VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Panik! Pumpen gått torr, vad göra?  (läst 4461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter H

  • Gäst
Peter H
Panik! Pumpen gått torr, vad göra?
« skrivet: september 08, 2016, 21:21:03:03 »
Hej alla!
Idag när jag kom hem så upptäckte jag att pumpen inte gick. När jag väl kommer ner till pumpen och kollar lite så upptäcker jag att pumpen inte reagerar alls när jag slår av/på den med brytaren. Ser då att det är väldigt lite vatten i silen vid pumpen. Kollar i Poolen och ser då att vattnet är nder skimmern i nivå.

Läckan verkar vara från en gammal el-värmare som rostat och jag har nu monterat bort den och satt ihop rören.
Pumpen startar och går men jag har nu problem.
När pumpen drar igång så sjunker nivån i silen rejält. nästan tom (trotts jag fyllt poolen med mer vatten nu). jag lossar lite på locket och får in luft och vattnet fylls på. Snurrar på allt o drar igång allt och samma sak upprepar sig. har provat att köra backspolning och rubbet.

Någon som har någon idé vad jag kan testa / göra i detta läge?
Tacksam för alla svar!

//mvh Peter

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Panik! Pumpen gått torr, vad göra?
« Svar #1 skrivet: september 08, 2016, 22:10:51:51 »
Jag får likadant när systemet varit tömt på vatten, får då köra så några gånger så systemet fylls upp, sen pumpar det på som det ska.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Panik! Pumpen gått torr, vad göra?
« Svar #2 skrivet: september 08, 2016, 22:23:09:09 »
Har det möjligen satt sig något i ledningen från skimmern till pumpen ? Det låter ju som om du får bra sug med att ändå inget vatten kommer in. Men visst, luft kan vara nog så jobbigt att bli av med. De allra flesta poolpumpar kan inte pumpa luft, kommer luft in så slutar de pumpa. Det finns vissa pumpar som klarar av att pumpa luft, men då pumpas den ofta väldigt långsamt så det tar tid innan all luft är ute.

Peter H

  • Gäst
Peter H
SV: Panik! Pumpen gått torr, vad göra?
« Svar #3 skrivet: september 08, 2016, 23:06:44:44 »
Hej! Tack för era svar!

Det stämmer nog som gadden skrev, det gick lite upp och ner och fyllde samtidigt på mer vatten och nu verkar det faktiskt vara tillbak till det normala, den verkar pumpa bra och jag tycker det känns som normalt bra utblås ur munstyckena. Hoppas pumpen o sanfilter klarat sig..

Men ett problem jag haft från och till som någon kanske kan hjälpa med.
Jag har en värmepump som ibland går lite från och till. Har tidigare kunnat avhjälpa detta genom att 1. fylla upp vattennivån i silen vid pumpen 2. köra backspolning och Rinse.

Detta brukar funka och efter ett tag går pumpen igång. Nu dock har den inte vart igång på länge och displayen visar A1D vilket enligt inst. tyder på för lågt tryck om jag tolkar den rätt. Dock vet jag inte vad jag kan göra åt detta då jag tycker allt verkar bra? :/

//Peter

Utloggad Dimitris76

SV: Panik! Pumpen gått torr, vad göra?
« Svar #4 skrivet: september 08, 2016, 23:55:41:41 »
Installera en flödesvakt och en sånt multifunktionsrelä https://www.conrad.se/Multifunktionstidsrel%E4-Conrad-Components-CMFR-66-12-240-V-DC%2FAC-16-A.htm?websale8=conrad-swe&pi=506666

för att förebygga torrkörning av pumpen!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan