VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Harald nyborg sandfilter  (läst 3602 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Delia76

  • Gäst
Delia76
Harald nyborg sandfilter
« skrivet: juli 19, 2019, 20:22:55:55 »
Fråga - när jag sätter reglaget på filter är det inget tryck i slangarna och mätaren står mot gult - lyfter jag reglaget och sätter det uppe på kanten flödar vattnet fint men på nått sätt känns det som att jag gjort något tokigt - det borde väl flöda när man satt reglaget i hacket på filter-fältet.
Bifogar bilder på det jag menar :)

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Harald nyborg sandfilter
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2019, 22:34:38:38 »
Du ska alltid stoppa pumpen innan du byter läge. Det låter som att det är stopp i din filtersand. Har du provat att backspola?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Delia76

SV: Harald nyborg sandfilter
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2019, 22:50:47:47 »
Hej den är installerad idag - backspolade och körde rinse först innan jag stängde av pumpen och flyttade reglaget till filter - ska jag backspola igen ? Då måste slangen flyttas till D läget igen va ? Tyckte manualen var sådär lätt att förstå 🙈 tack för ditt svar

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Harald nyborg sandfilter
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2019, 22:57:46:46 »
Låter som att något är fel. Vad händer om du har den i recirculate? Då ska vattnet gå genom ventilen direkt utan att passera sanden.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Harald nyborg sandfilter
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2019, 23:16:45:45 »
Du skall som nämnts ovan aldrig ha pumpen igång när du lyfter ventilskivorna, dvs trycker ned handtaget för att kunna flytta det. I detta läge  blir det ju ingen kontakt mot packningarna alls, vattnet kan rinna hur som helst i ventilen. Troligtvis rinner det då även ut vatten i avloppet. Att du då får lågt mottryck är ju inget konstigt. Vi fick en gång ett fel - något skräp fastnade i vår centralventil så att skivorna inte kom i kontakt med varandra. Över en natt så förlorade vi 20 cm vatten i vår 9x4 m pool...

Är du säker på att alla slangar är rätt kopplade ? Det är möjligen inte så att du förväxlat anslutningarna på något sätt ? Eller monterat ihop centralventilen på fel sätt - kom den a la IKEA eller färdig/ihopsatt ? Vi har ett Harald-Nuborgsfilter + pump som reservsystem när vårt vanliga Pahlens-system skall ha lite service, men jag kommer inte ihåg hur filtret levererades. Dessutom köpte vi ju det för många år sedan, de kan ju ha bytt modell eller konstruktion sedan dess.

Utloggad Delia76

SV: Harald nyborg sandfilter
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2019, 10:20:46:46 »
Hej hej - testade recirculate och då blir det inget tryck alls på mätaren och väldigt lite flöde. Jag stänger alltid innan jag flyttar handtaget 😃
Centralventilen kom i 2 delar där man skulle dra röret igenom och klicka fast röret i den cirkelformade ventilen.
Jag har kopplat såsom bilderna säger men ska verkligen botten hålet på poolen gå mot botte- uttaget på sandfiltret som ritningen säger ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Harald nyborg sandfilter
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2019, 15:13:30:30 »
Mitt filter ser inte ut så där, så jag vet inte alls hur ditt ska kopplas. Har du modellbeteckning på ditt filter? Sitter pumpen på andra sidan filtret? Ta gärna några bilder till från lite närmare håll och från andra sidan. Sedan letar vi reda på en manual så ska det nog lösa sig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Harald nyborg sandfilter
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2019, 15:43:43:43 »
Dubbelkolla att allt är ihopmonterat rätt. I den här beskrivningen (kolla sidan 5) så är slanganslutningarna på samma sida som ska till/från poolen.

https://www.harald-nyborg.dk/media/attachments/12795_231401.pdf
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Delia76

SV: Harald nyborg sandfilter
« Svar #8 skrivet: juli 20, 2019, 16:12:51:51 »

Utloggad Delia76

SV: Harald nyborg sandfilter
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2019, 16:15:24:24 »
Aaaah ja det är ju inte mina 🙈 kan man sätta på close och börja skruva loss ovandelen utan att massa vatten forsar hahaha oj vilken amatör jag är 😂 stort tack för er hjälp

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan