CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stänger ni av värmen i poolen?  (läst 6131 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Polly

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Stänger ni av värmen i poolen?
« skrivet: juni 25, 2011, 12:29:59:59 »
Hur gör ni när ni åker bort eller ser att vädret verkar bli dåligt ett tag fram över och ingen kommer bada - stänger ni av värmepumpen eller låter ni den vara på?

Om ni låter den vara på, vad har ni den på för temp? (Vad har ni för normal badtemp?)

Vi har en nyligen monterad Intexpool med en luftvärmepump.
För två veckor sen när det var så varmt var det 29-30 grader i poolen, sen stängde vi av värmepumpen och den har varit avstängd sen dess. I går morse satte vi på pumpen igen och då var det 19 grader. Nu är det 22 grader i vattnet. Känns som om det var idiotiskt att stänga av den, eller?

Vi har satt en kw-räknare på värmepumpen och den drar ganska precis 1000w/timme och går naturligtvis hela tiden eftersom det är så kallt i poolen.

Är det smartare att alltid ha pumpen inställd på typ 25 grader och kanske kräma på lite mer om man ser att det ska bli bra väder?

Vi har inga badgalna småbarn som badar i ur och skur, utan vi badar bara när det är varmt och skönt.
MEN igår kväll satt vi faktiskt och suktade efter en varm pool att ta ett midsommarnattsbad i  :).

Hur gör ni och vad har ni för ungefärlig förbrukning och hur stor pool värmer ni?

Vår pool är på 25-26 kubik och står ovan mark utan isolering förutom under. Vi har bubbeltäcke och skyddstäcke på.
Har startat upp "prova på pool"-projektet med en Intex 5.50 x 1.32.
Sandfilterpumpen är igång, poolen är chockklorerad och värmepumpen (Esraspa) är påkopplad.
Poolen kommer däckas in och byggas ihop med altanen.

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stänger ni av värmen i poolen?
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2011, 13:00:24:24 »
Att hålla poolen vid 28-30 gr när det regnar o blåser är bara dumt. Själv brukar jag släppa ner tempen till runt 24-25 gr om det ser ut o bli badfritt för en läng tid. För vår del skulle 20gr innebära för lång tid för att få upp den i temp igen.

Utloggad Benny Andersson

SV: Stänger ni av värmen i poolen?
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2011, 17:51:21:21 »
Har en rätt liten vattenpöl på ca 10 kbm.
Nergrävd med 20 cm lecablock i sidorna som isolering och 16 mm kanalplast som "täcke".
Förra sommaren låg jag på underhållsvärme vid ca 24 grader och inför helgerna maxade jag pumpen från torsdag kväll, då brukade tempen vara väl uppe mot 33-34 grader när man kom hem från jobb på fredagen.
Exackt hur lång tid det tog att få upp tempen vet jag inte, bara att den var uppe när jag kommer hem.
Men under sommaren behövdes ingen underhållsvärme, tempen gick aldrig ner till 24 på bara 5 dagar (slog av värmen på lördags kvällen för det mesta)

HAr ingen egen mätare men den totala elförbrukningen ökade med ca 4.000 kWh när vi skaffade pool.
Dock kör jag rejält varmt och med LÅNG säsong!
Sista badturen i 35 gradigt blev långt efter första nattfrosten....

Utloggad Cinemax

  • "Liten racerpool"
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Racerpool
    • Visa profil
    • Cinemax
SV: Stänger ni av värmen i poolen?
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2011, 21:12:22:22 »
Benny, jag har själv en pöl i din storlek. Vad för värmepump använder du?
Murad glasmosaikpool med Jetswim, Luftbubblor 5400 l/h, RGB LED, solfångare

Utloggad Benny Andersson

SV: Stänger ni av värmen i poolen?
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2011, 21:41:16:16 »
1 st Brilix 10 kWare.
Under hyfsat gynsamma förhållanden kan den lyfta 1 grad i timmen.
men när det börjar avfrosta och vattnet är uppe runt 30 grader, ja DÅ går det trögt....

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Stänger ni av värmen i poolen?
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2011, 16:14:26:26 »
Jag stänger aldrig av pumpen under sommaren, skall man åka bort brukar jag skruva ner den till 25 då går det fort att få varmt igen.
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad Cinemax

  • "Liten racerpool"
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Racerpool
    • Visa profil
    • Cinemax
SV: Stänger ni av värmen i poolen?
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2011, 16:29:48:48 »
Det låter ju fin fint med värmepump men en sak som oroar mig är att jag ska störas av ljudet från kompressorn. Jag vill ha det lugnt och skönt vid poolen. Hur upplever ni ljudet? Hur långt ifrån poolen kan man pumpen?
Murad glasmosaikpool med Jetswim, Luftbubblor 5400 l/h, RGB LED, solfångare

Utloggad jkrassman

SV: Stänger ni av värmen i poolen?
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2011, 16:05:33:33 »
Det låter ju fin fint med värmepump men en sak som oroar mig är att jag ska störas av ljudet från kompressorn. Jag vill ha det lugnt och skönt vid poolen. Hur upplever ni ljudet? Hur långt ifrån poolen kan man pumpen?

Jag ställde värmepumpen i direkt anslutning till poolen och jag tycker inte att den stör. Nu är det säkert skillnad på pump och pump. Den enda anledningen till att jag satte den direkt vid poolen är att jag vill undvika värmeförluster. Min halv nergrävda pool ligger i en slutning så värmepumpen hamnar under tralldäcket :)

Jocke

Utloggad swanthe

SV: Stänger ni av värmen i poolen?
« Svar #8 skrivet: juli 04, 2011, 20:25:51:51 »
De enda som kommer störas av din värmepump är grannarna, om dom har det minsta emot din pool vill säga. Jag har VP i direkt anslutning till poolen, men har hittills badat mest under pooltaket som skärmar av ljudet från VP:n, både när man badar under eller sitter på andra sidan det i förhållande till VP. Jag funderar på att flytta värmepumpen till baksidan av mitt lilla maskinrum alternativt bygga ett "bullerplank" runt den i ett försök att få slippa höra grannens klagan. För övrigt kör jag värmaren 10h dagtid när cirkulationen ändå är igång. Det är förmodligen för lite för att höja tempen, men i kombination med taket så räcker det för att hålla värmen när vädret är svalt och mulet.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag