VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skimmer på Intex ultraframe  (läst 2713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas-

Skimmer på Intex ultraframe
« skrivet: maj 10, 2018, 18:04:51:51 »
Vill bara dela med mig av några bilder på skimmer installation på en Inte ultra frame.

Gick bra att sätta den högt upp utan läckage.


Poolgiganten

Utloggad Emma

SV: Skimmer på Intex ultraframe
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2018, 14:20:27:27 »
Flott! Vad för skimmer har du använt och har du några tips?


Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Skimmer på Intex ultraframe
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2018, 06:58:58:58 »
Jag har också haft funderingar på detta, dock har jag en rund pool som har glapp i linern högst upp, så undrar om detta är mer riskabelt på min, att sätta så högt upp!!
Sedan så är ju det tråkiga att man bränner pumpen om man får ett läckage, och vatten nivån kan skilja lite om man badar många och det svämmar över lr om det regnat mycket. Det är väl dom nackdelarna jag ser.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Thomas-

SV: Skimmer på Intex ultraframe
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2018, 14:56:18:18 »
Emma: vanlig plastskimmer, finns hos alla poolbutiker för runt 1000-1500Kr.

Zenon: Man bör sätta en Y-koppling med skimmer och originalinsuget inkopplat, på så sätt så går pumpen aldrig torr och det blir dessutom bättre blandning av vattnet (yta + djup).

Angående glapp i linern så har min ganska kraftiga kanter från där den är limmad och packningen på in och utsida lyckas täta tillräckligt bra, sen är det ju viktigast att det tätar ordentligt under den vanliga vattenlinjen, om det läcker lite grann vid vilt bad ser jag inte som ett problem då det ändå skvätter ut mycket runt poolen vid dem tillfällena, speciellt i hörnen.

Utloggad Statesman

SV: Skimmer på Intex ultraframe
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2018, 15:51:36:36 »
Dedär har ja oxå funderat på men inte vågat ta itu med! Du bara skar ut i poolen å montera med packningar mm så va de klart, ingen förstärkning runt om? Å man ska väl fixa de med tom pool antar ja!

Utloggad Thomas-

SV: Skimmer på Intex ultraframe
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2018, 13:19:50:50 »
Installerade den med extrahög vattennivå, precis nyfylld efter vintern.

1. Sätt ramen på plats på insidan med packning, peta hål med en vass skruvmejsel och fäst dom översta skruvarna i skimmern på baksidan, dra inte åt helt.
2. Arbeta igenom resten av skruvarna, läcker lite grann precis när man går igenom med skruvmejseln, slutar direkt när skruven hamnar på plats.
3. Dra åt alla skruvar hårt!
4. Koppla in slangar etc
5. Skär ut vinylen på insidan av skimmern


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan