CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpool 8*4 (nya bilder 060820)  (läst 11345 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villing/d96villi

Folkpool 8*4 (nya bilder 060820)
« skrivet: augusti 09, 2006, 03:04:11:11 »
Hej!

Ett försök från vår sida att få upp lite bilder på vårt poolbygge. Först tack till Fia och Poolnicke som fixade programmet att publicera bilder med, TACK!

Mer bilder kommer, men just nu är jakten på kabeln till kameran :( för att kunna ladda ner bilderna till datorn.

Allmänt om projektet:

Folkpool 8 * 4 med halvrund trappa. Två belysningar, stenkant samt poolsafe överdrag. Uppvärmning med hjälp av bergvärme och vxl. I projektet har också ingåt att bygga en stödmur mot grannen som är 140 cm som högst (dvs vi har byggt i sluttningen mot granntomten). Självklart hittade vi berg så¨vi fick spränga också (en av annledningarna att det är långt mellan poolerna på västkusten tror vi)

Runt poolen håller vi just nu på att lägga marksten, men mer om det är "kabeln är återfunnen".


www.villing.se/pool

« Senast ändrad: augusti 22, 2006, 19:17:24:24 av Fia »

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Folkpool 8 * 4
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2006, 09:43:33:33 »
Hej,

Ser ju bra ut det där! En nyfiken fråga hur kom det sig att du använde L-stöd mot grannen istället för att bygga ett plank? Som det ser ut på bilderna (kan ju vara missvisande) så ser det ju ut som hela poolen kommer ner i marken så du ska väl inte fylla upp mot L-stöden eller har jag fel? Vad fick du betala för L-stöden? Jag funderar nämligen på att göra något liknande i en sluttning mot ena grannen för att få lite mer plan mark!

Mvh Niklas 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Villing/d96villi

SV: Folkpool 8 * 4
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2006, 17:38:06:06 »
Hej!

Nej överkanten på poolen har samma plushöjd som överkant på l-stöden. Tankegången är att det skall bli ett stacket ovanpå L-stöden. Om jag bara hittar sladden till digitalkameran skall ni få se.

//VILLING

Utloggad Villing/d96villi

SV: Folkpool 8 * 4
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2006, 15:21:32:32 »
Uppdaterat bilderna....

Hittade kabeln till kameran så vi kunde ladda ut mer foton. Nästa helg är det dags att köra in matjord till den nya gräsmattan. Under hösten skall det även läggas stensarg på trappan och mot våren ett staket ovanpå L-stödsmuren.

Om någon känner igen bilden på "palmen" (sista kortet) får ni gärna tala om vad det är.

www.villing.se/pool

Björn Villing med familj
« Senast ändrad: augusti 20, 2006, 19:12:01:01 av Villing/d96villi »

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Folkpool 8*4 (nya bilder 060820)
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2006, 22:03:39:39 »
Litt arbeid med de steinene men det blir snygt 8)

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Folkpool 8*4 (nya bilder 060820)
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2006, 09:39:12:12 »
Hej

Det ser mycket bra ut. vi har valt samma stensarg. då kommer min fråga! Hur har du skurit inner och ytterhörnen med tanke på måttet på stenen. Jag har sett flera alternativ men inte varit riktigt nöjd med hur det ser ut. Har du ett bra tips på det. Ta gärna en bild så  man kan se hur du gjort.

Jag håller själv på att byggt en likadan pool.
 
MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Villing/d96villi

SV: Folkpool 8*4 (nya bilder 060820)
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2006, 19:53:46:46 »
Hej Mats,

Vi har girat hörnen (dvs snedkapat). Jag gjorde det med en rondell och korimantklinga. Gjorde springan ca 7 mm bred. Tänk på att se till att stenarna i ändan blir lika stora (dvs lägg ut dem på prov innan du limmar dem)Sedan har jag för avsikt att lägga någon form av mjukfog i. Dock har vi inte tagit tag i trappan än, eftersom den är halvrund. Funderade på att hyra en stenkap med bänk för att kunna såga allt, men har nu kommit fram till att jag skall göra en mall i papp och kolla om jag kan försöka få jobbet gjort på ett stenhuggeri.

Skall ta några kort imorgon

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Folkpool 8*4 (nya bilder 060820)
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2006, 15:46:00:00 »
Hej

här kommer bilder från Folkpools utställning i Järna. Innerhörnet ser OK ut men kolla i nästa inlägg på ytterhörnen dom måste man kunna göra på ett bättre sätt. Det ser inte speciellt hållbart ut.
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Folkpool 8*4 (nya bilder 060820)
« Svar #8 skrivet: augusti 23, 2006, 15:46:37:37 »
Här kommer bild 2
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Villing/d96villi

SV: Folkpool 8*4 (nya bilder 060820)
« Svar #9 skrivet: augusti 23, 2006, 17:33:34:34 »
Hej!

Nu förstår jag frågan, det var det jag menade med att man måste lägga ut dem först så man undviket att få en lite bit i enna hörnet, då är det bättre att ex lägga i en halv sten i mitten på sträckan  och få en större i hörnet.

Förstår du eller skall jag försöka skissa?

//Björn Villing

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag