VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage från "vattenfall" i spabad Dalarö  (läst 1031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MatsN

Läckage från "vattenfall" i spabad Dalarö
« skrivet: september 24, 2021, 11:02:47:47 »
Hej!

Vi har - enligt vad jag tror - ett spabad från Svenska Neptun vid namn Dalarö Black Edition årsmodell 2016  (är bara 98 % säker på produktens modellbeteckning då vi flyttade in i huset först 2017, men jag tror det är ett sådant).

Har i år börjat få problem med sjunkande vattennivåer. Dum som jag var så löste jag initialt problemet genom att bara fylla på mer vatten. Intalade mig själv att det rörde sig om naturlig avdunstning eller liknande. Jag ville nog inte riktigt ta till mig att det kunde röra sig om ett stort fel...

Men när vi hade varit bortresta en vecka och sedan kom tillbaka - och märkte att vattennivån sjunkit flera decimeter - ja då fanns ju inga andra alternativ än att börja felsöka.

För att göra en lång historia kort så har jag lokaliserat en spricka i "vattenfallet" (heter det så?).
Det är i alla fall en lång spricka längs denna plastgrej.  Vattnet har därför fått droppa fritt på insidan av badet, utan att jag kunnat se något...

Bifogar bild på hur den ser ut när jag öppnat serviceluckan, lossat på muttrarna som hållit fast "vattenfallet" inifrån. Därefter har jag tryckt ut vattenfallet/vattenbehållaren så den hänger ovanför vattenytan (så att det inte ska fortsätta läcka vatten in mot elektroniken).

Det smådroppar när vattnet är igång i vanligt uppvärmningsläge... och fullkomligt sprutar ifall jag aktiverar Jets-knappen. 

Jag gjorde nåt amatörmässigt försök att stoppa läckaget genom att åka på Clas Ohlson och köpa nån tätningstejp; en silikonvulktejp som sades vara 100% vattentät och skulle kunna appliceras under pågående läckage. Men den fäste väldigt dåligt mot plasten, så problemet löste sig tyvärr inte.

Är det någon som varit med om något liknande? Kan man täta denna spricka permanent på något sätt, eller är enda möjligheten att försöka få tag på reservdel?

Börjar bli lite stressad att få detta ordnat snart, då jag bor i Umeå och vi snart är inne i oktober månad. Vintern närmar sig...

Tacksam för hjälp!
//Mats

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Läckage från "vattenfall" i spabad Dalarö
« Svar #1 skrivet: september 25, 2021, 09:39:51:51 »
Det går att laga. Dock finns det många typer av plast som har olika krav på typ av lim. Vissa plaster är svåra att limma och svetsas med varmluft istället. Det där ser ut som något som går att limma. Är det en tunn spricka så är det svårt att fördela lim överallt i tillräcklig mängd. Vid behov kan man fräsa upp sprickan lite med en Dremel eller liknande smidig maskin med ett litet frässtål. Det är bra att avfetta ytorna både före och efter slipning med t ex (oljefri!) aceton eller kanske T-röd duger. Man kan lämpligen först prova avfettningmedel och lim på en fri oskadad plastyta för att testa att det fäster bra. Loctite har många typer av lim för plaster.

Vår spruckna ventil lagades på så sätt och den höll denna säsong också.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15850.msg115016#msg115016

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Lassse

SV: Läckage från "vattenfall" i spabad Dalarö
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2021, 22:42:26:26 »
Är den verkligen sprucken?
Vattenfallen av den typen brukar vara tvådelade.
Går det inte att ta loss,göra rent och sen silicona om den? (Med ett bra silicone,inget billigt skit från feltema)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan