VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Filterpump storlek, Salt, Bottensug  (läst 7084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Macahan

Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« skrivet: april 26, 2013, 16:42:28:28 »
Hej,
Kan en filterpump bli för stor ?
Jag är på gång att beställa en rund Intex 549 x 132 från Tyskland nu i dagarna.
Till den skall jag koppla en värmepump, Brilix XHP 100 (som jag redan skaffat)
http://www.rubinpool.se/poolvarmepump-brilix-xhp-100-p-291-c-168.aspx
Denna kräver ett flöde på 6000 lit/tim vilket är precis på gränsen av vad den medföljande filterpumpen är på, så därför beställde jag en större pump som är på 10200 lit/tim.
Jag har läst mig till på detta forum att man bör cirkulera vattnet i poolen 4 gånger under ett dygn och att det är bra om detta kan göras på 12 timmar (av ekonomiska skäl), under dagtid.
Poolen jag är på väg att köpa har en volym på 26000 liter, som skall cirkuleras 4 ggr = 104000 liter / 12 timmar skulle innebära att man behöver en på ca 8500 lit/tim (tänker jag rätt ?).

Gör det något att man då har en pump på 10200 (400W) ?
Är det en för- eller nackdel med lite större pump ?

Jag passar även på att nämna att jag planerar skaffa en saltgenerator. Det verkar bli enklare med en sådan (?)
Ni får gärna kommentera det också.   
 
Plus att jag planerar att köpa en bottensug, S4
http://www.trademax.se/pool-spa/tillbehor-pool-spa/vagg-och-bottensug-s4-p19698
Någon som har erfarenhet av den ?
 

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« Svar #1 skrivet: april 26, 2013, 17:13:59:59 »
Det som kan uppkomma som problem i ditt fall är väl om filtertanken klarar trycket.
Kolla vad (om) det är specat.
Har varit med om att kunders filtertankar har spruckit pga för stark pump. Dock är det en raritet.

Utloggad Macahan

SV: Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« Svar #2 skrivet: april 26, 2013, 20:02:25:25 »
Hej,
Det kanske jag borde ha skrivit.
Pump och filter är anpassade till varandra.

Utloggad Erica

SV: Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« Svar #3 skrivet: april 26, 2013, 21:48:47:47 »
Nej för stor pump gör ingen skada mer än att den drar lite mer el. Vi har fått det så, eftersom vi först tänkt bygga en betydligt större utomhuspool med djupdel och dimensionerade pump och filter efter detta, men sedan i sista minuten ångrade oss och byggde en inomhuspool och då fick vi minska en del på måtten och ta bort djupdelen för att få ett realistiskt projekt. Vi har alltså en pump på 1.1 kW när hälften borde ha räckt till. Visst, det drar lite mer ström men energin kommer ju poolen tillgodo som värme, i övrigt har det aldrig gett några problem. Möjligen skulle väl ljudnivån blivit något lägre med en mindre pump men det skulle nog inte bli någon större skillnad.
« Senast ändrad: april 27, 2013, 01:54:13:13 av Erica »

Utloggad Macahan

SV: Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« Svar #4 skrivet: april 27, 2013, 10:55:30:30 »
Okay, tack. Det låter bra.
En annan sak jag tänkte på.
När man nu har en större pump än nödvändigt, är det så att man kan läta den gå kortare tid då (tex 8 timmar istf 12)
eller bör den gå minst 12 tim/dygn ?

Utloggad Erica

SV: Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« Svar #5 skrivet: april 27, 2013, 12:45:06:06 »
Så länge som du klarar flitreringskravet som brukar anges som att hela poolvolymen skall omsättas 2-4 gånger per dygn (beror bl.a. på hur mycket det badas, hur mycket smuts som kommer i vattnet o.s.v.) så är det ju inget hinder. Men om du kör med en timer så dela då gärna upp körtiden i ett par-tre pass så vattnet inte står ocirkulerat för länge, speciellt inte när det badas.

Utloggad Macahan

SV: Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« Svar #6 skrivet: april 27, 2013, 13:02:12:12 »
Fint. Tack för tips  O0

Någon som har några kommentarer kring bottensugen (eller saltgeneratorn) ?

Utloggad Steffe

SV: Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« Svar #7 skrivet: april 27, 2013, 13:05:30:30 »
Nej för stor pump gör ingen skada mer än att den drar lite mer el.

Fel. För stor pump kan ge för hög hastighet genom filtret vilket minskar kontakttid samt skapar kanalbildning i filterbädden. För hög hastighet leder till icke väl fungerande filtrering.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« Svar #8 skrivet: april 27, 2013, 13:18:48:48 »
Men inte om pump och filter är anpassade för varann väl? Eller tolkar jag dig fel?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Filterpump storlek, Salt, Bottensug
« Svar #9 skrivet: april 27, 2013, 13:38:16:16 »
Men inte om pump och filter är anpassade för varann väl? Eller tolkar jag dig fel?

Är pump och filter anpassat efter varandra är det inga problem. Man dimensionerar filter efter belastning och dimensionerar därefter pump.

En annan aspekt av just cirkulationen är ju att man vill ha en viss hastighet genom bassängen också för att undvika sedimentation. Därför har man t ex på offentliga anläggningar någon som heter snabbcirkulation (om det krävs). Dvs. du har ett filtrerat flöde och så har du ett flöde som inte går via filtrationsanläggningen utan är endast till så att man inte får för låg hastighet genom bassängen. Lite överkurs för en privatpool.

Edit: Såg nu att jag hade läst filterpump och tolkat det endast som cirkulationspumpen, såg nu att TS syftade på att filterpump var både filter och pump vilket gör mitt inlägg totalt meningslöst. :)
« Senast ändrad: april 27, 2013, 13:42:53:53 av Steffe »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan