någon som har en lösning på detta?
Hoppas på er hjälp!
Mvh
Mats

Poolgiganten

Utloggad Alex64

SV: Grumligt vatten
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2018, 10:29:04:04 »
Hej kompis.
Vi har exakt samma problem och lika stor pool. Jag blir inte klok på detta. Nu skall vi köpa ett par kilo NatriumBikarbonat och prova lyckan med den...så får vi se. Förra året var poolen kristallklar hela säsongen men i år vill det sig inte hur mycket man än "meckar" med backspolning & rensning samt kemikalier...Natriumbikarbonat har vi inte testat än så vi hoppas på lyckan.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2018, 12:31:51:51 »
Även känt under namnet bakpulver. Det är vad man har i för att höja alkaliniteten. Hoppas att det hjälper, men lagom nivå på alka är för att stabilisera pH i vattnet. Så jag är tveksam, men det skadar ju inte att ha i. Jag skulle kolla nivå på alkan först i alla fall innan jag har i det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mats64

SV: Grumligt vatten
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2018, 20:38:47:47 »
Hej kompis.
Vi har exakt samma problem och lika stor pool. Jag blir inte klok på detta. Nu skall vi köpa ett par kilo NatriumBikarbonat och prova lyckan med den...så får vi se. Förra året var poolen kristallklar hela säsongen men i år vill det sig inte hur mycket man än "meckar" med backspolning & rensning samt kemikalier...Natriumbikarbonat har vi inte testat än så vi hoppas på lyckan.

Utloggad Mats64

SV: Grumligt vatten
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2018, 20:46:14:14 »
Hej Kompis!  8)
Har nu hållit på o damsugit o backspolat till förb...
Känner att om vi skall kunna njuta av poolen i år är det bara att krypa till korset och tömma poolen.
Skiten vill bara inte försvinna.... >:(
Vill varna alla att slå klarningsmedel direkt i breddavloppet. Kör med flockningssticks i breddavloppet istället!!
Mvh
Mats

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2018, 21:45:40:40 »
Hej Kompis!  8)
Har nu hållit på o damsugit o backspolat till förb...
Känner att om vi skall kunna njuta av poolen i år är det bara att krypa till korset och tömma poolen.
Skiten vill bara inte försvinna.... >:(
Vill varna alla att slå klarningsmedel direkt i breddavloppet. Kör med flockningssticks i breddavloppet istället!!
Mvh
Mats
Testa att dammsuga mot waste några gånger innan du tömmer poolen.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2018, 20:37:37:37 »
Jag brukar också chocka och sedan lägga flockningssticks i breddavloppet vid uppstart. I år råkade jag ha flytande flockningsmedel hemma och hällde det i breddavloppet. För mig har det fungerat för poolen är klar nu. Jag brukar inte behöva dammsuga så mycket efter flockning. Det mesta hamnar i sandfiltret.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Erica

SV: Grumligt vatten
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2018, 22:30:18:18 »
Det finns visst skräp som är så finkornigt att det åker rakt igenom filtret och ut i poolen igen. Det gäller t.ex. utfällningar av järn och mangan, som man lätt  får om man har brunnsvatten. Tillsätter man sedan flockningsmedel flockar sig sedan partiklarna, för att därefter ibland vid dammsugningen slås loss till finkornigt pulver igen. Vi får regelbundet sådana utfällningar av järn och mangan, framför allt mangan, som blir som ett svart sotliknande pulver i poolen. Om ingen badar samlas det i större högar, men badar man rörs det genast upp igen. När vi har det problemet brukar vi fylla upp poolen någon dm extra, låta utfällningarna samla sig på botten (=inte bada på ett par dagar) och sedan dammsuga mot wasteläge så att eländet spolas ut i avloppet. Vanlig dammsugning mot filter fungerar inte - det hela går rakt igenom och ligger på botten igen något dygn senare.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2018, 21:16:56:56 »
Ser det ut ung så här Erica?

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Grumligt vatten
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2018, 23:45:00:00 »
Ser det ut ung så här Erica?

Lite svårt att se skarpt på videon, men det verkar vara samma sak, javisst. Eftersom vi är hänvisade till vårt brunnsvatten får vi göra som jag nämnde för att bli av med utfällningarna. Alternativet är annars att köpa ett stort järn/mangan-filter och filtrera allt vårt inkommande vatten. Men sådana filter är det lite pyssel med - de skall backspolas med jämna mellanrum och de flesta skall regenereras med kaliumpermanganat för att fungera.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag