Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 1 eller 2 inlopp  (läst 32043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #20 skrivet: augusti 22, 2006, 14:19:50:50 »
Tror ändå att de flesta rekommenderar att ha inloppen riktade svagt uppåt. Fart på ytan ger bättre syreupptagning i vattnet också.

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #21 skrivet: augusti 22, 2006, 14:30:24:24 »
Lundberg

Hm...?
Har du två utsug, ett inlopp?? Eller? :-\

Jag tror på dig Gustavsson, syresättningen kan nog ha
fördel av lite krusningar uppe vid ytan. Det var dessutom i den
positionen Lagunpools proffs satte munstyckena.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #22 skrivet: augusti 22, 2006, 20:52:06:06 »
Jag har ett breddavlopp alltså insug och ett utblås i poolen! Nästa år ska jag kompletera med ett utblås till. Konstigt det där med lagunpool! När dom var hos mig så riktade dom mitt nedåt! Plus att i min beskrivning står det klart och tydligt att det skall vara riktat snett neråt! Kan det vara skillnad på ovanmark pooler och såna som är nedgrävda? Kanske har ni era utblås lägre ner än vad jag har eller nått?
Mitt sitter ca 10 cm från ytan!

//Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #23 skrivet: augusti 22, 2006, 22:14:40:40 »
Till Fia vill jag säga att du förklarade bra det där med 2 utlopp så vi har bestämt oss för 2 stycken.
Till Gustavsson säger jag: vi tänkte börja med solfångare tills vi har borrat för jordvärme för då tänkte vi köra både med solfångare 1:a hand och värmeväxlare (tror jag att det heter) till bergsvärmen som går in i 2:a hand, verkar det vettigt eller?
Undrar vad en värmepump kostar i inköp och hur mycket det kostar att driva den?
Till blinformation säger jag: du är inte tjatig för mig, för jag är ny sedan i går här och Tackar er allihopa för era goda råd är mycket värda ska ni veta.
Har jag förstått dig rätt, slangen som går från ytvattenrenaren ner till pumpen bör vara 63mm och från pumpen ut till poolen 50 mm är det korrekt?
Fick rådet utav poolmans att vi skulle köra med bara 63mm slang både in och ut, fungerar det?
Till lundberg säger jag: Jag har sett att svenska poolfabriken nu också har lagunpool men den var för stor (får ej plats i söderläge) får helst ej vara större än 3.70x5.50 max 6m.
På din fråga om pooltäcket så är det poolmans tjocka pooltäcke i skenor och upprullare i rostfritt stål, jag tyckte också att jag fått ett bra pris ska nu bara få 2 inlopp för samma pris, kan ju gå.


Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #24 skrivet: augusti 22, 2006, 23:00:56:56 »
Vi har vår pool från svenska poolfabriken 80 cm ovan mark, har murat en mur av slipers en meter utanför och fyllt med sand mellan pool och mur, det funkar kanon. (Men jag fick tag i slipers gratis förstås...)

Kolla här (bilden längst ned)

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=543.0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #25 skrivet: augusti 22, 2006, 23:24:05:05 »
Hej Gia.  :)
Är det bergvärme = borra eller jordvärme = lägga ner slang, ni ska göra?
Har ni tänkt det till huset i första hand isåfall? Vi borrade bergvärme till hus och pool och köpte även solfångarpaket med automatik och jag är väldigt nöjd.
 
Är det inte för husets räkning i första hand så skulle jag nog idag enbart köpa poolvärmepump.
Min man är alltid nojig över att jag använder för mycket bervärme under sommaren till poolen så att det inte räcker till hela vintern. ::) ::)

Priset på ert poolpaket låter väldigt bra, tycker jag. Ni har fått ett välfyllt paket för de pengarna!
Vad fick ni ge för poolskyddet i skenor, håller sjäv på att leta efter ett som är bra och prisvärt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #26 skrivet: augusti 22, 2006, 23:37:17:17 »
Vi har en pool från J&F, den levererades med ett inlopp som dessutom sitter bara en bit från skimmern.
Jag vet inte hur bra det fungerar men jag tog det säkra före och monterade två inlopp mittemot skimmern och det ränsar ytan väldigt bra, har dessa riktade något uppåt.

Mats

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #27 skrivet: augusti 23, 2006, 08:38:53:53 »
Gia, det verkar mycket vettigt!

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #28 skrivet: augusti 23, 2006, 13:32:07:07 »
Solfångarpaket med automatik
Hmmm... hur ska jag säga detta utan kapa tråden ?

Har ni tänkt över detta noga ? Hur stor är kostnaden för solfångarna ?
Säger inte att solfångare är dåligt (absolut inte) , jag har själv enbart solfångare och har märkt en viss förändring i min attityd..... man vänjer sig liksom snabbt vid +30°.... och du kan därmed glömma bad vid molnigt eller lite som vi har det nu, höstliknande men ändå hyfsat varmt.

Tänk noga genom detta! (alternativet = Värmepump)
Hej! undrar om det inte är bättre att koppla på bergsvärmepumpen när vi har borrat och gjort klart, ska borra extra djupt så att det räcker till poolen också
Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
SV: 1 eller 2 inlopp
« Svar #29 skrivet: augusti 23, 2006, 13:43:33:33 »
Hej Gia.  :)
Är det bergvärme = borra eller jordvärme = lägga ner slang, ni ska göra?
Har ni tänkt det till huset i första hand isåfall? Vi borrade bergvärme till hus och pool och köpte även solfångarpaket med automatik och jag är väldigt nöjd.
 
Är det inte för husets räkning i första hand så skulle jag nog idag enbart köpa poolvärmepump.
Min man är alltid nojig över att jag använder för mycket bervärme under sommaren till poolen så att det inte räcker till hela vintern. ::) ::)

Priset på ert poolpaket låter väldigt bra, tycker jag. Ni har fått ett välfyllt paket för de pengarna!
Vad fick ni ge för poolskyddet i skenor, håller sjäv på att leta efter ett som är bra och prisvärt.
Hej Fia!
såg sedan att jag hade skrivit jordvärme men menar förstås bergsvärme så som du beskrev: borra djupt så att det räcker för poolen också.Vår gamla vedpanna är ganska slut men fungerar ännu så därför tänkte vi börja med solfångarna tillsvidare.
Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag