CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stora problem med vattnet  (läst 10847 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joksi

Stora problem med vattnet
« skrivet: augusti 29, 2021, 17:14:49:49 »
Hej,

Behöv hjälp!

Har I princip större delen av sommaren haft återkommande problem med nån brun/gul/grön beläggning på botten och sidorna. Jag borstar bort allt varje gång så det blandas i vattnet, har cjocklorerat både en gång och två gånger, dagemefter verkar det vara borta (inte lagt sig på botten igen iaf...), men så unom10 dagar max börjar det dyka upp igen.
Det är nitors chocklor jag använder.
Jag har även provat med "klar pool" samt nåt algmedel, som ska kunna behandla en helt grön pool, men tyckte inte det hjälpte...
Effekten av detta blir att vi i princip badat hela sommaren i höga klorhalter, tex så chockkloterade jag senast för ca 10 dagar sedan. Idag är det fortfarande 10-15ppm i vattnet...! Hur är det ens möjligt? Poolen är bara täckt med en flytande termofolie, och de flesta soliga dagar försöker jag ta av den efter klorering. Gör varken till eller från...

Som ni ser, jag behöver råd. Varför blir jag inte av med beläggningen (alger?) och varför försvinner inte klornivån efter chockklorering på minst 2 v?

För övrigt så kör jag pump 24/7 (original patron, ha jag vet inte det bästa) och använder aquacheck stickor, som mäter ph, klor, alkalinitwr och cyanursyra. Alla värdena ser ok ut (förutom klotet som är mörklila), dvs det är inte för högt ph värde och cyanursyra för att antyda klor blockering. Jag har dessutom bytt ut stora delar av vattnet under sommarens gång...

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2021, 19:27:13:13 »
Fråga nr 1, kommer nog fler..... vad har du för filter, hur kör du filtrering ?

Klor tar inte bort alger, det döda alger . stor skillnad

OK nu såg jag PATRON,, där har du felet

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2021, 19:43:30:30 »
Tack!

Så du påstår att med ett patronfilter då kan man inte hålla en mindre pool algfri...? Låter märkligt.
För övrigt, döda alger ska väl inte återuppstå?

Fråga två, varför sjunker inte min klorhalt? Och hur kan alger bildas igen med hög klorhalt?

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2021, 20:38:38:38 »
Inget filter håller poolen algfri.. det gör kloret som dödar gröna alger. Har det gått så långt att man har gröna alger vill jag påstå att det är oerhört svårt att filtrera bort allt som kloret dödat. Dvs alla växtdelar finns kvar i poolen. Kanske man även behöver flocka o det går ite alls med patronfiltet.... min orubbliga åsikt är att det första man ersätter i ett budget poolpaket är att ersätta kaffefiltret med ett sandfilter... patron funkar väl hyfsat mot löv o annat ... men att filtrera efter dödat alger är dömt att misslyckad..  även med sandfilter kräver det lite jobb med täta backspolningar. Ska du göra samma med patron får du köpa upp butikens patronlager o byta extremt ofta

Brun.gult tror jag inte betyder nya levande alger. Det är döda partiklar som du virvlar upp ... sen tar det ett tag innan det fäller ut o lägger sig på botten.. det är då man tillsätter flockmedel. Då går de snabbt o man kan suga upp på botten... men flock går inte med patronfilter
« Senast ändrad: augusti 29, 2021, 20:43:17:17 av nyburjare »

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2021, 21:03:38:38 »
Många som skriver om att patronfilter är sämre än sandfilter, jag tror dock att patronfilter oftast klarar att hålla vattnet rent men med lite mer jobb.
Jag bytte dock från patron till sand i min pool, främst för att få bättre flöde och för att det är lättare att underhålla.

Låter som att du har alger. Blir väggarna hala? Växer överallt?

Nästan alla algproblem skall gå att bli av med mha chockklorering, om man gör det tillräckligt noggrannt:
- Hög klornivå, anpassad efter cya-nivån
- Bibehåll den höga klornivån ett par dagar, låt den inte sjunka
- Konstant filtrering och borsta flera gånger

Jag hade dock återkommande algproblem som jag inte lyckades få bukt med trots många chockkloreringar, hade problem under flera säsonger. Började sedan med multiklorpuckar med kopparbaserat algmedel i, och då blev det bättre. Men jag hade helst undvikit det, känns som att måla poolen med förbjuden båtbottenfärg  :-\. Chockklorering är  bättre. Det vanligaste algmedlet (baserat på kvartära ammoniumföreningar) hjälpte dock inte alls för mig.

Du mäter med teststickor mot färgskala? Jag har aldrig kunnat mäta med stickor, får mkt varierande resultat. Kunde se ATT det fanns klor men inte hur mycket, speciellt inte över 5ppm. pH, alk, cya gick inte alls,
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2021, 21:10:05:05 »
Vi skrev samtidigt Nyburjare  :)
Håller i princip med dig, sandfilter är bättre, men jag har lyckats bra med patron också, inga problem att bli av med järnutfällningar t.ex som ju blir som damm, men många patronspolningar blir det  ;)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2021, 22:46:48:48 »
Hej,

Klor är mycket bättre än klar pool och algmedel som desinfektionsmedel.

Måste man tillsätta dessa fungerar inte ditt klor som desinfektionsmedel.

Parametrar du måste mäta är;
Fritt klor
Totalklor
CYA

Fritt klor (FC)= totalklor – bundet klor.

Bundet klor är mycket sämre som desinfektion än fritt klor.

Vidare påverkar din CYA hur mycket som är verkligt fritt klor.

När kloret sitter på CYA och är tillgängligt klor är det inget desinfektionsmedel.

Din mätning av klor visar det som är fritt klor och det klor som sitter på CYA. Vidare om du tar för lång tid på dig kan den även tolka bundet klor som fritt klor.

Sen kommer den svåra tolkningen då du har 10-15ppm klor efter 10 dagar. Vidare beläggningar.

Klor sitter hårdare som bundet klor än på CYA. Inget av dessa är bra som desinfektion.

Helt ärligt tror jag du har hög halt av CYA och bundet klor.

Som exempel mätte jag hos en bekant

160ppm CYA och 6 ppm bundet klor.

Mitt råd var då att byta vatten.

För att få bort detta bundna klor krävs 60ppm fritt
klor(200g/10000l=14ppm). Vidare 12 ppm med hänsyn av CYA.

Vilket betyder runt 1kg/10000liter.

Sen står man där med en mätbar hög klorhalt en längre tid enligt DPD som mäter fritt klor.

Så någon eller alla gör det man inte ska göra i en pool.
Detta ställer till det mycket angående desinfektion och mätning av klor.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2021, 09:24:18:18 »
Hej alla,

Jag brukar dammsuga poolen, dock ej flocka.
Jag sköljer filtret minst en gång per dygn, spec efter chockklorering, och byter de efter att försökt bli av ned alger. Jag tycker inte det är märkbart halt i poolen...
Jag tillsatte de andra medlen bara som test efter att ha gjort tre chockklorering ar (både enkel och dubbeldos) först under sommaren, för att få tillbaks beläggningar efter ca 1-2v. Dvs inte samtidigt...

Vad gäller vattenparametrarna, somsagt jag tror inte jag kan ha klor blockering. Dels för att jag bytt ut mer än hälften av vattnet en gång under sommaren, dels för att jag även testat vattnet i poolaffär i våras. Alla värden var bra. Tror inte jag ksn ha lyckats förstöra vattnet sedan dess.

Stickorna är köpa i pool affären, efter att ha sett att de stämmer ed deras mätinstrument. Haft sämre stickor innan, men aquacheck verkar bra (och dyra).

Jag förstår fortfarande inte varför jag får skyhöga klorhalten även efter 10 dagar. Drygar jag ut pool vattnet ned två tre delar kranvatten så visar stickan till slut svagt svagt lila.

« Senast ändrad: augusti 30, 2021, 09:33:57:57 av Joksi »

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2021, 09:45:13:13 »
Låter som något är lurt här, allt verkar konstigt ...

Vad har du för pool ? vllket filter/pump , hur mkt vatten filtrera filtret i timmen )

Hur mkt chockklor tillsatte du

Har du inte tätt överdrag utan bara flytande kommer ju ganska mkt smut och partiklar från ovan, det är inte dessa som lägger sig på botten ?, skulle du ha alger dvs att kloret inte dödar detta då skulle du absolut känna att botten eller sidorna är hal.

Du tillsätter inte mer klor än chock ?

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2021, 12:44:41:41 »
Det är en ovanmarks typ intex, med original pump. Tror det är ca 2000 l/h. Den är iaf igång alltid.
10 000 l vatten i den.

Jag chockkloterar med 150gr, enligt instruktioner. Har även provat med dubbla dosen.
Jo jag använder såna flytande puckar, när chockkloreringen väl gå ner efter typ 3 v!

Har bifogat en bild, syns tyvärr inte då bra. Men väntat jag några dagar till så lär det finnaspåfler och större ytor... När man borstar bort det så blir det som ett damm som sprider sig
Det är egentligen mer gulbrunt än grönt...
« Senast ändrad: augusti 30, 2021, 12:52:55:55 av Joksi »

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2021, 14:08:24:24 »
Klor kan finnas kvar länge om det inte finns föroreningar så där har du nog ett svar, andra svaret är att stoftet är inte alger utan stoft o döda partiklar

När det ligger på botten går det inte in i filtret , försök låta det stå så det lägger sig dammsug sedan upp utan att virvla upp det igen

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #11 skrivet: augusti 31, 2021, 19:34:05:05 »
Ok!
Jag har gett din teori ett försök nu, har precis gått över hela poolen samt väggarna och letat upp samt försökt dammsuga upp beläggningen (istället för att borsta runt det och chockkloterar igen) . Jag tror det gick bra, men vi får se...


Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #12 skrivet: september 02, 2021, 07:40:23:23 »
Bilden och din beskrivning liknar i mycket de problem jag hade med alger som växte även i hög klorhalt. Det växte i små områden i början, så småningom som en tunn beläggning över större delen av botten och delvis på väggar. Kunde se tydligt på nära håll hur det växte på delar som stack ut i poolen, t.ex. min överhängsskimmer, slang till den, små trådar från linerskarvar i hörnen. När jag borstade blev det som ett brunt moln av allt, mkt lätt att borsta bort.
Dock var poolen märkbart halare där det växte.

Bara ett par frågor till om din klorering för säkerhets skull, kanske överskattar du hur hög klorhalt du har:
Effekten av detta blir att vi i princip badat hela sommaren i höga klorhalter, tex så chockkloterade jag senast för ca 10 dagar sedan. Idag är det fortfarande 10-15ppm i vattnet...! Hur är det ens möjligt?
Borde inte vara möjligt om du inte missbedömer mätningen. 10-15ppm är vad man brukar tillsätta vid en rejäl chockklorering, att det inte skulle ha sjunkit till iaf under 5 efter 10 dagar tycker jag låter mkt konstigt.


Stickorna är köpa i pool affären, efter att ha sett att de stämmer ed deras mätinstrument. Haft sämre stickor innan, men aquacheck verkar bra (och dyra).

Jag förstår fortfarande inte varför jag får skyhöga klorhalten även efter 10 dagar. Drygar jag ut pool vattnet ned två tre delar kranvatten så visar stickan till slut svagt svagt lila.
De teststickor jag använt vill jag minnas visar riktigt mörkt lila vid typ 5ppm och svagt lila vid kanske 0,1-0,5ppm. (om jag minns rätt, det är länge sedan nu). Utspätt med 2 delar vatten skulle det ge x3: 0,3-1,5ppm klor, vilket är väldigt låg klorhalt i mina ögon om man har en del cya i vattnet.

Hoppas det är till någon hjälp och att du får ordning på ditt vatten.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #13 skrivet: september 02, 2021, 08:26:08:08 »
Hej!

Som du beskriver det så låter det precis som för mig. När jag borstar runt det i samband ned chockkloreringen, så verkar det försvinna upp till en vecka senare, då vill det kugga tunna hinnor på botten igen. I början borstajag vara bort den utan att chockkloreea, och då var det påbotten igen inom en två dygn. Så jag tolkar detta på något sätt somatt chockkloret för något, men inte tillräckligt...?

Jag tog en till bättre bild på beläggningen, där det syns bättre, somsagt jag gick igenompoolen så noga jag kunnat och dammsugit bort det men missade att de fanns inne i skimmer...

Har även bifogat bild på stickprov tagit ni precis, Kanske 14 dagar efter chockkloreringen. Ny tolkar iaf jag färgen somatt ev ligga under 10 ppm, men resten av tiden har den legat på10ppm+ (dvs mörkt lila).
Oavsett vad, folk säger ju att de chockkloterar på kvällen och dagen efter är det normal nivå igen. Huru helskotta går ibte min nivå ner till normal ens efter två veckor!??
Den är ju ännu inte på normal nivå, om den lugger över 3 ppm. Kanske om1 vtill utan puckar så kommer stickan visa svagt lila, dvs 0,5-1ppm...🙄

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #14 skrivet: september 02, 2021, 08:27:57:57 »
Ah, glömde bilderna...
Bortse från de andra värdena, jag upplever att de är lite missvisande så länge det är högre halt klornivå I vattnet. När klornivå går ner visar de bättre, men jag ligger generellt lite mindre i ph värde men det ska ju bara göra klorets verkningsgrad ännu bättre...

Hur löste du ditt problem då?

« Senast ändrad: september 02, 2021, 08:31:30:30 av Joksi »

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #15 skrivet: september 02, 2021, 18:14:38:38 »
Det ser ju onekligen ut som att du har en del fritt klor i poolen, om det sen är typ 2, 5 eller 8 ppm tycker jag är svårt att bedöma från stickor. Området runt 1 ppm är lite lättare där det sker stor ändring av färgen. Men har du använt och vant dig vid dessa stickor så kan du kanske bedöma bättre.
Jag förstår inte heller varför din klornivå håller sig så länge. <dontkn>
Om du har mycket hög halt bundet klor kan det möjligen påverka stickan så den mörknar över tid, men jag är inte säker på om den effekten ens finns för stickor och det känns som du hade märkt det i så fall.
Kloret förbrukas ju främst av smuts (alger, badande etc) och solljus, samt går fortare i varmt vatten. Så en kall pool som är helt ren, täckt och ingen badar i skulle kunna hålla klorhalten länge. Just den kombon har jag dock ingen erfarenhet av  :)

Jag använde till slut multiklorpuckar med kopparbaserat algmedel, skrev lite om det tidigare i tråden. Funkade för mig, men jag skulle ändå inte rekommendera det.
Jag hade ett par långa trådar om det på troublefreepool för typ 10 år sedan, tror jag skrivet om det här också.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #16 skrivet: september 02, 2021, 21:27:26:26 »
Hej,

Tror du har högre CYA än vad dina stickor visar.

Vidare är fritt klor-mätningar känsliga för högre klorhalt. De kommer att visa lägre värde.

Stickor verkar visa för låga värden på allt?

Sen minskar inte din uppmätta klorhalt så mycket på 10 dagar. Vilket betyder grattis. Du har fått bort det levande som bakterier och alger. Orsak till grumlighet.

Detta har att göra med att din chock först sätter sig på CYA innan det jobbar som fritt klor och bildar bundet klor eller desinficerar vattnet.

Har ditt klor oavsett om det sitter på cya eller är fritt klor och inte minskar är vattnet rent.

Gissar som jag sa att du troligen har högre halt av CYA än du tror? När din uppmätta klorhalt sjunker kommer grumligheten/alger och bakterier?

Högre halt av CYA kräver högre halt av uppmätt klor än vad som rekommenderas.

Här frångår man alla riktlinjer och normer (tex 7,5-%metoden).

Klor som sitter på CYA är inget desinfektionsmedel. Tyvärr visar mätmetoden för fritt/total-klor allt klor i ett vatten.

Lätt att luras att man har mycket fritt klor fast man inte har det.

Förhållandet mellan CYA och uppmätt FC med DPD är avgörande om man har desinfektion.

Finns inget som kallas för klorlås och 100ppm CYA.

Kör man multipuckar innehåller de koppar och borsyra. Ibland så är de räddningen då kloret inte fungerar. Frågan är om man vill ha dessa hjälpkemikalier?

Roger

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #17 skrivet: september 02, 2021, 23:49:00:00 »
Mysterier och frustrationen fortsätter!

Jag tror det är på g med mer beläggningar, trots hög klorhalt.
Ja stickorna visar lite lågt när det är hög klorhalt, när klorhalten går ner så ökar de andra färgerna. Vattnet har testats två ggr i pool butik med digital mätare för 2 mån sen, hade bra alkalinitet och cya men lite lågt ph. Inga problem.

Efter det har jag också  bytt ut totalt ca halva vattnet, genom avdunstning och dammsugning, och nytt kranvatten innehåller ju inte cya!

Ang långsam minskning av klor, det kanske är så, senaste 10 dagarna har vi badat 1 gång och resten av tiden har termofilt en legat på. Temp i vatten mellan 19-20 och 22-23.

Jag har chockkloterar 3 - 4ggr sedan juni, varje gång har det kommit tillbaka beläggningar. Till slut provade jag algmedel istället, men det gjorde heller ingen märkbar skillnad... Börjar tappa motivationen snart!
« Senast ändrad: september 02, 2021, 23:53:58:58 av Joksi »

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #18 skrivet: september 03, 2021, 08:38:45:45 »
Jag läste att du har 2000 l? Varför inte bara tömma o glömma . Fyll på nytt vatten till våren när ni ska bada.
2000 l år ingeting. Det är ju som en uppblåsbar plaskdamm... i min kommun kostar det mig ca 18 kr.
Har själv haft småpooler typ intex. Minns att jag byta vatten ofta

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #19 skrivet: september 03, 2021, 12:04:13:13 »
Nja, det är 10k l (och vi badar fortf) :)
Jag kan absolut tömma och fylla på nästa gång, 150kr som vattnet kostar är inte problemet. Men då finns ju risk att det stannar kvar ändå, det är ju små små partiklar förstår jag. Man måste ju kunna döda allt det som växer liksom... 🙄

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #20 skrivet: september 03, 2021, 12:41:04:04 »
Jag tycker så här ! detta problem har blivit enormt stort och utvecklat sig till rena kemilektionen som om det rörde sig om ett fenomen som ingen kan förklara, typ trolldom som drabbar just denna intex pool .

Så är det naturligtvis inte, jag tycker det överdrivs om olika lösningar inte minst spekulationer om vad felet kan vara .

Jag har haft Pool i snart 35 år, under denna tid även 5 st  Intex pooler i varierande storlekar, jag har haft säkert 10 bekanta och 5 grannar med Intex där jag som "expert" fått ge tips om skötsel.

Alla har följt dessa råd INGEN har haft minsta vatten problem .

1. Ersätt patronfiltret med ett sandfilter , ett budget filter typ det här utklassas patronfiltret med hästlängder

https://www.byggmax.se/sandfilter-pool-swimfun-p67100006?gclid=CjwKCAjwj8eJBhA5EiwAg3z0m67Ux_EnNSnlDVAMJyqhBIMiqy6rEda4xArvCGJMNz-LH4ZvU6J-NBoCR-kQAvD_BwE#913=16387

2, Ha ett tät överdrag på när ni inte badad, det är så enkelt att dra på en rund pool , vill man ha bubbelplast , ha detta när solen skiner , på kvällen / natten överdrag .

3, Dammsug poolen ofta eller så fort man ser att det inte är rent på botten , dammsuger man till ett patronfilter ? går tillbaka till nr 1!

4. Tillsätt normal klorhalt, se till att alla tid hålla lagom nivå, chocka endast om det behövs , tex en olycka att ett barn bajsat i poolen , alger blir det inte om man håller klorhalt.

Har du inte grönt vatten eller gröna partiklar då har du inte heller levande alger

Skulle man trots sandfilter uppleva att vattnet inte gnistrar eller att det fortfarande finns små partiklar.... flockmedel ! gör underverk !

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #21 skrivet: september 04, 2021, 08:18:59:59 »
Jag tycker så här ! detta problem har blivit enormt stort och utvecklat sig till rena kemilektionen som om det rörde sig om ett fenomen som ingen kan förklara, typ trolldom som drabbar just denna intex pool .

Så är det naturligtvis inte, jag tycker det överdrivs om olika lösningar inte minst spekulationer om vad felet kan vara .

Jag har haft Pool i snart 35 år, under denna tid även 5 st  Intex pooler i varierande storlekar, jag har haft säkert 10 bekanta och 5 grannar med Intex där jag som "expert" fått ge tips om skötsel.

Alla har följt dessa råd INGEN har haft minsta vatten problem .

1. Ersätt patronfiltret med ett sandfilter , ett budget filter typ det här utklassas patronfiltret med hästlängder

https://www.byggmax.se/sandfilter-pool-swimfun-p67100006?gclid=CjwKCAjwj8eJBhA5EiwAg3z0m67Ux_EnNSnlDVAMJyqhBIMiqy6rEda4xArvCGJMNz-LH4ZvU6J-NBoCR-kQAvD_BwE#913=16387

2, Ha ett tät överdrag på när ni inte badad, det är så enkelt att dra på en rund pool , vill man ha bubbelplast , ha detta när solen skiner , på kvällen / natten överdrag .

3, Dammsug poolen ofta eller så fort man ser att det inte är rent på botten , dammsuger man till ett patronfilter ? går tillbaka till nr 1!

4. Tillsätt normal klorhalt, se till att alla tid hålla lagom nivå, chocka endast om det behövs , tex en olycka att ett barn bajsat i poolen , alger blir det inte om man håller klorhalt.

Har du inte grönt vatten eller gröna partiklar då har du inte heller levande alger

Skulle man trots sandfilter uppleva att vattnet inte gnistrar eller att det fortfarande finns små partiklar.... flockmedel ! gör underverk !

Ja alltså jag uppskattar såklart din info och din beslutsamhet, men jag tror ändå att det inte är stoft osv utan någon form av pågående algblomning som klotet inte lyckas med av någon anledning (och ej heller algmedel...).
Jag tror det därför att jag nu också upptäckt att om man viker upp flärpen av linern längst ner i kanten runtom :där sömmen går, där under ligger det gömt sånt brungult klet... 🙄

Observera jag har alltid skött klornivå, så det är inte orsaken. Om det bara vore så enkelt...
Och jag dammsugar självklar saker ur ur poolen, ej genom patronfilter på nåt sätt.

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #22 skrivet: september 04, 2021, 08:22:56:56 »
Närbild på sörja/beläggning

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #23 skrivet: september 04, 2021, 08:44:59:59 »
Joksi, som Roger säger så skulle det kunna vara lite högre cya nivå än du tror vilket kan göra att alger börjar växa när klorhalten droppar till annars normala nivåer. Du skrev inte hur mycket cya det är uppmätt?
En liten not:
Efter det har jag också  bytt ut totalt ca halva vattnet, genom avdunstning och dammsugning, och nytt kranvatten innehåller ju inte cya!
Avdunstning + påfyllning sänker inte cya, men dammsugning / backspolning gör det som du skriver.

Om du ständigt håller en tillräckligt hög klornivå så har du kanske någon sorts klorresistent alg ändå.
Läste mina gamla trådar, liknar i mycket det du beskriver. Varning för långa trådar...
https://www.troublefreepool.com/threads/have-i-got-green-algae.36241/
https://www.troublefreepool.com/threads/second-season-with-algea-help.50227/page-2

(Ser förresten nu att jag hade också hög klorhalt även 1 vecka efter chock precis som du beskriver, minnet är inte det bästa alltid  :) )


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #24 skrivet: september 04, 2021, 14:15:39:39 »
Grönt under flärpen , det känner jag igen och har upplevt själv på pooler som har detta utseende att det blir ett veck i liner som sticker ut , trots klor i vattnet .

Jag blev av med det genom att klippa av liner , började med att vara noga med att dammsuga o röra upp vattnet , funka det med.

Troligen kommer inte tillräckligt med klorhalt in i detta stillastående vatten

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #25 skrivet: september 05, 2021, 10:46:34:34 »
Stickorna antyder enligt mig cya mellan 30 och 50, dvs ideal. Ph mellan 6,8 o h 7 (aningen för lågt, men inget problem).
Dessa värden/färger har jag haft hela sommaren, de är också "kontrollmätta" mot ett glas vatten ftpn kranen, samt med ett medtaget vattenprover ftpn poolen med digital mätare i poolbutik som sagt.
Och varje gång jag dammsuger försvinner ca 2000l vatten, efter tre dammsugning och lite regnande mm uppskattar jag att minst poolens 5000 av 10000 l vatten måste bytts ut under denna sommaren.
Så sammantaget bör och ska det inte finnas någon som helst risk för hög cya och sk klorblockering...
Dessutom, det är bara puckarna som innehåller cya, och eftersom jag använt väldigt lite puckar sen juli pga chockklorering som behåller högt klorvärde så är det nästan omöjligt att jag ksn ha höga halter av cya I vattnet.

Alla siffror stämmer mer eller mindre, det var därför jag bytte biltemas mätstickor för 80 kr mot aquachecks för 200! För att biltema lurade mig rejält med ph vid uppstart i våras...

Jag hade inget grönt/brunt/gult alls i våras, det började i slutet av juni. Då inte som synliga beläggningar, utan ett svagt grönt skimmwr/ton i vattnet. Jag chockkloterade då första gången. Hela poolen blev inom 5 min totalt grönvit med noll sikt, efter ett par dagar var det gröna borta men poolen var fortfarande helt vit med noll sikt. Detta var så I 2 v, innan det klarnade upp (trots regelbunden sköljning av filter osv).
När det väl klarnade upp bar det kristallklart, så dom det ska vara, utan grönt skimmer. Men efter det, dvs halva juli och hela augusti, har det efter 10 dagar varje gång börjat bildas nya/samma beläggningar på botten och sidor (som alltså ej fanns innan), dessa beläggningar har jag provat att borsta upp (gulgrönt damm) och direkt chockkloterar (både enkel dos och dubbel dos nån gång), detta är gjort alltså 3-4 ggr sedan mitten av juli typ.
Den största skillnaden är att dessa gånger blir poolen bara lite grumlig första timmen efter chockkloreringen, sedan är vattnet helt klart igen! Men... Som sagt, beläggningar blir kvar/återkommer igen ibom10 dagar ca, o h klorhalt på stickorna visar mörklila hela denna tid...

Det är definitivt något udda här, frågan är bara vad.

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #26 skrivet: september 05, 2021, 11:48:13:13 »
Oj vad mkt info och vad allt blir "invecklat" :) man vill gärna tro att man är "udda" , men det är du inte , jag lovar att din intex pool inte är drabbad av woodo .

Jag har tyvärr inte mer att tillföra ämnet , jag är långt ifrån expert på vatten värden o kemi , har aldrig behövt !

Dammsuger du ut 2000 liter !? :'( iofs ganska bra att skicka ut skiten , men hade du haft ett sandfilter kör du runt vattnet o sen backspolar

Jag lämnar ämne med att upprepa "Köp ett nytt filter med sand"

« Senast ändrad: september 05, 2021, 12:03:17:17 av nyburjare »

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #27 skrivet: september 05, 2021, 16:04:57:57 »
Woodo eller ibte, men ingen av tipsen funkar! :)
Man måste inte ha sandfilter för en mindre pool, men det är lättare och underlättar ...

Här snackar vi om varför kemi medlen inte lyckas ta död på algerna, fiktreringen är det inget fel på. Har klart och fint vatten för övrigt

Idag är det fullt med beläggningar igen tyvärr , har inte badat sedan sist jag skrev att jag provade dammsuga ut det stoftet som du kallar det. Så du hade tyvärr fel, det är nog alger och ibte stoft. Det funkar inted att dammsuga ut alger, de måste dödas ju...

Någon annan som har ett konkret förslag på vad jag behöver göra eller vad som är fel?
Imorgon åker jag igen till poolbutiken för att mäta mina värden.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #28 skrivet: september 05, 2021, 22:32:52:52 »
Hej,

Kan berätta att jag skaffade en rund typ INTEX-pool tidigt innan jag skaffade markpool.

Först med patronfilter för att sedan byta till ett enkelt sandfilter. Vidare överdrag till poolen.

Det jag slås av idag är det gigantiska jobbet för att hålla den ren från partiklar. Vidare blev jag lika lurad som många andra med klor. Klor som klor? Alla är väl lika. Det slemmiga kom förr eller senare.

En rund ovanmarkspool är inte optimal för vattenrening och filtrering. En dum konstruktion. Partiklarna far omkring och hamnar aldrig i filtret. Det jag då inte visste var att vilket klor man använder är av betydelse för desinfektion.

Kan hålla med Nyburjare att sand/glas-filter är mycket bättre än filterpatron.

Poolkemi är inget hockus-pockus om råd och vägledning är rätt.

Du har definitivt en relativt hög CYA-halt. Vidare skriver du att klorhalten inte sjunker tillräckligt fort efter chock. Vilket bekräftar föregående mening.

Skulle önska att man tog bort dessa OK-markeringar för stickor. Värdena är inte alltid ok.

Du skrev om att borsta poolen vid chock. Gissar på att din uppmätta klorhalt sjönk fortare då?

Blir vattnet grönt pga. alger och använder klor har man problem med sin desinfektion…..

Kloret fungerar inte som desinfektion. Du skriver att du har lågt pH så det är inte anledningen. Det är för hög halt CYA i relation till uppmätt fritt klor.

Vidare skriver du 10-15 ppm uppmätt klor och ändå får du dina beläggningar?

Detta brukar jag kalla för misshandlat vatten. Man har inte skött sitt vatten i rätt tid.

Får man alger har man definitivt bakterier. Dessa har en förmåga att bilda en skyddande biofilm som kloret inte klarar av. Enda sättet att bli av med dessa är att ha hög klorhalt och borsta hela poolen för att förstöra biofilmen. Då funkar och förbrukas kloret fort.

Skrev tidigare om att du troligen har högre halt av CYA än du tror. Vidare bundet klor. Din bild på det gula tolkar jag som att du har kissande barn i poolen ibland. Bildar bundet klor som blir gult. Får det sitta där för länge är risken att detta etsas fast.

Om tips på forumet ska fungera är det bra om frågeställaren lyssnar och tar till sig. Vidare ger tillräckligt med information så att det går att ge svar eller tips. Tyvärr svarar jag och många fast det kanske är omöjligt att ge vägledning och tips. Informationen är så ofullständig den kan vara.

Din sista bild är inte bundet klor. Det är alger och/eller bakterier. Vilket betyder att ditt klor inte fungerar som desinfektion.

Två anledningar;
Hög halt CYA i relation till uppmätt fritt klor
Din cirkulation fördelar inte vattnet jämt i hela poolen.

Hoppas du har samma tur som jag hade när jag skaffade pool. Träffa en som hade över 30 års erfarenhet. Han behövde inte förstå som jag gör idag.

Imponerande kunskap hur man åtgärdar problemen.

Det finns många dignitärer på detta forum som aldrig kommer uppleva ditt problem. Anledningen är deras erfarenhet och kunskap.

Berätta gärna för oss/mig efter ditt besök vid poolbutiken om analysen.

Mycket gärna ett kort på instrumentet de använder för analysen.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #29 skrivet: september 05, 2021, 23:10:51:51 »
Hej Roger,

Som sagt tidigare, riktat till alla, tackar vänligast för er försök till hjälp men ni misslyckas hottils. Känns nest som SPEKULATIONER. tyvärr..
Vad gäller min information, jag har försökt ge då mycket som möjligt detaljerad information, du säger att det inte räcker och nybörjare säger att jag ger för mycket information och gör det invecklat! Nu får ni bestämma er :)
För övrigt har jag svårt för attityden och dina gliringar, de är inte uppskattat!

Ja jag kommer återkomma med uppdaterade proffsmätningar imorgon, så får vi se om det är hög cya eller inte.
Och nej, ingen har någonsin kissat i denna pool! :) denna sörja är nästan garanterat ALGER. Punkt.

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #30 skrivet: september 05, 2021, 23:24:32:32 »
Hej Roger,

Som sagt tidigare, riktat till alla, tackar vänligast för er försök till hjälp men ni misslyckas hottils. Känns nest som SPEKULATIONER. tyvärr..
Vad gäller min information, jag har försökt ge då mycket som möjligt detaljerad information, du säger att det inte räcker och nybörjare säger att jag ger för mycket information och gör det invecklat! Nu får ni bestämma er :)
För övrigt har jag svårt för attityden och dina gliringar, de är inte uppskattat!

Ja jag kommer återkomma med uppdaterade proffsmätningar imorgon, så får vi se om det är hög cya eller inte.
Och nej, ingen har någonsin kissat i denna pool! :) denna sörja är nästan garanterat ALGER. Punkt.
Fy för den lede  >:( var är detta för j...a inlägg hur kan du efter alla våra svar o försök till hjälp med råd bara skriva detta !!?? 
Jag hoppas detta var spiken i kistan för denna tråd och att ingen annan på forumet bemödar sig med ett enda inlägg/råd mera i denna tråd. låt den få vad den förtjänar efter detta sista svar från trådskaparen = dö ut och hamna långt ner på listan .

JO man vet ju att någon kissar i poolen, för det brukar ju alltid badaren tala om, om så är fallet  >rulla<
« Senast ändrad: september 05, 2021, 23:29:02:02 av nyburjare »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #31 skrivet: september 05, 2021, 23:40:41:41 »
Hej Roger,

Som sagt tidigare, riktat till alla, tackar vänligast för er försök till hjälp men ni misslyckas hottils. Känns nest som SPEKULATIONER. tyvärr..
Vad gäller min information, jag har försökt ge då mycket som möjligt detaljerad information, du säger att det inte räcker och nybörjare säger att jag ger för mycket information och gör det invecklat! Nu får ni bestämma er :)
För övrigt har jag svårt för attityden och dina gliringar, de är inte uppskattat!

Ja jag kommer återkomma med uppdaterade proffsmätningar imorgon, så får vi se om det är hög cya eller inte.
Och nej, ingen har någonsin kissat i denna pool! :) denna sörja är nästan garanterat ALGER. Punkt.
Hej,

Återkom med proffsmätningarna.

Gör som nyburgare. Sista kommentaren.

Svarar inte mer på denna tråd. Hoppas och tror att ingen vill vara elak?
Ingen hade kissat i min pool heller? Sen när barnen blev äldre kom erkännande. I offentliga bad gör 1 av 5 det. Då pratar vi vuxna.

Tror inte någon på forumet försökt nedvärdera någon eller något.
Du har tyvärr råkat på ett proffs i detta. När jag spekulerar skriver jag det.
I denna tråd har jag inte gissat eller spekulerat. Tycker tråden är tydlig om man kan kemi, mikrobiologi och desinfektion.

Kanske bör jag byta jobb?

Dessa tre områden är mitt jobb.Så välkommen till proffsen som ska mäta ditt vatten.
 
Mina barn kan ge samma resultat på mätvärden. De som gör mätningarna är inga proffs. Jag är det...



Så det är inga glirningar.
Tror du borde läst mer mellan raderna om orsak och verkan?
Ingen ville vara elak.

Du har inte alger. Du har bakterier.....

MVH
Roger




Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #32 skrivet: september 05, 2021, 23:50:09:09 »
Herregud...🙄

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #33 skrivet: september 05, 2021, 23:53:02:02 »
Amen...

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #34 skrivet: september 06, 2021, 00:02:31:31 »
Hej,

Varför vänder man sig till ett forum?

Borde inte leverantören gett tillräcklig information?

Tycker trådens skapare kanske borde vända sig till sin leverantör?

Börjar bli lite obehag med denna tråd och kanske påhopp?
Så jag blir 100% tyst i denna tråd nu.

Andra får gärna ge inlägg?

MVH
Roger



Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #35 skrivet: september 06, 2021, 13:32:42:42 »
Ni överreagerar. Med den här typen av inlägg som raljerar över en relativt ny medlem så kommer detta forum att dö. Var lite överseende och inte så högtravande när ni svarar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #36 skrivet: september 06, 2021, 16:01:15:15 »
Ni överreagerar. Med den här typen av inlägg som raljerar över en relativt ny medlem så kommer detta forum att dö. Var lite överseende och inte så högtravande när ni svarar.
Jag håller inte med, gå tillbaka o se i hela tråden , jag har kanske inte varit den mest kunniga men ändå försökt bidraga med mina kunskaper o erfarenheter .

Däremot har både Singingsailer och Roger har lagt ner mkt tid o energi till att förklara o dela med sig av sin stora kunskap , med stor tålamod till en trådskapare som enligt min åsikt inte haft för avsikt att ta till sig kunskapen eller informationen utan hela tiden kullkastat alla möjligheter till att gå vidare på ett seriöst sätt.

Nästan en känsla av att trådskaparen inte behövde hjälp utan visste allt från början , jag säger inte att det är så däremot har jag rätten till min känsla av detta .

Att då som hjälpsökande efter alla seriösa svar och inlägg kommentera att " vi har attityd och kommer med gliringar" är inget jag uppskattar oavsett hur mkt ny man är på forumet .

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #37 skrivet: september 06, 2021, 16:08:49:49 »
Men jag som varit här i 10 år tycker att du ibland svarar med en raljerande attityd. Inte illa ment, men jag vill att forumet ska leva och inte dö för att folk lämnar när det blir för många knäppar på näsan. Om någon skriver att de tycker att inläggen är typ raljerande är väl inte det bästa svaret att man tycker att tråden ska dö och ingen annan ska svara.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #38 skrivet: september 06, 2021, 17:06:59:59 »
Jag är på forumet som jag är i livet , säger vad jag tycker och hur jag tycker , en del "tycker om mig" en gör det inte , that,s life .


Jag ändrar mig inte ,däremot har forumet sin 100 % rätt att stänga av mig om så önskas.


Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #39 skrivet: september 06, 2021, 19:01:27:27 »
Hur man själv upplever ligger ändå i betraktarens ögon. Det betyder inte att alla andra ska anpassa sig så alla känner sig tillfreds. Vi är alla olika, utrycker oss på olika sätt och tolkar på olika sätt, och det är ju bra. Och jag tycker det är bra att reagera när man tycker något är fel. Det gör jag med, även när jag har fel ;)
I detta fall är det tråkigt att en ny medlem upplever rekommendationer som ”påhopp”. Det hade säkert gått att berätta på ett annat sätt men nu är det så.
Många nyblivna poolare är nog inte beredda på faktumet att det faktiskt kissas i pooler och tar säkert illa vid sig och förnekar detta. Det är en ganska mänsklig reaktion.

Till trådskaparen:
Att få en sjysst pool med bra vatten är inte jättesvårt. Att följa de råd som har givits tidigare i tråden kommer lösa ditt bekymmer. Det är mer eller mindre standardsvaret till alla de som har vattenproblem och det funkar i mer än 99/100 fall i svenskt klimat. Tyvärr säljs det ibland ”skräpprodukter” av säljare utan kunskap. Patronfilter, filterbollar mm är inte good enough. Sand eller glas ska det vara.

Hoppas att du får ordning på vattnet..
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #40 skrivet: september 06, 2021, 23:11:06:06 »
Hej,

Hade ingen tanke på att ge ett till inlägg på denna tråd. Tror att Nyburjare och jag uppfattat tråden helt lika.

Andra får gärna fundera och analysera?

Sen har tyvärr Erik fel i sitt antagande.
Det finns reklam på denna web-plats. Antalet besökare ger intäkter.
Tyvärr verkar konflikter ge mycket mer besökare? Vilket är bra för intäkter?

Har själv råkat störa några konflikter tidigare genom att göra helt andra inlägg på dessa trådar. Antalet tittare minskar drastiskt.

Här kan man fundera på intäkter eller ordet är fritt? Jag håller på att ordet är fritt.

Vidare har jag blivit kallad både det ena efter det andra på detta forum. Trådar har blivit anmäld till Rickard. Men låter dessa vara kvar. Alltså att skriva på ett forum är en tuff miljö enligt mig.

Så balansen kanske inte är helt rätt ibland på detta forum. Balansen beror på?
Jag som alla har ett val att skriva. Rickard kan alltid stänga av medlemmar.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #41 skrivet: september 07, 2021, 22:56:20:20 »
Hej Roger,

Som sagt tidigare, riktat till alla, tackar vänligast för er försök till hjälp men ni misslyckas hottils. Känns nest som SPEKULATIONER. tyvärr..
Vad gäller min information, jag har försökt ge då mycket som möjligt detaljerad information, du säger att det inte räcker och nybörjare säger att jag ger för mycket information och gör det invecklat! Nu får ni bestämma er :)
För övrigt har jag svårt för attityden och dina gliringar, de är inte uppskattat!

Ja jag kommer återkomma med uppdaterade proffsmätningar imorgon, så får vi se om det är hög cya eller inte.
Och nej, ingen har någonsin kissat i denna pool! :) denna sörja är nästan garanterat ALGER. Punkt.
Hej,
Återkom gärna med dina proffsmätningar.
Inte för mig eller Nyburjare. Tror att läsare på tråden vill ha svar?

MVH
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #42 skrivet: september 09, 2021, 20:18:06:06 »
Jag tror jag kan förstå trådskaparens frustration.
Hen får råd från två mycket kunniga forumdeltagare som är helt säkra på sin sak, den ena säger ”patronfilter är problemet” och den andre ”cya är problemet” (eller kanske både och). Bra råd oftast, löser säkert 9 av 10 problem.
Krocken blir när dessa råd inte stämmer med trådskaparens bild av läget.

I detta fall lutar jag åt att hålla med trådskaparen, eftersom jag upplevt samma sak. Jag är tveksam till om byte till sandfilter ensamt löser problemet, och jag tror det kan gå att lösa med patronfiltret. Cya nivån känns det som att trådskaparen har bra koll på, hen vet vilket klor som innehåller cya, att hen använt bara lite av det och hur mycket vatten som bytts. Därför känns det för mig mindre sannolikt att cya är orsaken.

Av egen erfarenhet menar jag att man KAN ha problem liknande trådskaparens, även om man har bra cirkulation och filtrering samt perfekta värden på cya och klor.

Jag är civilingenjör med stort intresse av kemi och poolägare i över 10 år, så jag kan en hel del. Men tyvärr händer det även mig att jag har fel ibland  ;). (Värst är det förstås när jag inte inser det själv, för då missar jag chansen att lära mig något nytt.)

Tycker det är ett jättebra forum, finns mycket kunskap här och många får hjälp, viktigt att  vi tar väl hand om både forumet och varandra  <sol>

& hoppas du får ordning på vattnet Joksi om du fortfarande läser!


Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #43 skrivet: september 11, 2021, 19:40:15:15 »
Jag tror jag kan förstå trådskaparens frustration.
Hen får råd från två mycket kunniga forumdeltagare som är helt säkra på sin sak, den ena säger ”patronfilter är problemet” och den andre ”cya är problemet” (eller kanske både och). Bra råd oftast, löser säkert 9 av 10 problem.
Krocken blir när dessa råd inte stämmer med trådskaparens bild av läget.

I detta fall lutar jag åt att hålla med trådskaparen, eftersom jag upplevt samma sak. Jag är tveksam till om byte till sandfilter ensamt löser problemet, och jag tror det kan gå att lösa med patronfiltret. Cya nivån känns det som att trådskaparen har bra koll på, hen vet vilket klor som innehåller cya, att hen använt bara lite av det och hur mycket vatten som bytts. Därför känns det för mig mindre sannolikt att cya är orsaken.

Av egen erfarenhet menar jag att man KAN ha problem liknande trådskaparens, även om man har bra cirkulation och filtrering samt perfekta värden på cya och klor.

Jag är civilingenjör med stort intresse av kemi och poolägare i över 10 år, så jag kan en hel del. Men tyvärr händer det även mig att jag har fel ibland  ;). (Värst är det förstås när jag inte inser det själv, för då missar jag chansen att lära mig något nytt.)

Tycker det är ett jättebra forum, finns mycket kunskap här och många får hjälp, viktigt att  vi tar väl hand om både forumet och varandra  <sol>

& hoppas du får ordning på vattnet Joksi om du fortfarande läser!
Hej,

Jag har full förståelse för frustration för pool/spavatten. Vore råden bra skulle detta forum inte finnas?

Du som haft en ovanmarkspool med pappersfilter och sandfilter bör känna till att det inte är så enkelt. Oavsett om man byter till sandfilter. En förutsättning för att ett filter ska kunna fungera är att vattnet passerar detta. Tyvärr är ofta konstruktionerna av ovanmarkspooler bristfälliga på denna punkt.

Vilket enligt mig gör ett bättre filter betydelselöst.

Är inte själv civilingenjör på området. Tvvärr lite högre i dessa titlar.
Jag som alla kan ha fel. Det jag tycker är viktigt är att man försöker motivera varför man tycker eller påtalar just detta.

Tror jag alltid försökt med detta? Att förklara varför jag säger just detta?

Vidare betyder inte alltid bra cirkulation att allt vatten cirkulerar.

MVH
Roger







Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #44 skrivet: september 11, 2021, 21:13:28:28 »
Ni överreagerar. Med den här typen av inlägg som raljerar över en relativt ny medlem så kommer detta forum att dö. Var lite överseende och inte så högtravande när ni svarar.
Hej,

Tyvärr är jag ofta högtravande. Det var inte mitt val. Ibland så blir det så?
Om två medlemmar kan få ett forum att dö kan man alltid diskutera forumet?
Vidare hur många är medlemmar på forumet?

Om två högtravande medlemmar gör inlägg borde detta inte ha en betydelse?
Om ett forum dör bör det inte bero på två medlemmar?
Detta beror inte på mig eller Nyburjare.

Ett forum bör vara neutralt.
Om ett forum råkar dö är det inte mitt eller nyburjares ansvar.

Vad tjänar vi på detta? Som alla vet inget.

Tror att alla som skriver på forumet har ett ego?

Därav att forum finns?

Roger



Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #45 skrivet: september 12, 2021, 07:42:56:56 »
Har inte läst alla inlägg, men som det verkar är vattenproblemet som diskuteras svårlöst.
Det kan säkert bero på en enda sak, men mer troligt är det väl en kombination av saker som gör det extra svårt att komma tillrätta med vattnet.
När det gäller bråk i forum så brukar det sällan betyda att forumet dör ut, ofta blir det ännu mer aktivitet, men det är ju inte särskilt trevligt om medlemmar uttalar sig nedlåtande om andra. Det tycker jag att alla inblandade kan ta till sig.
Sen är det så att vissa medlemmar har en tendens att läsa väl mycket mellan raderna, sånt som vare sig står, eller är menat som nedlåtande eller raljerande kan alltså uppfattas som så.
I detta fall ser jag tre (eller fler) kunniga deltagare i diskussionen, som har delvis olika uppfattningar i frågan - det i sig är inget problem som jag ser det.
Vattenproverna som kommer inom kort lär ge svar på några av frågorna i alla fall - så det kan vi alla se fram emot tycker jag.
Jag bannlyser ingen för deras uppfattningar, utan ser jag nåt som jag tycker går övergränsen så editerar jag hellre.
Finns det särskilda avsnitt eller uttryck som någon hänger upp sig på, klicka gärna på "Anmäl till moderator" här nere till höger, och bifoga gärna ett citat på det ni tycker är störande/otrevligt så tar jag ställning till det.

Min erfarenhet av dåligt vatten är att 2-3 dagar med klorhalt på mellan 5-10 ppm löser allt, som jag har varit med om. Att borsta väggarna kan säkert också vara viktigt om det gått alldeles för långt - men i de fall som är riktigt svåra så är ju utbyte v vattnet som regel ett vinnande koncept.
Det här med CYA har det inte skrivits så mycket om innan Roger blev aktiv i forumet, och hur mycket av problemen som hänger på just det kan jag inte uttala mig om, men det verkar ju vara av rätt stor vikt - själv har vi haft fräscht vatten i ca 2-3 säsonger efter utbyte av vatten, sedan har det blivit allt svårare att få det riktigt klart och fint - troligen - men inte säkert, p.g.a. allt högre CYA.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #46 skrivet: september 14, 2021, 12:27:40:40 »
Hej,

Vill börja med att skriva att jag faktiskt ibte tänkte komma tillbaks, efter det otrevliga och oprofesionella bemötandet här men jag uppskattar flera som också  visat fint bemötande och förståelse, trots att andra inte gjort det och envist vägrar se sin roll...

Iaf, tillbaks till ämnet.

1. Jag vet de facto omatt ingen har kissat i poolen, eftersom inga barn är i poolen. Löjligt tema för övrigt, och irrelevant.

2. Alla värden enligt poolbutiken var bra, det enda som var ev lite högt var cya (dock fortfarande under gränsen  100 PPM) men inte så att det borde orsaka mina problem. Ändå tipsade de att hälla ut upp till hälften av vattnet iaf, vilket jag gjort och därefter låg cya på runt 50. Nästan idealiskt.
Med aktuell klorhalt på 5,5 efter tömning och påfyllning, tyckte de att jag inte behöver chocka igen, men jag chockade ändå och borstade de som fanns kvar på botten. 10 dagar senare är jag i samma sits igen, det ligger antydan till början av beläggningar på botten igen och filtret är grönt... (jag bytte filter efter chocken förra veckan) två dagar efter Chock len hällde jag i "klar pool" också.

Helt otroligt. Vad gör jag för fel?
Måste jag chocka flera gånger i sträck eller vad?
Jag har fortsatt hög klorhalt enligt stickorna, som vanligt...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #47 skrivet: september 14, 2021, 14:43:43:43 »
Kan det vara problem med cirkulationen, att det klorade vattnet inte når överallt? Att du alltså har stillastående vatten där det vill växa? Var kommer vattnet in (och känner du kraftigt flöde där med handen) och var har du bräddavloppet? Är de på motstående sidor av poolen?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #48 skrivet: september 14, 2021, 16:23:52:52 »
Hej Erik,

Har svårt att tro det, eftersom fläckarna uppstår överallt helt slumpmässigt.
Detta är en ovanmarks, och jag tycker cirkulationen känna som den brukar.

Kan väl tillägga att jag råkade missa fylla på klor förra sommaren, och då kom alger men det fick jag bort med chockklorering. I år vet jag inte hur de uppstått, men de beter sig mycket anotlunda och verkar inte gå att ta kål på...!

En annan observation jag gjort, när jag chocklorerade förra året så blev poolen inom10 min helt grumlig så man ibte såg botten. Detta kvarstod flera dagar, innan det började att klarna.
Detta fenomen, rätt eller ej, uppstår inte I år efter kloreringarna. Det blir bara lite dimmigt i 15 min efter jag häller i klotet, sen är vattnet kristallklart igen... Känns som om klotet inte tar.?

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #49 skrivet: september 14, 2021, 17:09:12:12 »
Körde dubbeldos chocklor nu... Ser inte botten

Edit: 2 h senare är fortsatt hela poolen helt grumlig. Så har den inte varit efter tidigare chockkloreringar I sommar... Förstår inte varför.

Ska jag låta den vara nu så här, eller ska jag chockkloterar mer? Så att det blir rätt..

Imorgon kommer den förmodligen skifta till vit/grå lite mjölkig
« Senast ändrad: september 14, 2021, 19:06:14:14 av Joksi »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #50 skrivet: september 14, 2021, 19:27:54:54 »
Kan ju vara att det är motståndskraftiga alger som kräver rejäl dos för att dö. Att det blir grumligt (svårt att beskriva i ord det man ser) kanske är samma som jag kallar mjölkigt, och kan i så fall bero på en pH-höjning pga chockkloreringen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #51 skrivet: september 14, 2021, 19:53:05:05 »
Ok! Frågan är varför det inte blev den effekten förra och förrförra gången? Som sagt, efter 15 min var det klart som vanligt då.

Räcker det med dubbeldosen nu, eller ska jag fortsätta med mer klor snart igen..?


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #52 skrivet: september 14, 2021, 22:22:33:33 »
Ja du, så kunnig är inte jag. Har aldrig haft problem som liknar dina, så jag har ju noll erfarenhet av just det.

Normalt brukar det ju vara att man chockklorerar, klorhalten sjunker relativt snabbt och då vet man att det är skit i vattnet som förbrukar klor. Då chockar man igen. Det brukar även visa sig på bundet klor, så länge man har en ganska hög halt så ska man fortsätta chocka. Har för mig man säger 50% av fritt så är det för mycket. Men i ditt fall uppför det sig ju rätt olikt hur det brukar, så det är rätt svårt att ge råd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #53 skrivet: september 15, 2021, 10:37:59:59 »
Kanske sjunker klorhalten sedan igår även om jag inte ser det? Jag menar om det tex var 20ppm igår och är säg 15 idag, så kommer sticka fortfarande visa mörklila eftersom max är allt över 10ppm.

Vattnet är fortfarande helt vitt/mjölkigt idag...

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #54 skrivet: september 16, 2021, 17:24:55:55 »
Joksi, när du har mätvärden på uppåt 100ppm cya så måste jag hålla med Roger nu, hög cya halt är en trolig orsak till problemen. Även 50ppm cya är högt när man har algproblem etc, kräver väsentligt högre klorhalt för att få bra effekt. Poolbutiken känner kanske inte till detta, skulle inte förvåna mig.

Men hur har du fått i all cyanursyran? Vad jag minns och tolkat det du skrivet så hade du nästan inte använt klorpuckar alls i år, och du hade redan tidigare bytt hälften av vattnet. Borde inte komma upp i varken 50 eller 100ppm då.
Tror du skrev att du bara använt Nitor Chockklor? Säker på att du inte har använt något annat? T.ex. Nitor Snabbklor, som är något helt annat, även om det står på burken att det kan användas för chockbehandling.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #55 skrivet: september 16, 2021, 19:51:28:28 »
Hej!

Ja jag utgår bara från vad både stickorna  och snubben i pool butiken säger,, 40-60 idealiskt och upp mot 100 ok. Men vad vet jag, de kanske är fel...
Men ska jag fortsätta chockkloterar?

Det är en bra fråga ja! Det stämmer bara nitors chocklor, nån enstaka puck och algmedel. Inte nitors smabbklor. Började också säsongen med hälften utbytt vatten, samt att man dammsuger då och då ju...

Så du menar att runt 50 är för högt med?
Idag börjar det äntligen klarna i poolen, börjar urskilja botten...
Varför reagerar det så olika när man chockar fattar jag inte heller...!


Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #56 skrivet: september 16, 2021, 20:37:51:51 »
50ppm cya är i ovankant av vad jag sett rekommenderat på de ställen som anpassar klorhalten efter cya nivån, själv skulle jag dock inte vilja ha så mycket cya pga blir opraktiskt höga klorhalter som behövs vid problem.
En tumregel är fritt klor halt vid chockning skall bibehållas över 40% av CYA, dvs 20ppm fritt klor i ditt fall. Vid svåra alger dock 60% av cya. Detta med klor i relation till cya är ett synsätt som jag tror växer, men de flesta i poolbranschen håller nog fortfarande inte med om det.

Att poolen blir mjölkig när du chockklorerar mer skulle t.ex. kunna bero på att kloret verkar bättre då, eller kalkutfällning då hög klorhalt höjer pH och kalciumhypo tillför kalk, precis som andra sagt.

Högt CYA måste komma från något du hällt i poolen eller så är dina mätvärden ordentligt fel. Kanske enklast att börja om med helt nytt vatten?
Ett tips är att föra bok över precis vad du tillför poolen och hur mycket, då kan du räkna ut hur mycket du haft i.

och generellt lita inte för mycket på stickornas mätvärden  O0

Mer än så kan jag nog inte tillföra är jag rädd.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #57 skrivet: september 16, 2021, 20:42:25:25 »
Kan förresten tillägga att två dagar efter senaste chocken så är filtret inte grönt mer (det är vitt som mjölk!), men är rädd för att de bara kommer tillbaka om ett par dagar igen...

Jag får väl göra så då, ge upp för säsongen...

Men... Ska jag chockkloterar mer nu eller låta det vara? Vissa mrnar ju att man ska hålla på en gång om dagen flera dagar vid algangrepo...

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #58 skrivet: september 16, 2021, 21:13:09:09 »
50ppm cya är i ovankant av vad jag sett rekommenderat på de ställen som anpassar klorhalten efter cya nivån, själv skulle jag dock inte vilja ha så mycket cya pga blir opraktiskt höga klorhalter som behövs vid problem.
En tumregel är fritt klor halt vid chockning skall bibehållas över 40% av CYA, dvs 20ppm fritt klor i ditt fall. Vid svåra alger dock 60% av cya. Detta med klor i relation till cya är ett synsätt som jag tror växer, men de flesta i poolbranschen håller nog fortfarande inte med om det.

Att poolen blir mjölkig när du chockklorerar mer skulle t.ex. kunna bero på att kloret verkar bättre då, eller kalkutfällning då hög klorhalt höjer pH och kalciumhypo tillför kalk, precis som andra sagt.

Högt CYA måste komma från något du hällt i poolen eller så är dina mätvärden ordentligt fel. Kanske enklast att börja om med helt nytt vatten?
Ett tips är att föra bok över precis vad du tillför poolen och hur mycket, då kan du räkna ut hur mycket du haft i.

och generellt lita inte för mycket på stickornas mätvärden  O0

Mer än så kan jag nog inte tillföra är jag rädd.

Hej Singingsailor,

Du har tillfört otroligt mycket. Vidare kul med dina kunskaper och din förståelse.

Kan bara hålla med dig i stort i alla dina inlägg.
Fortsätt som du gör med dina inlägg. Det är uppskattat.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #59 skrivet: september 16, 2021, 23:11:55:55 »
Hej Singingsailor,

Har alltid uppskattat din kunskap och förståelse.

Vattnet i denna tråd kan räddas? Tyvärr min hemlighet.
Branschen är inte redo?

Mitt sista samtal med den teoretiske kemisten Falk var att släpp det här med vanlig klorering Roger.

Själv är jag praktisk kemist. Ser och tolkar det som händer och tillämpar teorin efter detta.

Det finns en kemikalie som inte ger upphov till bundet klor. Vidare kan hantera bakteriers biofilm.

Tyvärr behövs mycket mer vägledning för denna kemikalie. Förbjuden i vissa länder.

Måste ge dig beröm för den kemiska jämvikten du gav tidigare. Du eller Falk hade inte helt fel.

Denna jämvikt är en sammanslagning av fyra jämvikter,
Denna är beroende av pH och kvoten mellan fritt- och bundet klor.

När man chockar sitt vatten och kanske har bundet klor kan det ge olika biprodukter som;

Nitrat, nitrit, trikloramin eller kvävgas mm.
Vad som bildas beror av hur mycket klor som tillsätts vid chock.

De flesta rekommendationerna ligger mellan 8 och 14 ppm för chock. Undrar om någon har koll på hur det påverkar vad som bildas?
Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #60 skrivet: september 17, 2021, 11:24:23:23 »
Tack för vänliga ord Roger!

Den kemiska jämvikten du nämner tror jag refererar till en annan tråd där vi hade en djupare kemi diskussion. Jag hämtade det helt och hållet från Falk, ingen större insats från mig egentligen  :).

Har lite svårt att tolka en del av det du skrev. Osäker på om jag kan bidra så mycket mer, så nöjer mig så här.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #61 skrivet: september 17, 2021, 21:30:01:01 »
Hej,

Hoppas tråden avslutas med mitt sista inlägg på denna tråd?

I dina inlägg skrev du precis som jag tänker. Vidare alltid drar rätt slutsatser hela tiden enligt mig.

Vidare är du mer ödmjuk än många av oss på forumet.

Nyburgare har också rätt angående filtreringen.

Till trådens skapare kan jag bara hänvisa till Rickards råd om att byta vatten. Blir vattnet omöjligt att hantera är det oftast lättare att byta vatten. Att börja om från början är alltid lättare.

Inget kul att byta vatten då temperaturen ute sjunker. Förstår trådskaparens frustration.

Trådskaparen gjorde helt rätt enligt instruktion och råd?

Tänk om dessa inte är rätt?
Där finns trådskaparen nu. Vad ska man lita på?

Jag tycker det borde vara lätt att sköta pool och spa.

Tyvärr är det inte det?

Tror alla vill ha en enkel mall att följa?

Detta borde inte vara svårt för våra leverantörer att ordna?

Problemet är att alla vatten har samma parametrar oavsett vilka kemikalier man tillsätter.

Tror ett fel uppstår där?

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #62 skrivet: september 17, 2021, 22:38:32:32 »
Jag bytte ut halva vattnet! Får se om de räcker, gör det inte det kör jag nästa halva till våren (säsongen är ändå över nu...)

Har fortfarande inte fått svar om de räcker med en st dubbeldos chocklor dock? Ska ju finnas en metod som inom branschen kallad SLAM,eller dylikt..

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #63 skrivet: september 17, 2021, 23:08:15:15 »
Hej,

Hoppas vi kan släppa gammalt groll?

Man behöver inte alltid köra dubbel dos av klor.

Fungerar lika bra att hålla ett pH närmare 7. Med en högre klorhalt.

Om ditt chockklor är kalciumhypoklorit kommer det att höja ditt pH.
Kloret fungerar dåligt vid högt pH.

Därav att man bör sänka sitt pH vid problem.

Förstår Singinsailors kommentar. Är pH relativt konstant kanske du använt snabbklor.

Detta ökar tyvärr din CYA mycket fort. Vilket du inte tillsatt.

Har tidigare gett en länk till Troublefree pool om slam och chock. Tyvärr har de ändrat på filmklippet nu. Enligt mig till det sämre.

Enligt mig om du chockar ska du tillsätta klor som du gjort. För att kloret ska bli effektivt är det bättre om pH är lågt.

Alltså sänk pH efter din chock. Ditt klor fungerar mycket bättre då.

Tror ditt vatten är en kombination av kalk (som beror på att pH stigit pga. chochklor) och döda bakterier/alger.

Tyvärr är vissa filter dålig på att hantera kalk.

Kolla ditt pH.
Sänk vid behov.
Kloret fungerar bättre mot mikroorganismer om du borstar hela poolen.

Du skrev att vattnet började klarna. Vilket kanske betyder att ditt klor nu gör sitt jobb?
Med vänlig hälsning
Roger






Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #64 skrivet: september 18, 2021, 01:29:16:16 »
På burken jag har stor det nitor chocklor, lätt ph höjande.jag hade 6,8ph I juli och nu har jag 7,4. Antagligen chockloret som gjort det då. Har väl slängt i 5-6 doser på 2 mån (pga återkommande alger varannan vecka typ...)

Jag borstade hela poolen senast, direkt efter jag la in två doser klor. Det hat gått ca 3 dygn. Förhoppningsvis fungerar det bättre denna gången, efter byte av halva vattnet.

Jag får vänta lite till och se då...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #65 skrivet: september 18, 2021, 11:51:08:08 »
Att vänta ar ett viktigt inslag i att sköta pool. Det är stora mängder vatten, och innan allt vatten hunnit reagera så kan man om man är otålig göra vattnet värre. Varje åtgärd tar sin tid.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #66 skrivet: september 25, 2021, 15:59:54:54 »
För denintresserade, nu har det gått ytterligare 1 v dvs 1,5v sen chockkloreringen. Vädret har ju varit dåligt, så den har varit övertäckt och idag mätte jag och kikade på vattnet. Fortfarande mörklila påstickan, och tyvärr gula hinnor syns på botten igen.

Jag ger upp, får ta nya tag till våren...! 🧐

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #67 skrivet: september 25, 2021, 21:06:25:25 »
Hej,

Lider lite med dig nu.
Har själv upplevt detta.
Min erfarenhet av puckar med CYA och lite vattenutbyte triggar bakterier att bli mer motståndskraftiga mot klor. De bildar en tjockare biofilm som skydd mot klor. I mitt fall käkade de upp CYA också så detta blev noll efter en tid.

Läs gärna om tråden från början. Klura och fundera.

Tyvärr blir alla råd och riktlinjer om klor och värden helt fel då CYA-baserat klor används som du tidigare använt.

Tror jag skrev lite om det tidigare?
Klor, CYA och riktlinjer.

Mitt råd är att låta vattnet vara över vintern. Byt gärna allt vattnet när du startar poolen nästa år. Då är du på en nollnivå angående vatten och desinfektion.

Tänk om alla klorprodukter beskrev vad de gör och hur de påverkar vattnet? Allt skulle bli enklare då?

Tror du är kvar i en tanke utan cya? (vilket råd och riktlinjer påtalar) Du har hög klorhalt enligt stickor?
Läs tråden igen.

Poolföretagen har äntligen börjat ta hänsyn till CYA och vad som är verkligt fritt klor/desinfektion.

Vilket betyder att de inte följer riktlinjer och råd enligt Folkhälsomyndigheten.

De gör helt rätt. De har denna fulla rätt om detta.

Så ditt ursprungsproblem var att du använde CYA-baserat klor och din CYA steg.

Vilket medför att ditt klor inte fungerar som desinfektionsmedel.

MVH
Roger








Utloggad Joksi

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #68 skrivet: september 26, 2021, 11:00:18:18 »
Jag borde dock ha rimligt med cya nu, men men.
Får sänka det ännu mer till våren med ännu mer nytt vatten helt enkelt. Till slut borde jag väl få bukt på algerna...!

Ja, kommer låta allt vara nu.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Stora problem med vattnet
« Svar #69 skrivet: september 26, 2021, 20:01:02:02 »
Hej,

Du gör helt rätt med att vänta med ditt vatten till nästa år.
CYA är oftast ett måste för öppna pooler. Tyvärr påverkar de mycket annat också;
Desinfektion, Alkalinitet och hur mycket klor som behövs tillsättas för desinfektion eller chock.

I slutändan behöver man tillsätta mer kemikalier.

Som i ditt fall med 50 ppm CYA;
Vi tillämpar 7,5%-metoden som är en teoretisk beräkning av hur mycket som är fritt klor då CYA är närvarande.

50*0,075=3,75
Alltså din nollnivå för desinfektion vid 50 ppm CYA är 3,75 ppm fritt klor. Mycket lila i sin färg.

Men ligger du på ett uppmätt fritt klor på 3,75ppm har du ingen desinfektion. Färgen är mycket lila.

Om du ska chocka ditt vatten är också din nollnivå 3,75 ppm.
Detta klor sätter sig på CYA och resten är desinfektion. När det sitter på CYA är kloret mycket långlivat som du fått erfara med dina mätningar.

Tyvärr mäter DPD/fritt klor allt klor. Det som sitter på CYA och det som är verkligt fritt klor.

Ett till exempel;
Du har 50 ppm CYA och uppmäter 3,75 ppm fritt klor som är mycket lila i färgen. Då funkar inte ditt klor som desinfektion.

Så jag tror att du tror att du gör helt rätt som följer råd och rekommendationer.
Tror dina är fel. Har själv försökt ändrat detta via detta forum de senaste två åren. Det går trögt.

Men jag tror att råd, rekommendationer och riktlinjer kommer att ändras.
Allt blir mycket lättare då att hantera vatten.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad kwhalp

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #70 skrivet: september 06, 2023, 01:14:25:25 »
Intressant tråd!

Tänkte bara delge lite erfarenheter om dessa "mindre" ovanmarkspooler och de problem med dödzoner (grogrund för alger) som kan uppstå.

10000 L vatten och 2006 L/h filterpump låter ju bra i teorin; dvs 5h omsättningstid, vilket är okej enligt:

"Omsättning av total poolvolym: Enligt SS EN 16713 skall den totala poolvolymen omsättas minst 1ggr/8h, dvs. 3ggr/dygn. De flesta tillverkare av poolpumpar och sandfilter rekommenderar dock ca 4-5ggr/dygn."

https://oceanum.se/blogs/guider/dimensionering-av-sandfilter

Men i praktiken är det lite knepigare än så.

Jag köpte mitt första poolpaket (snarare uppblåsbar plaskdamm) Bestway 3.05m x 76cm Fastset med ca 3500 - 4000L vattenfyllnad, gick inte fylla mer, annars havererade väggarna på den uppblåsbara "poolen".
Medföljande patronfilterpump (1249 L/h) är av typ I (dvs minst i klassen), och pumpen är tyvärr ett SKÄMT.
Endast 16W effekt och när den är ansluten till poolen och filtersystemet kan pumpen trycka igenom 1060 liter vatten per timme enligt tillverkaren.

"Denna integrerade systemflödeshastighet gör 330gal-pumpen perfekt för Bestway®-pooler med en volym på 1100 L – 8300 L." 

8300 liter? Nästan 8h omsättningstid! Var känner vi igen den siffran ifrån? Jo, ur "SS EN 16713", som kostar 1416kr att läsa... men jag kan bespara er pengarna.

Min erfarenhet är att man måste ha koll på poolgeometrin, vattnets väg och skiktningen som uppstår pga värme- dvs densitetsskillnad i poolvattnet.
När jag i min för säsongen "nya" 4.5 - 5 m³-pool, med större installerad poolfilterpump om (2006 L/h -> 1817 L/h reell pumpkapacitet), ändå fick döda zoner i poolen vilket bevisades av:

1. Värmeskiktning (dvs varmt vatten överst) och kallt vatten på botten.

2. Döda insekter hamnar i typiska noder på botten, långt från inlopp/utlopp till filtret.

Då jag inte orkade köpa någon bypass till värmepumpen (Splash 35) så behöll jag den lilla 16W-och-Typ-1-patronfilterpumpen som hade perfekt flöde (1m³/h) för att få optimal deltaT över kondensorn. Men jag såg direkt att vattnet var fullt med skräp, flugor, myggor, gräs och all tänkbar skit som ungarna drog med sig i poolen. Köpte därför en ytskimmer (Bestway Flowclear Skimatic 2574 L/h, 48W typ 3-filter) som fixade de två problemen med flugnoder och varmvattenskiktning.  2574 + 1060 = 3634 L/h, dvs nästan 1:1 mellan filtrering och vattenvolym! Eller åtminstone 90% dimensionering.

Nu säger jag inte att förhållandet är linjärt för större pooler, men i mitt fall så löstes problemen med installationen av en skimmer som 1. ökade filtreringen rejält och 2. mixade vattnet bättre, då skimmerns utblås är i botten och insuget jäms med vattenytan. Skimmern kan med fördel placeras en bit bort från poolens ursprungliga in-/utlopp för att öka vattenomrörningen.

Sen är det en till faktor som påverkar, och det är patronfiltrens filtreringskapacitet över tid. Sandfilter har tryckmätare som indikerar om flödet blir för dåligt och backspolning är nödvändig. Det saknar de patronfilterpumpar jag varit i kontakt med, utan man får istället förlita sig på känseln eller ögonmåttet, när man granskar utloppets vattenflöde, alternativt att värmepumpens flödesindikator säger stopp och poolen såvida tappar i temperatur (bra larmfunktion, svårt att missa!)

I år köpte jag min nuvarande 4678 L - 5000L (90% - 96% fyllnad) Bestway Steel Pro Max 3.05 m x 76 cm
och uppgraderade skimmern ett snäpp; 73W 3974 L/h, typ 3.
Uppgraderade även patronfilterpumpen till 2006 L/h -> 1817 L/h reellt flöde.
De gånger jag stängt av endast skimmern, men låtit det andra rulla (värmare, patronfilterpump osv) så har varmvattenskiktning kommit som ett brev på posten, och även tydliga flugnoder på botten.

Blev ett långt inlägg, men min poäng är att som Roger m.fl tidigare hintat om, det uppstår döda zoner i dessa runda pooler då (för få och ofta lågflödes)utlopp/inlopp sitter som de gör, och de medföljande patronfilterpumparna är för klent dimensionerade.

Slutligen lite sammanfattande data över Bestways minsta patronfilterpumpar, sandpump och två ytvattenskimmers som jag testat på 3.5 - 5 m³ "plaskdammar"...

16W Typ 1, 1249 L/h -> 1060 L/h reellt flöde, (Leksak)
29W Typ 2, 2006 L/h -> 1817 L/h reellt flöde, Duger i krig
32W Typ 2, 3028 L/h ->  2195 L/h reellt flöde, Helt OK!

50W Sandfilterpump 3028 L/h -> 2271 L/h reellt flöde (ouppackad, ska använda tillsammans med filterbollar är tanken...)

48W Typ 3, 2574 L/h reellt flöde, Duger i krig...
77W Typ 3, 3974 L/h reellt flöde, Bra tryck! Snåla inte, köp denna om du väljer mellan dessa två skimmers!
« Senast ändrad: september 06, 2023, 18:27:59:59 av kwhalp »

Utloggad nyburjare

SV: Stora problem med vattnet
« Svar #71 skrivet: september 06, 2023, 12:52:29:29 »
NU är detta an gammal tråd med en massa tjafs , utan att backa bandet kan jag bara bekräfta allt du skriver, denna typ av pooler har jag haft i mitt liv , gått igenom alla dessa problem du beskriver och köpt dem i tron att det var en produkt man kunde ha i många år och som var genomtänkt i sin konstruktion , ack så fel jag haft .

Dessa pooler skulle endast säljas som "leksaker" eller i alla fall med info om att de inte på något sätt uppfyller de krav man kan ställa på en "riktig" pool , man kan ha den någon säsong och man måste lägga ner mkt jobb , inte tillförlita sig på funktionen i form av ett uselt pappfilter, dålig placering av inblås och skimmer , dålig stabilitet etc

Dock har jag alltid lyckas fylla med så mkt vatten den var tänkt för , undantaget om den står det minsta ur våg , då skiter sig detta med

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag