VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Oberoende besiktningsmän?  (läst 9138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stollan

Oberoende besiktningsmän?
« skrivet: november 02, 2006, 11:10:50:50 »
Hej
Finns det oberoende besiktningsmän av pooler? Har fått hjälp av en poolfirma som installerat en pool som är helt felbyggd. Men för att påvisa det så måste jag få hjälp av ett annat företag/person som gör besiktning av den. Och vad jag förstår så vill andra poolfirmor inte göra denna då det är oetiskt att kontrollera ngn annans jobb. Men var vänder man sig?

Bor i Stockholm.
Tacksam för tips.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Oberoende besiktningsmän?
« Svar #1 skrivet: november 02, 2006, 12:52:35:35 »
Du borde kunna använda just en besiktningsman, alltså en sån där man hyr in vid köp av hus, eller vid reklamation av hus!
Sök på gula sidorna i närheten där du bor!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Oberoende besiktningsmän?
« Svar #2 skrivet: november 02, 2006, 14:32:50:50 »
På vilket sätt är den felbyggd ?

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Oberoende besiktningsmän?
« Svar #3 skrivet: november 03, 2006, 08:48:00:00 »
Du kan använda en byggbesiktningsman som finns på de flesta byggkonsultfirmor.
De kan för det mesta även besiktiga en pool för hemmabruk. Viktigt i sammanhanget är att du har alla handlingar, beskrivningar och utfästelser som poolfirman har gjort. Dessa skall du helst ha skriftligt.
Ta utskrifter på deras hemsida för just den pooltypen som det avser.Har dom lovat något annat t.ex. på telefon så skriv ner detta och lägg till akten.
Allt detta ligger sedan till grund för besiktningsmannens utlåtande så ju mer information du kan ge honom detso bättre är det. Räkna med att det kostar några tusenlappar men det kan det kanske vara värt!
Förresten vad är det som är fel med poolen?
/Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad stollan

SV: Oberoende besiktningsmän?
« Svar #4 skrivet: november 03, 2006, 11:07:54:54 »
Tack för svaren. Vi har kollat med besiktningsmän som besiktigar hus men de utför inte besiktningar på pooler, konstigt nog.

Vad som är fel är att den inte är rak, varken ovan jord och på botten. Samt har den bågnat pga att man återfört schaktmassorna på fel sätt. Detta är det vi sett men det är säkert mer eftersom det slarvats så. Sen har de själva inte gjort ngn slutbesiktning enligt avtal. Ja suck, det är inte mkt som känns rätt med den där poolen. Kanten består av helt skilda plankor, några är nya och vissa är gamla med sprickor i redan från början.

Jo handlingar har vi många, och det ska vi ge besiktningsmannen.

Men byggkonsultfirmor har vi inte kontaktat, det ska jag göra.


Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Oberoende besiktningsmän?
« Svar #5 skrivet: november 03, 2006, 12:21:34:34 »
Varför krävs det en "besiktningsman" för att kunna reklamera bygget ?

Vem påstår detta ? Byggarna ?

Har ni betalat ?

Ring en konsumentvägledare istället är mitt tips.
Felen du beskriver är väl så uppenbara att det inte ska behövas besiktning ?

Utloggad stollan

SV: Oberoende besiktningsmän?
« Svar #6 skrivet: november 03, 2006, 21:53:59:59 »
Gustavsson:
Det är uppe i rätten eftersom de inte åtgärdar det. Det kan vara bra att ha ett protokoll ifrån en besiktningsman som påvisar problemen.


Utloggad wirrepinne

SV: Oberoende besiktningsmän?
« Svar #7 skrivet: november 03, 2006, 22:32:40:40 »
Hej Stollan får man fråga vilken poolfirma du har anlitat?.
Ps.Tänkt så man inte anlitar samma som du för man går ju
byggar tankar.

Mvh.Wirrepinne

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Oberoende besiktningsmän?
« Svar #8 skrivet: november 04, 2006, 07:17:22:22 »
Jag ser helst inte att namnet på poolfirman nämns i forumet, om du vill låta "wirrpinne" få veta namnet, skicka honom/henne ett privat meddelande.

För att förklara min tanke med att inte tillåta att namnet nämns i liknande sammanhang så kan jag säga så här:
Det beror på att det skulle kunna vara ett/flera påhittate fel och en påhittad "rättssak" allt för att smutskasta ett visst företag.
Jag TROR inte att så är fallet, men jag vill inte att det skall kunna finnas ens en misstanke om att så är fallet.
Då jag inte startat detta forum för att smutskasta enskilda företag eller leverantörer får de som vill göra det försöka hitta ett annat forum där de kan stilla sitt "hämdbegär".

Stollan har gjort precis som jag vill i denna tråd, hon nämner sina problem och vill ha tips om hur hon skall göra för att komma vidare vilket är nog för att hon skall få den hjälp hon behöver.  O0

Ett tips om hur du stollan skulle kunna komma vidare är att ta dina klagomål till allmänna reklamationsnämnden för en objektiv bedömning. (Om de åtar sig pooler)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad spagubben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Jobbar med spabad och pooler.
    • Visa profil
SV: Oberoende besiktningsmän?
« Svar #9 skrivet: november 06, 2006, 09:49:00:00 »
Du kan kolla upp om Handelskammaren har någon oberoende besiktningsman för pooler, de har besiktningsmän för många olika saker.
Jobbar själv med oberoende besiktningar, men tyvärr med helt andra saker. Lycka till!

Hälsningar 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag