VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Filtrering av vattnet efter att värmen är avstängd  (läst 3890 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Filtrering av vattnet efter att värmen är avstängd
« skrivet: september 09, 2005, 22:44:06:06 »
Hej på er
Funderar lite på om/hur mycket man behöver köra pumpen/sandfiltret efter det att man har stängt av värmen i poolen och ingen badar längre?

Gjorde det för snart ett par veckor sedan och sen dess har jag låtit pumpen gå varannan timma dyngnet runt.
Hur kallt måste vattnet bli innan man kan stänga av pumpen helt eller dra ner på pumpens gångtid?

Jag använder baquasil så jag har kollat att det ligger på rätt nivå så att det inte bildas alger.

MVH
Mats


« Senast ändrad: september 17, 2005, 22:02:26:26 av Mats_61 »

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Filtrering av vattnet efter att värmen är avstängd
« Svar #1 skrivet: september 10, 2005, 17:13:00:00 »
Jag kör mitt reningsverk varannan dag, ca: 6-7 timmar.
 
Jag väntar tills tempen är mellan 7-10 grader, då slutar algproduktionen. Jag dammsuger, testar ph, chockar och tillsätter algmedel och stänger för säsongen.
Jag öppnar på våren när tempen är 10 grader innan algerna börjar växa till, testar ph, chockar och en underhållsdos algmedel.

Jag använder iof klor,så det kan vara annorlunda med baqasil.
« Senast ändrad: september 10, 2005, 22:38:02:02 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

Re:Filtrering av vattnet efter att värmen är avstängd
« Svar #2 skrivet: september 10, 2005, 21:32:50:50 »
Jag glömde, gör inte allt samma dag. Låt pumpen köra runt en dag per kemikalie så det blandas ordentligt innan nästa kemikalie.
« Senast ändrad: september 10, 2005, 21:33:27:27 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:Filtrering av vattnet efter att värmen är avstängd
« Svar #3 skrivet: september 10, 2005, 21:49:42:42 »
Tackar för tippsen
Det käns ju lite onödigt att filtrera vattnet lika mycket som jag har gjort tidigare :-\
Ska ställa om tiduret i morgon  ;)

Trevlig helg

Mats

Utloggad Fia

Re:Filtrering av vattnet efter att värmen är avstängd
« Svar #4 skrivet: september 10, 2005, 22:48:47:47 »
Här kan du läsa om hur du ska göra som använder baquacil.
http://www.miamipool.se/skotselanv3.shtml
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan