VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken pool har jag?  (läst 1855 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristerA

Vilken pool har jag?
« skrivet: augusti 12, 2019, 14:45:13:13 »
Har nyligen köpt hus med pool. Poolen är från slutet av 70-talet. Den är 4x10 m och sägs vara 1.60 djup. En extra tryckimpregnerad bräda har skruvats på runt hela sargen. Enligt uppgift för att sargen börjat bukta lite. Det verkar vara stående reglar på 50 cm avstånd längs ena långsidan, övriga sidor kan man inte se hur de ser ut. Någon som kan säga vad det är för pool? Saknar all dokumentation.

Förslag på åtgärder? 🙂 renovera eller bygga ny? Vi har inte fått tillträde till huset än så vi har inte testat maskineriet men allt ska funka enligt uppgift. Åtminstone ny liner lär väl behövas.

Poolgiganten

Utloggad ChristerA

SV: Vilken pool har jag?
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2019, 14:54:47:47 »
Kan det vara idé att lägga lite tid och pengar på att sparka igång den och se vad som funkar och inte. Den är inte använd på två år men full med (smutsigt) vatten. Jag antar att det tar lite tid att få rent den så den går att använda?

Utloggad TommyC

SV: Vilken pool har jag?
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2019, 15:58:06:06 »
Grattis till husköpet!

När vi letade hus så betraktade vi pool mest som ett problem då det ofta drog upp priset. Nu skulle vi inte vilja vara utan poolen även om den är en riktig tidstjuv genom att den var i dåligt skick och fortfarande dras med nya sprickor i plasten efter varje vinter.

Jag tycker att ni ska försöka köra igång poolen som den är så att ni kan testa om ni gillar att ha pool innan ni lägger ner arbete och pengar på renovering eller nybygge.

Folkpool grundades 1968 så det skulle kunna vara en sån. Liner och tryckimpregnerad trästomme var nog den enda modellen dom hade i början. Det har skrivits här tidigare om gamla sådana pooler som har haft stommen i bra skick efter 50 år. Det hänger på att dräneringen fungerar och att det inte läcker under längre tid.

Det kan vara riskabelt att tömma en pool som inte har självbärande stomme. Väggarna kan röra sig inåt om det vill sig illa. Håva ur all skräp. Fyll till minst halva breddavloppet eller gärna lite mer och kör igång cirkulationen, chockklorera och låt sandfiltret och kloret rena vattnet.

https://www.folkpool.se/download/18.10a6b1db1621eb6c844dd566/1522144822738/Poolv%C3%A5rdsguiden.pdf

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad karinc

SV: Vilken pool har jag?
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2019, 16:46:25:25 »
Staga upp med brädor innan/ om du  tömmer! Vi gjorde det när vi skulle byta liner men missade på ett ställe...och så klart rasade väggen där :(

Utloggad ChristerA

SV: Vilken pool har jag?
« Svar #4 skrivet: september 07, 2019, 11:51:17:17 »
Tack för tipsen, ni som svarade.  :) :) :)

Fick en kunnig person som kom med den kvalificerade gissningen att det är en Pahlén-pool från slutet av 70-talet. Linern behöver definitivt bytas, enligt uppgift fick sargen en överliggare för att ena väggen började svacka inåt. Funderar på om inte nästa steg är att tömma och staga poolen, riva bort litern och se hur mycket som går att återanvända.

Vet någon en firma runtomkring Göteborg som renoverar pooler?

Funderar på en brons-stomme från pool-byggarna, någon som renoverat med den?
https://www.poolbyggarna.se/swimmingpool/vara-olika-poolstommar/bronsstomme


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan