CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: pumpens nivå placering ?  (läst 1990 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

pumpens nivå placering ?
« skrivet: oktober 25, 2010, 09:07:26:26 »
jag har min pump sidan om filtret dvs ovan vattenytan, drygt 10-15 meter från bräddavloppet.

ser i folkpoolkatalog att man rek, att allid ha pumpen under vattenytan, står filtret ovan ytan skall man separera pumpen o ha denna i en grop vid poolen, dels för att den skall komma under ytan men även för att sugsidan skall bli så kort som möjligt .

varför är detta så viktigt ?? borde inte trycket som pumpen skall övervinna vara lika stor oavsett om den suger eller trycker ? så är det ialla fall inom ventilation

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: pumpens nivå placering ?
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2010, 09:41:00:00 »
Trycket är inte problemet... Det man vill undvika är att pumpen går torr. Står pumpen under vattenytan så kommer det ju alltid att rinna vatten in i pumpen. Om pumpen står ovanför och den inte får upp sug så kommer den att suga luft och går då torr. Man tappar ju lite tryck på att suga "uppåt" istället för att låta gravitationen göra jobbet men det är nog marginellt så länge man inte ställer pumpen på garagetaket... ;)

Många som har pumpen ovan vattennivån har en flödesvakt för att slå av pumpen om vattnet skulle försvinna ur pumpen.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad nyburjare

SV: pumpens nivå placering ?
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2010, 09:51:54:54 »
Tack ! då är jag med, om jag har flödesvakt.. antagligen inte men det absolut värsta som kan hända är då att pumpen går torr, värme ? och att den kan skära ?  eller att packningar mm torkar

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: pumpens nivå placering ?
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2010, 15:17:38:38 »
Ja, pumpen "skär" och kan bränna motorn...  :-\

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag