CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny filtersand  (läst 2791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pennan

Ny filtersand
« skrivet: april 24, 2011, 23:27:23:23 »
Hej!

Har fått tips om ett nytt filtermedia kallat "Glass beads". Dyrare än vanlig filtersand men tydligen mycket bättre. Någon som hört talas om detta eller vet var man kan köpa det?

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Poolgiganten

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny filtersand
« Svar #1 skrivet: april 25, 2011, 14:32:13:13 »
Jag har precis gått över till glas istället för sand nu när jag installerat ett nytt sandfilter, och köpte det genom poolstore.

Då vi inte har haft poolen igång så länge har jag inte så mycket erfarenhet av det ännu, men det jag sett än så länge verkar väldigt lovande. Vid backspolning verkar allt smuts släppa snabbare och lättare, för vattnet är väldigt smutsigt i början och klarnar sedan relativt snabbt. Mitt förra filter med sand så var backspolningsvattnet "halvsmutsigt" ett ganska bra tag innan det blev rent.

Men som jag förstått det är väl stora fördelen levslängden på glaset då det inte beckar ihop sig på samma sätt som sand kan göra.

Utloggad pennan

SV: Ny filtersand
« Svar #2 skrivet: april 25, 2011, 21:45:24:24 »
Hej!

Tack för ditt svar. Ska höra med dem. Hör gärna av dig med mer info om du upptäcker fler fördelar/nackdelar

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Macahan

SV: Ny filtersand
« Svar #3 skrivet: april 24, 2013, 16:47:40:40 »
Hej,
Jag försöker sparka liv i denna tråd.
Jag fick nyligen syn på denna variant med glas istället för sand.
Skulle gärna vilja höra om fler erfarenheter av detta ???

Utloggad pennan

SV: Ny filtersand
« Svar #4 skrivet: april 25, 2013, 07:39:39:39 »
Hej!

Bytte till glas förra våren och tyckte nog att det filtrerade lite bättre. Fångade lättare upp de minsta partiklarna. När det gäller livslängd får man väl vänta några år innan man kan avgöra.  :)
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag