VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luftpump  (läst 2246 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermopool

Luftpump
« skrivet: augusti 28, 2018, 21:59:34:34 »
Funderar på att köpa en luftpump avsedd för dammar och använda den för att hålla poolen isfri under vintern. Läste i någon tråd att isen kan lyfta linern och orsaka veck som kan vara svåra att bli av med. Tidigare har jag sänkt vattennivån till mellan skimmer och inlopp och det har funkat bra men eftersom jag bytte liner i år så vill jag inte ta några risker.

Är det någon som använder en luftpump och har tips på märke, modell, vad man ska tänka på osv?
Poolen är 4x8m.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Luftpump
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2018, 22:10:09:09 »
Jag tror att du behöver en ganska rejäl pump för att hålla din pool isfri och att du därmed får en inte obetydligt energikostnad. Men allt beror ju på var du bor - det är ju stor skillnad på Skåne och övre Norrlands inland.

Utloggad Guiness

SV: Luftpump
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2018, 23:00:44:44 »
Prova denna varianten? Förvisso ingen luftpump men håller vatten isfritt genom cirkulation...
https://www.tradera.com/item/343819/320361826/isfrihallare-bbm-icemaster-ny-
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Dimitris76

SV: Luftpump
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2018, 09:29:45:45 »
Bara 6000 kr....!!!  :D
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad pereinar

SV: Luftpump
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2018, 11:11:32:32 »
Jag har i tidigare tråd berättat om min luftpump och vad den uträttar i min pool.
Jag har en plast trappa vilken jag ville rädda från att frysa sönder och införskaffade en luftpump av mindre modell avsedd för damm. Den drar 10 w och visade sig inte bara hålla isfritt runt trappan utan hela poolen (4x8 m). Håller hela ytan i rörelse. Har haft den nu i 3-4 år och kör den dygnet runt när vattnet börjar frysa till. Elkostnad ca 12 :- / månad.
Köpte den på Dammbutiken.se. Ca 2 tusen spänn.
Obs. nu har vi pooltak, men det har i sig inte hindrat att vattnet fryser.

Utloggad pereinar

SV: Luftpump
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2018, 11:26:10:10 »
Lite rättelse till min tidigare info.
Kollade på dammbutiken och de har en liknande min som heter ACO-9720. Pris 895:- och drar 15,5 w vid full styrka.
Kommer att fungera.

Utloggad MathiasS

SV: Luftpump
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2018, 12:25:42:42 »
Kolla hur jag gjorde här:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg63362#msg63362

står lite mer på sidan 35-37etc.

Det behövs inte en rejäl pump för att hålla något isfritt. Tekniken handlar om att generera luftbubblor som sedan stiger och tar med sig varmt vatten upp till ytan.

PROBLEMET är att när det är långvarigt kallt (vi hade någon sådan vinter för några år sedan i Stockholm) så är vattnet tillslut jämnkallt i poolen och det finns inget varmare bottenvatten att bubbla upp till ytan. Då börjar det frysa och det spelar ingen roll om man har en stor eller liten pump.

Jag har inte använt min pump de senaste åren. Det fryser ytterst lite här i stockholm och den isen som blir (några centimeter som mest en vanlig vinter) tål en thermopool utan några problem.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermopool

SV: Luftpump
« Svar #7 skrivet: september 03, 2018, 09:13:03:03 »
Tack för tips. Jag bor i Örebro och första vintern med poolen var isen ca 5-6 cm, andra vintern var poolen tömd inför linerbyte till våren.
Jag har inget pooltak utan täcker poolen med plåtar och brädor på sidorna så att skräp inte blåser in, det blir inte 100% tätt så jag funderar på om en luftpump orkar hålla ytan isfri eller om den kommer frysa ändå men att isen isåfall blir tunnare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan